Σάββατο 26 Μαΐου 2018

Ιδού η εναλλακτική: Πελετίδης!

Δεν μπορεί να γίνει τίποτα, είμαστε δεμένοι από τους δανειστές και πρέπει με κάθε θυσία – ακόμα κι αν αφορά την καταδίκη της ίδιας μας της ζωής – να παραμείνουμε στο άρμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μήπως και κάποια στιγμή μοιράσουν κανένα κόκκαλο στο λαό!

  Αυτή μας λένε ότι είναι η μοίρα μας!  
  Ας πάμε τώρα στη δημοτική αρχή της Πάτρας, την εκλεγμένη με το ψηφοδέλτιο του ΚΚΕ και με επικεφαλής το μέλος του Κόμματος, Κώστα Πελετίδη
  Η απόφαση του Δήμου Πάτρας, όπως την περιέγραψε ο κομμουνιστής δήμαρχος της πόλης
για διαγραφή χρεών εργαζομένων και ανέργων και γενικότερα πολιτών που πλήττονται βάναυσα από την κρίση, ώστε να μην κινδυνέψουν τα σπίτια τους από πλειστηριασμό,
  δεν συγκρούεται μόνο απευθείας με την πολιτική των διαχειριστών της βαρβαρότητας.
  Χτυπάει και τη μοιρολατρία που θέλουν να μας επιβάλλουν.
  Η σημασία της απόφασης ξεπερνά τα όρια της Πάτρας.
  Είναι μια πραγματική εναλλακτική για το λαό μας, όχι μόνο για να πούμε ένα μεγάλο «ως εδώ», όχι μόνο για τη διαμόρφωση συνθηκών ανακούφισης των λαϊκών στρωμάτων από τη λεηλασία, αλλά και για να ανοίξει ο δρόμος της κοινωνικής διεκδίκησης με προοπτική έναν άλλο δρόμο αξιοπρέπειας και ελπίδας για το λαό και τον τόπο.
  Θα μπορούσε να συμπυκνωθεί κάπως έτσι:
Δεν θέλουμε ξεροκόμματα επιδομάτων (προεκλογικών και μη) – Διεκδικούμε τις ζωές μας ολόκληρες!
Η «νομιμότητα»
  Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου της Πάτρας, ακριβώς επειδή συγκρούεται με τον πυρήνα της πολιτικής που μας έχει εξαθλιώσει, έχει – ήδη – αντιπάλους.
  Χαρακτηριστική η στάση της αντιπολίτευσης στο δήμο. Όπως ανέφερε στην παρουσίαση της απόφασης ο Κώστας Πελετίδης
«το Δημοτικό μας Συμβούλιο σε πρόσφατη συνεδρίασή του με θέμα τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς αποφάσισε κατά πλειοψηφία (οι παρατάξεις της Ν.Δ. του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ δεν ψήφισαν τη συγκεκριμένη απόφαση, με βασικό επιχείρημα τη νομιμότητα
  Η «νομιμότητα», λοιπόν, δεν επιτρέπει να πάρει ανάσα ένας κόσμος που έχει διαλυθεί από την κρίση και ζει με την αγωνία πως θα του πάρουν το σπίτι σε πλειστηριασμό ή θα κάνουν κατάσχεση στον τραπεζικό λογαριασμό όπου μπαίνει η σύνταξη ή ο μισθός.
  Μιλάμε για τη «νομιμότητα» των μνημονίων  και των πολιτικών δυνάμεων που ψήφισαν τη διάλυση και την καταστροφή
  Μιλάμε για τη «νομιμότητα» εκείνων που – με μορφή του κατεπείγοντος – πέρασαν και περνούν μέτραεξαθλίωσης του λαού, καταργώντας τις ίδιες τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες ή υλοποιώντας τις κατά… προσέγγιση.
  Για να δούμε τώρα τι θα πούνε και ποια «νομιμότητα» υπερασπίζονται. Όπως είναι προφανές δεν αναφερόμαστε πλέον στις παρατάξεις στο Δήμο Πάτρας αλλά στα κόμματα που μας έφεραν ως εδώ, τα κόμματα που κυβέρνησαν ή κυβερνούν:
 Την Δευτέρα 21 Μαΐου, όπως ανέφερε ο Κ. Πελετίδης στη συνέντευξη που παρουσίασε την απόφαση, «έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις με τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες των κομμάτων στη Βουλή, πλην της Χρυσής Αυγής», για να επιδοθεί η σχετική απόφαση. 
Πραγματικό ταξικό πρόσημο
  Μετά τη  «νομιμότητα» έρχεται το άλλο επιχείρημα: Οι «καλοπληρωτές» θα πληρώσουν τα χρέη των «μπαταχτσήδων»!
  Για κακή τους τύχη σε αυτό υπάρχει ήδη απάντηση και καταγράφηκε στην παρουσίαση του δημάρχου Πάτρας:
«Οι μεγάλοι οφειλέτες, οι «επενδυτές» και οι κουβαλητές της ανάπτυξης, έχουν τη δυνατότητα, με βάση τηνομοθεσία και τις πολιτικές που ασκούν οι έως τώρα κυβερνήσεις, όχι μόνο φοροαπαλλάσσονται σκανδαλωδώς, αλλά παίρνουν και δικαστικές αποφάσεις με τις οποίες διαγράφονται τα χρέη τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία των υπηρεσιών του Δήμου.
Συγκεκριμένα, σε σύνολο οφειλών 120.107.630 ευρώ, τα 55.547.368,01 τα χρωστάνε 204 επιχειρηματίες, με οφειλές άνω των 50.000 ευρώ. Ο Δήμος έχει προχωρήσει σε μέτρα αναγκαστικής είσπραξης. Από τις δεσμεύσεις των λογαριασμών, τα αποτελέσματα πλην μεμονωμένων περιπτώσεων ήταν πενιχρά έως αμελητέα στο σύνολο. Την ίδια στιγμή, που νομίμως φοροδιαφεύγουν μεγαλοεπιχειρηματίες ο Πατραϊκός λαός κινδυνεύει να χάσει το βιος του για οφειλές 500 και 1.000 ευρώ».
  Εάν ακόμα και τώρα ορισμένοι κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν ας τους εξηγήσουμε:
  Η πολιτική απόφαση – πρόταση του Δήμου Πάτρας έχει ταξικό πρόσημο (αληθινό ταξικό πρόσημο, όχι σαν εκείνο που διαφημίζει κατά καιρούς η κυβέρνηση της «πρώτης φοράς Αριστερά», που μόνο Αριστερά δεν είναι).
  Η πολιτική απόφαση – πρόταση του δημάρχου Πάτρας, Κώστα Πελετίδη, έρχεται και σε απόλυτη αντίθεση με την πρακτική πολλών δημάρχων της χώρας που προσκυνούν τη «νομιμότητα» και αφήνουν απροστάτευτους τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής των εργαζόμενων, των ανέργων και γενικότερα όλων εκείνων που βιώνουν τα αποτελέσματα της καπιταλιστικής κρίσης. 
Ο λαός δεν αναθέτει – Ο λαός διεκδικεί και νικά 
  Η δύναμη στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πάτρας, εκτός από την εκπροσώπηση του δικαίου, είναι πως δεν πρόκειται για μια διαδικασία ανάθεσης. Γι ‘ αυτό κι όταν γράφουμε στον τίτλο μας «Υπάρχει εναλλακτική: Πελετίδης» δεν κάνουμε τίποτα άλλο από το να στηρίζουμε ανοιχτά την κινητοποίηση του ίδιου του λαού, την κινητοποίηση όλων μας.
  Διότι ο δήμαρχος Πάτρας ποτέ δεν έταξε πως θα αλλάξει δια μαγείας η κατάσταση, κάλεσε και καλούσε σε συμπόρευση και ο λόγος είναι απλός: Χωρίς την υπεράσπιση των διεκδικήσεων μας δεν γίνεται τίποτα.
 Το γεγονός πως η μοναδική λύση είναι η μαζική και μαχητική συμμετοχή στον αγώνα καταγράφεται σαφώς στην παρουσίαση της πρότασης του δημάρχου, με πρακτικές δράσεις:
«Την Τρίτη 22 Μάη, ημέρα δράσης κατά των πλειστηριασμών, θα επισκεφθούμε και θα πραγματοποιήσουμε συναντήσεις μαζί με φορείς, Σωματεία και Συλλόγους της πόληςΣτις 10 π.μ. στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, στις 11 π.μ. στην Α’ ΔΟΥ Πατρών, στις 12 μεσ. στην Εθνική Τράπεζα (Πλατεία Γεωργίου), στη 1 μ.μ. στον ΕΦΚΑ. Το βράδυ στις 8.30, διοργανώνουμε εκδήλωση στην πλατεία Γεωργίου όπου θα γίνει ομιλία και θα ακολουθήσει μουσικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα».
  Η λύση είναι στον αγώνα
 μαζί με τα Σωματεία, τους Φορείς και τους Συλλόγους, όπου οργανώνονται οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και όλοι αυτοί που πλήττονται από τη βαρβαρότητα.
  Η λύση είναι στον αγώνα
ενάντια στη βαρβαρότητα.
  Ας γίνει υπόθεση όλων μας η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Πάτρας, όπως την περιέγραψε ο Κ. Πελετίδης:
«Διεκδικούμε από την Κυβέρνηση άμεση νομοθετική ρύθμιση, που να προστατεύει τη λαϊκή οικογένεια από πλειστηριασμούς και κατασχέσεις με γνώμονα την οικονομική της κατάσταση και να δίνει το δικαίωμα στα Δημοτικά Συμβούλια να αποφασίζουν για διαγραφές οφειλών σε αυτούς που αποδεδειγμένα ούτε μπορούν, ούτε έχουν να πληρώσουν. 
  Γιατί
«γίνεται πλέον φανερό ότι το επόμενο διάστημα θα έχουμε φαινόμενα μαζικών πλειστηριασμών από το σύνολο των κρατικών φορέων (εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία κ.α.). Η επίθεση αφορά όλα όσα, με κόπους μιας ολόκληρης ζωής, έχει αποκτήσει η λαϊκή οικογένεια, όπως το σπίτι, το μαγαζί, το αυτοκίνητο, το ταξί, το χωράφι του μικρού αγρότη. Στόχος Κυβέρνησης –Ε.Ε. είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και η επέλαση του μεγάλου κεφαλαίου».
  Γιατί γνωρίζουμε ότι
«στο στόχαστρο κυβέρνησης, των κομμάτων που υπηρετούν τα μνημόνια και φοροεισπρακτικών μηχανισμών, βρίσκονται τα λαϊκά νοικοκυριά που χρωστούν μικρά ποσά».
  Γιατί αυτό που απασχολεί τη δημοτική αρχή της Πάτρας μας αφορά όλους:
«Πώς θα μπορέσουμε να συμβάλουμε σε όλα τα επίπεδα, ώστε να μην λεηλατηθεί η περιουσία και οι κόποι μιας ζωής της λαϊκής οικογένειας στο βωμό της καπιταλιστικής ανάπτυξης».
   Με αυτό το σκεπτικό, όπως παρουσίασε Κ. Πελετίδης,
«από τη στιγμή που αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου προστατεύσαμε τις λαϊκές οικογένειες αρνούμενοι να στείλουμε στοιχεία στην εφορία για μικροοφειλέτες και να δεσμεύσουμε το ΑΦΜ, όπως κάνουν άλλοι Δήμοι. Δηλώνουμε ότι όσο μας αφορά ως Δημοτική Αρχή, δεν θα επιτρέψουμε για μικροοφειλές στο Δήμο, για ανθρώπους και νοικοκυριά που δεν μπορούν να πληρώσουν, να γίνουν κατασχέσεις στην περιουσία τους».
   Η απόφαση που εισηγήθηκε η δημοτική αρχή και το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε προβλέπει:
1. Πλήρη διαγραφή σε μακροχρόνια ανέργους και ενταγμένους στο ΚΕΑ
2. Πλήρη διαγραφή σε άτομα που έχουν οικογενειακό εισόδημα την τελευταία 5ετία κατά μέσο όρο έως 12.000€, μία κατοικία και δεν έχουν κανένα άλλο περιουσιακό στοιχείο.
3. Πλήρη διαγραφή σε πολύτεκνους, τρίτεκνους, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με αναπηρία με οικογενειακό εισόδημα μέχρι 25.000€ και μία κατοικία.
4. Από 12.000€-25.000€ οικογενειακό εισόδημα, να γίνει διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων και καταβολή του χρέους σε 200 δόσεις.
5. Από 25.000-50.000€ διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων και αποπληρωμή του χρέους σε 150 μηνιαίες δόσεις.
6. Οι μακροχρόνια άνεργοι, οι ενταγμένοι στο ΚΕΑ και όσοι την τελευταία πενταετία έχουν μέσο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 25.000, να μην επιβαρύνονται με την προβλεπόμενη από το νόμο επιβάρυνση που αφορά την κατεδάφιση ετοιμόρροπου κτίσματος.
  Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, και με τα ίδια ακριβώς λόγια: 
  Η απόφαση του Δήμου Πάτρας, όπως την περιέγραψε ο κομμουνιστής δήμαρχος της πόλης
για διαγραφή χρεών εργαζομένων και ανέργων και γενικότερα πολιτών που πλήττονται βάναυσα από την κρίση, ώστε να μην κινδυνέψουν τα σπίτια τους από πλειστηριασμό,
  δεν συγκρούεται μόνο απευθείας με την πολιτική των διαχειριστών της βαρβαρότητας.
  Χτυπάει και τη μοιρολατρία που θέλουν να μας επιβάλλουν.
  Η σημασία της απόφασης ξεπερνά τα όρια της Πάτρας.
  Είναι μια πραγματική εναλλακτική για το λαό μας, όχι μόνο για να πούμε ένα μεγάλο «ως εδώ», όχι μόνο για τη διαμόρφωση συνθηκών ανακούφισης των λαϊκών στρωμάτων από τη λεηλασία, αλλά και για να ανοίξει ο δρόμος της κοινωνικής διεκδίκησης, με προοπτική έναν άλλο δρόμο αξιοπρέπειας και ελπίδας για το λαό και τον τόπο.
*Το σκίτσο του Κώστα Πελετίδη στη φωτογραφία είναι της Έφης Ξένου κι έχει δημοσιευθεί στην εφημερίδα «Τα Νέα».


 imerodromos.gr

Οι Αόρατες Αιτίες των Ασθενειών

«Δεν υπάρχουν ασθένειες αλλά ασθενείς», έλεγε ο Ιπποκράτης, δείχνοντάς μας τη σχέση των φυσικών συμπτωμάτων με τα ψυχολογικά και νοητικά χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου.

Κάθε ασθένεια έχει μία ιδιαίτερη «νοημοσύνη» που αγωνίζεται ενάντια στο θεραπευτή ή τον ίδιο τον ασθενή, ο οποίος προσπαθεί να αποκαταστήσει τη χαμένη ισορροπία.
Αυτός είναι και ο λόγος που στην ίδια ασθένεια δεν εμφανίζουν όλοι  οι ασθενείς τα ίδια συμπτώματα ούτε ανταποκρίνονται με τον ίδιο τρόπο στα ίδια φάρμακα.
Όλες οι ασθένειες (εκτός από αυτές που οφείλονται σε καθαρά μηχανικά αίτια) έχουν μία «αόρατη» προέλευση, μία αιτία δηλαδή που σχετίζεται με τα πιο λεπτά επίπεδα της ύπαρξης. «Σκέφτομαι» σημαίνει δρω στο επίπεδο της σκέψης ενώ «νιώθω» σημαίνει δρω στο επίπεδο των συναισθημάτων. Αν η σκέψη ή το συναίσθημα είναι αρκετά έντονα, μπορούν να προκαλέσουν ένα αποτέλεσμα στο φυσικό επίπεδο.
Ποια είναι όμως τα «αόρατα» αίτια των ασθενειών;
Εδώ, μπορούμε να κάνουμε έναν ατελείωτο κατάλογο αρνητικών συνηθειών, συναισθηματικών αντιδράσεων και φαύλων τρόπων σκέψης.
1.   Η φαντασιοπληξία είναι η αιτία πολλών παθήσεων. Για παράδειγμα, υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι που έχουν σοβαρό πρόβλημα υγείας και θεωρούν ότι «είναι καλά» και άλλοι που είναι απόλυτα υγιείς και συνεχώς ταλαιπωρούνται από διάφορες φανταστικές ασθένειες. Επίσης, οι έμμονες ιδέες που στοιχειώνουν συχνά το νου και μπλοκάρουν την υγιή φαντασία, είναι μία βασική αιτία ασθένειας.
2.   Η έλλειψη προσοχής στον εαυτό μας και σε ό,τι συμβαίνει γύρω μας είναι επίσης μία από τις αιτίες αρκετών ασθενειών. Ο πόνος σαν σύμπτωμα είναι ένα καμπανάκι κινδύνου για κάτι που δεν προσέξαμε, ενώ αρκετοί άνθρωποι αρρωσταίνουν, για να τραβήξουν την προσοχή των άλλων. Δεν εννοούμε σαν έλλειψη προσοχής μόνο το να μην προσέχουμε τι τρώμε ή να μην ξεκουραζόμαστε, αλλά κυρίως μιλάμε για την έλλειψη συνειδητοποίησης αυτών που κάνουμε λειτουργώντας μηχανικά, με έλλειψη εμβάθυνσης στα πράγματα.
3.   Η έλλειψη αγάπης, ενδιαφέροντος και σύνδεσης με τον εαυτό μας, με τους ανθρώπους αλλά και με αυτά που κάνουμε είναι επίσης μία συχνή αιτία που μας αρρωσταίνει. Αν μελετήσουμε την ψυχοσύνθεση αρκετών ατόμων που έχουν μία τάση να αρρωσταίνουν συχνά, ή να βρίσκονται σε κατάσταση αδυναμίας, θα δούμε ότι πολλές φορές είναι άτομα που έχουν την τάση να είναι αρνητικά με τον εαυτό τους, με τους άλλους αλλά και με ο,τιδήποτε τους συμβαίνει, άσχετα αν αντικειμενικά είναι καλό ή κακό.
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της ψυχολογίας, κάθε συναίσθημα ή σκέψη μπορεί να προκαλέσει φυσικές αλλαγές στο σώμα.
Αντίθετα, η επίδραση της θετικής φαντασίας μπορεί να εξουδετερώσει οποιαδήποτε βλαβερή δύναμη στον οργανισμό, κι εδώ ανήκουν όλες οι περιπτώσεις ανίατων ασθενειών που θεραπεύονται με τη δύναμη της πίστης.
Όπως όλες οι μορφές ενέργειας, έτσι και η ασθένεια υπακούει στο νόμο της αιτίας και του αποτελέσματος. Γι’ αυτό η  μορφή κάθε ασθένειας από την οποία πάσχουμε, μπορεί να μας οδηγήσει στην ανακάλυψη του σφάλματος που αποτελεί την αιτία της.
Η υπερηφάνεια, για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Edward Bach, (καρπός της υπεροψίας και της δυσκαμψίας της σκέψης) προκαλεί ασθένειες που συνοδεύονται από δυσκαμψία και ακαμψία στο σώμα. Ο πόνος είναι συνέπεια της βιαιότητας και ο ασθενής μαθαίνει μέσα από τον πόνο να μην προκαλεί πόνο στους άλλους, σωματικό ή ψυχικό. Ασθένειες της εσωστρέφειας, όπως η νεύρωση, η νευρασθένεια κ.ά. που μας στερούν τη χαρά της ζωής, προέρχονται από την υπερβολική αγάπη στον εαυτό μας.
Η αστάθεια στο συναισθηματικό κόσμο οδηγεί σε διαταραχές στο σώμα που έχουν σχέση με την κίνηση και την προσαρμοστικότητα. Συνέπεια της πλεονεξίας και της μανίας για εξουσία είναι οι ασθένειες που κάνουν τον πάσχοντα δούλο του σώματός του. Η ασθένεια, σ’ αυτή την περίπτωση, του μαθαίνει να βάζει φραγμό στις προθέσεις του.
Έτσι, μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε ότι ο καθένας μας  επιλέγει (συνειδητά ή ασυνείδητα) τις καταστάσεις που τον οδηγούν στην ασθένεια ή την υγεία αντίστοιχα.
Η ασθένεια μπορεί κατά συνέπεια να αποφευχθεί και να θεραπευτεί, όταν ανακαλύπτουμε τα ελαττώματα μας και τα διορθώνουμε καλλιεργώντας εκείνες τις αρετές που τα καταργούν.
Μπορεί λοιπόν ο καθένας μας να είναι θεραπευτής του εαυτού του;
Ο  καθένας μας έχει την ευθύνη της υγείας του, τόσο στο να τη διατηρήσει όσο και στο να αποκαταστήσει κάθε δυσαρμονία που τυχόν θα εμφανιστεί.
Η πρόληψη της υγείας μας μάς επιτρέπει να συνεχίζουμε να ζούμε με δύναμη και ενέργεια όντας λειτουργικοί και αποτελεσματικοί σε ό,τι κάνουμε. Δεν είναι λοιπόν υπερβολή να κάνουμε κατά τακτά χρονικά διαστήματα ένα ιατρικό «τσεκ-απ», για να έχουμε έναν έλεγχο πάνω στη φυσική μας υγεία.
Όσον αφορά τη διατήρηση της ψυχολογικής και νοητικής μας υγείας, το «τσεκ-απ» περιλαμβάνει μία καθημερινή αυτοπαρατήρηση και ενδοσκόπηση, για να ξέρουμε αν κάναμε ό,τι έπρεπε να κάνουμε και για να ξεριζώσουμε ο,τιδήποτε αρνητικό (σκέψη, συναίσθημα) στην έναρξή του, πριν εγκατασταθεί μόνιμα.
Πολλές φορές, ζούμε γι’ αρκετό καιρό σε καταστάσεις αυξημένης νευρικής έντασης, ή οποία συσσωρεύεται και προκαλεί μπλοκαρίσματα στη ροή της ενέργειας στα διάφορα σώματά μας.
Συχνά, γινόμαστε επιθετικοί με τον εαυτό μας, κάτι που καταργεί τις άμυνές μας και μας κάνει ευάλωτους στις ασθένειες. Και καθώς δεν βάζουμε την απαιτούμενη συνείδηση στα πράγματα δεν αντιλαμβανόμαστε πότε η άμυνά μας πέφτει. Οι εξωτερικές επιθέσεις αποσταθεροποιούν τα άτομα που έχουν ήδη τάση αποσταθεροποίησης. Μία καλή ένδειξη γι’ αυτό είναι ότι οι αλλεργίες και τα μικρόβια δεν προσβάλλουν όλο τον κόσμο.
Τι σημαίνει όμως να βάλουμε συνείδηση στα πράγματα και τι μέσα χρειαζόμαστε, για να κάνουμε μία σωστή παρατήρηση του εαυτού μας έτσι, ώστε να διατηρηθούμε υγιείς;
Το σημαντικότερο μέρος της θεραπείας επιτυγχάνεται, όταν συνειδητοποιούμε ακριβώς τι μας συμβαίνει και αποφασίζουμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό αναλαμβάνοντας την ευθύνη του εαυτού μας. Η καλύτερη μέθοδος αυτοθεραπείας περικλείεται στη διαχρονική φιλοσοφική φράση:
«Άνθρωπε, Γνώθι Σ’ Αυτόν»
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1.Θεράπευσε τον εαυτό σου με τα Ανθοϊάματα του Μπαχ, εκδόσεις « Ψύχαλου»
2.Διάφοροι δικτυακοί τόποι INTERNET
3.Αυτοθεραπεία: Ρόμπερτ Νάτζεμυ, εκδόσεις «Αρμονική Ζωή»
4.Σε φόρμα Ψυχή και σώμα, έκδοση περιοδικού Αρμονία
5.Σοβιετική Ιατρική Εγκυκλοπαίδεια, εκδόσεις «Κ. Καπόπουλος» Τόμος 4
6.Υγεία - Οδηγός Υγιεινής, εκδόσεις «Δομική», Τόμος 10
7.Εσωτερική Θεραπευτική,  Αλίκη Μπέιλη, τόμος 1ος και 2ος, εκδόσεις «LUCIS PRESS LIMITED»