Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

Νέο «χαστούκι» ΗΠΑ στην Τουρκία!

Αντιμέτωπη με νέες αμερικανικές, οικονομικές κυρώσεις βρίσκεται η Τουρκία, καθώς η Ουάσιγκτον απορρίπτει τη συμβιβαστική πρόταση της Άγκυρας για την απελευθέρωση του πάστορα Μπράνσον, όπως αποκαλύπτει η Wall Street Journal.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της αμερικανικής εφημερίδας, που επικαλείται υψηλόβαθμο Αμερικανό αξιωματούχο, η Τουρκία πρότεινε να απελευθερωθεί άμεσα ο Ευαγγελιστής ιερέας για να επιστρέψει στις ΗΠΑ, με αντάλλαγμα τη μη επιβολή προστίμων δισεκατομμυρίων δολαρίων στην τουρκική τράπεζα Halkbank, για παραβίαση των αμερικανικών κυρώσεων στο Ιράν.
Όπως αναφέρει η WSJ, η απόρριψη αυτής της πρότασης μπορεί να οδηγήσει τις ΗΠΑ στην επιβολή πρόσθετων κυρώσεων εναντίον της Τουρκίας εντός της εβδομάδας. Όπως έχει δηλώσει από την Πέμπτη ο Αμερικανός υπ. Οικονομικών, Στίβεν Μνούτσιν, οι αμερικανικές αρχές προτίθενται να επιβάλουν κυρώσεις, εάν ο Μπράνσον δεν απελευθερωθεί.
Ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος του Λευκού Οίκου εξέφρασε τη δυσφορία του για τη στάση της Τουρκίας, μιλώντας στην WSJ, επισημαίνοντας ότι «ένας αληθινός νατοϊκός σύμμαχος δεν θα είχε προχωρήσει εξαρχής στη σύλληψη του Μπράνσον».
Οι δηλώσεις αυτές ουσιαστικά κλείνουν κάθε δίοδο διαπραγμάτευσης για την απελευθέρωση του ιερέα και στέλνουν στην Άγκυρα το μήνυμα ότι θα πρέπει πρώτα να απελευθερωθεί ο Μπράνσον για να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για ανταλλάγματα και, γενικότερα, για τη βελτίωση των σχέσεων Άγκυρας – Ουάσιγκτον.
Ο  Τούρκος πρόεδρος, προφανώς έχοντας υπόψη τις δυσμενείς εξελίξεις στο μέτωπο των παρασκηνιακών διαβουλεύσεων με τους Αμερικανούς, επιλέγει να σηκώσει κι άλλο τους τόνους της αντιπαράθεσης και ενισχύει την εθνικιστική υστερία στο εσωτερικό της χώρας του.
Σε σημερινές του δηλώσεις, ο Ερντογάν ανέφερε ότι «η επίθεση στην τουρκική οικονομία δεν διαφέρει από μια επίθεση στην τουρκική σημαία, από μια επίθεση στο κάλεσμα για προσευχή. Ο στόχος είναι να γονατίσει η Τουρκία και ο λαός της», δήλωσε ο Τούρκος πρόεδρος, όπως μετέδωσε το κρατικό πρακτορείο Anadolu.
Εξαπέλυσε μάλιστα απειλές, «φωτογραφίζοντας» την Ουάσιγκτον: «η Τουρκία έχει τη δύναμη και την ικανότητα να τα ξεπεράσει όλα αυτά. Αυτοί που νομίζουν ότι μπορούν να αναγκάσουν την Τουρκία να παραδοθεί μέσω της συναλλαγματικής ισοτιμίας, σύντομα θα δουν πως κάνουν λάθος», τόνισε χαρακτηριστικά.

Handelsblatt: Πέντε μύθοι και πέντε λάθη στη διάσωση της Ελλάδας

Στους πέντε μύθους και στα πέντε λάθη που αφορούν και που έγιναν στην περίπτωση της Ελλάδας, αναφέρεται η γερμανική εφημερίδα "Handelsblatt", με αφορμή την 20/8.

Κατ’ αρχάς η εφημερίδα φιλοξενεί δηλώσεις του Γερμανού υπουργού Οικονομικών Όλαφ Σολτς ο οποίος τονίζει:  "Η ολοκλήρωση του προγράμματος της Ελλάδας είναι μια επιτυχία. Οι ζοφερές προγνώσεις των προφητών της καταστροφής δεν επαληθεύτηκαν. Αυτό είναι καλό. Οι πολίτες της Ελλάδας κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες, για τις οποίες αξίζουν σεβασμό". 
"Η διάσωση της Ελλάδας αποτελεί επίσης ένδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, διότι απέδειξε στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι από κοινού είμαστε ισχυρότεροι από ό,τι μόνοι μας. Θεωρώ όμως ότι η διάσωση της Ελλάδας θα πρέπει να μας ενθαρρύνει να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά τα θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης", τόνισε ο κ. Σολτς στην "Handelsblatt".
Στη συνέχεια η γερμανική εφημερίδα αναφέρεται στους 5 μύθους και τα 5 λάθη όσον αφορά τη διάσωση της Ελλάδας:
Oι πέντε μύθοι:
1. Τα κονδύλια της βοήθειας εξανεμίστηκαν από το διεφθαρμένο (ελληνικό) κράτος
"Είναι μύθος ότι όλα τα κονδύλια για την Ελλάδα εξανεμίστηκαν από το διεφθαρμένο ελληνικό κράτος", λέει ο Γιοργκ Ρόχολ, Πρόεδρος του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Βερολίνου ESMT. "Αντίθετα, η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα κεφάλαια διατέθηκαν σε τράπεζες και επενδυτές, ιδίως για την αποπληρωμή χρεών, την εξυπηρέτηση τόκων ή ως κεφαλαιουχική ενίσχυση των ελληνικών τραπεζών. Από τα περίπου 290 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία εκταμιεύτηκαν από τον Μάιο του 2010, πάνω από το 80% χρησιμοποιήθηκαν για την αναχρηματοδότηση ληξιπρόθεσμων χρεών".
2. Το ΔΝΤ ήταν ο σκληρός σκύλος 
Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή του προγράμματος, το ΔΝΤ ήταν ιδιαίτερα αυστηρό στις δημοσιονομικές απαιτήσεις και τελικά πιο απαισιόδοξο από τους Ευρωπαίους για την εξέλιξη της οικονομίας και του χρέους της Ελλάδας. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, το ΔΝΤ έγινε σαφώς πιο ρεαλιστικό, όταν συνειδητοποίησε ότι το πρόγραμμα λιτότητας για την Αθήνα ήταν πολύ σκληρό. 
3. Οι Έλληνες είναι τεμπέληδες και δεν έκαναν ποτέ οικονομίες
Το στερεότυπο των "τεμπέληδων Ελλήνων" δεν ίσχυσε ποτέ. Το 2014, εν μέσω κρίσης, σύμφωνα με μια στατιστική του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, οι Έλληνες εργάζονταν κατά μέσο όρο 2.035 ώρες το χρόνο, ενώ οι Γερμανοί μόνο 1.363 ώρες.
Μύθος είναι επίσης ότι το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα είναι πολύ πιο "πολυτελές" από το γερμανικό: στην αρχή της κρίσης, το 2010, πριν δηλαδή από όλες τις μεταρρυθμίσεις για το συνταξιοδοτικό, οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα και στη Γερμανία συνταξιοδοτούνταν σχεδόν στην ίδια ηλικία.
Και, είτε πρόκειται για τις συντάξεις είτε για την υγεία, οι περικοπές τις οποίες έπρεπε να υπομείνουν οι Έλληνες κάνουν τις μεταρρυθμίσεις της ατζέντας Σρέντερ να μοιάζουν με δροσερό καλοκαιρινό αεράκι. 
4. Η Γερμανία κερδίζει χρήματα από τη διάσωση
Το σωστό είναι ότι από το 2010 η Γερμανία κέρδισε περίπου 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ από τους τόκους των δανείων προς της Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά, η Γερμανία δεν επωφελήθηκε από την κρίση. Για παράδειγμα, οι διεθνείς πιστωτές, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, έχουν χορηγήσει στην Ελλάδα ελάφρυνση του χρέους, η οποία πρόσφατα ανήλθε σε περίπου 34 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Γερμανία έχει δανείσει χρήματα στην Ελλάδα με πολύ χαμηλότερα επιτόκια από ό,τι συνήθως και θα της επιστραφούν μετά από πολλά χρόνια. Αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν εν τω μεταξύ να τα χρησιμοποιήσει για άλλους σκοπούς. Η Γερμανία χορήγησε επίσης δισεκατομμύρια στο Ευρωπαϊκό Ταμείο διάσωσης ESM, το οποίο δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης. 
5. Η κρίση χρέους της Ελλάδας τελείωσε πλέον
Για κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει λόγος. Αν δει κανείς τους απόλυτους αριθμούς, η χώρα βρίσκεται πιο βαθιά χρεωμένη από ό,τι στην αρχή της κρίσης. 
Παρόλα αυτά, η Αθήνα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει κάποια επείγουσα χρηματοδοτική ανάγκη: με ένα αποθεματικό ύψους 24 δισεκατομμυρίων ευρώ το οποίο έχει δημιουργηθεί από δάνεια και ίδιους πόρους, η χώρα θα είναι σε θέση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τα επόμενα δύο χρόνια. Μετά η κατάσταση θα μπορούσε να γίνει δύσκολη. Έτσι, το ΔΝΤ πιστεύει ότι από το 2027 το χρέος θα αυξηθεί ξανά.
 Τα πέντε μεγαλύτερα λάθη:
1. Η πολιτική υποτίμησε την έκταση της κρίσης
Σχεδόν όλοι οι πολιτικοί παραδέχονται σήμερα ότι την άνοιξη του 2010 υποτίμησαν την έκταση της ελληνικής κρίσης. Δεν μπορούσαν να φανταστούν -και μάλλον δεν ήθελαν να παραδεχτούν- ότι μια χώρα του ευρώ είχε παραποιήσει τόσο τα στοιχεία του προϋπολογισμού της ώστε θα μπορούσε να περιπέσει σε μια τόσο βαθιά κρίση.
Στη Γερμανία, θεώρησαν μάλιστα ότι θα μπορούσαν να αναμείνουν τις εκλογές στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία το 2010, προτού ασχοληθούν με την Ελλάδα. Αυτή η αβεβαιότητα "ήταν δηλητήριο για την εμπιστοσύνη των αγορών ως προς στην πολιτική συνοχή της ευρωζώνης. Συντέλεσε στο να μετατραπεί η ελληνική κρίση σε κρίση του ευρώ", λέει ο οικονομολόγος Λούκας Γκούτενμπεργκ. Ωστόσο, η νομισματική ένωση δεν είχε το 2010 ούτε την εμπειρία να αντιμετωπίσει μια τέτοια κρίση, ούτε διέθετε μια αρχιτεκτονική αντιμετώπισης κρίσεων.
2. Έγιναν πολλές περικοπές και λίγες μεταρρυθμίσεις 
Αρχικά, οι πιστωτές της Ελλάδας γνώριζαν κυρίως ένα μέσο για να αναστρέψουν την πορεία της χώρας: τις περικοπές. Αλλά οι αυστηροί δημοσιονομικοί περιορισμοί ώθησαν την Αθήνα όλο και πιο βαθιά στην ύφεση. Ότι θα ήταν καλύτερο να επικεντρωθεί κανείς στις μεταρρυθμίσεις και κάπως λιγότερο στην αποταμίευση το αναγνώρισε νωρίς το ΔΝΤ. Σε μια έκθεση του 2013, αναφέρονταν "σημαντικές αποτυχίες" στο θέμα της διάσωσης της Ελλάδας.
Προφανώς υπήρξε υπερβολική αισιοδοξία στις οικονομικές προβλέψεις. Μαζί με την Αργεντινή, η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες στις οποίες η κανονική προσέγγιση του ΔΝΤ δεν λειτούργησε. Σε αντίθεση με άλλα προγράμματα, η οικονομία δεν ανέκαμψε μέσω της αύξησης των εξαγωγών μετά την αρχική ύφεση.
3. Το κούρεμα ήρθε πολύ αργά
Πολλοί ειδικοί παραδέχονται εκ των υστέρων, ότι το κούρεμα του χρέους τον Φεβρουαρίου του 2012, θα έπρεπε να έχει γίνει νωρίτερα και μάλιστα στην αρχή του προγράμματος βοήθειας την άνοιξη του 2010. "Έτσι θα είχε σταθεροποιηθεί η οικονομική κατάσταση της Ελλάδας νωρίτερα", πιστεύει ο οικονομολόγος κ. Γκούτενμπεργκ. 
4. Ψευδείς υποσχέσεις
Ξανά και ξανά, οι ψευδείς υποσχέσεις τράβηξαν σε μάκρος τη διάσωση της Ελλάδας. Οι πιστωτές της συντηρητικής κυβέρνησης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά τού υποσχέθηκαν ελάφρυνση του χρέους εάν εφαρμόζονταν οι μεταρρυθμίσεις του δεύτερου πακέτου διάσωσης. Ο Σαμαράς ήταν επίσης στο σωστό δρόμο, αλλά ελάφρυνση του χρέους δεν έγινε τελικά το 2014.
Αλλά ψευδείς υποσχέσεις δεν δόθηκαν μόνο στην Ελλάδα. Το 2015, ο τότε υπουργός Οικονομικών Σόιμπλε έπεισε την απρόθυμη κοινοβουλευτική ομάδα των Χριστιανοδημοκρατών να εγκρίνει το τρίτο πακέτο διάσωσης με τη δέσμευση της συμμετοχής του ΔΝΤ και της εκ μέρους του πίεσης για σκληρές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα.
Αλλά ακόμα και τότε ήταν σαφές ότι το Ταμείο δεν θα συνεισέφερε χρήματα, εφ' όσον δεν υπάρξει κούρεμα του χρέους κατά του οποίου αντιτασσόταν με τη σειρά της η Γερμανία. Για τρία χρόνια, Ευρωπαίοι και ΔΝΤ τσακώνονταν και στο τέλος το Ταμείο αποχώρησε… 
"Η ενασχόληση με την Ελλάδα πολύ πέραν της έκτασης της πραγματικής κρίσης του ευρώ κατανάλωσε μεγάλη προσοχή και πολιτικό κεφάλαιο, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καλύτερα για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ευρωζώνης", κατά τον κ. Γκούτενμπεργκ. 
5. Η επικοινωνία ήταν κακή
"Το μεγαλύτερο λάθος συνέβη στην αρχή: δεν θα έπρεπε ποτέ να επιτραπεί να δοθεί η εντύπωση στις αγορές ότι υπάρχει η σκέψη να εγκαταλειφθεί εν ανάγκη ένα μέλος της Ευρωζώνης", λέει ο κ. Γκούτενμπεργκ. "Ήδη τότε θα έπρεπε να έχει ειπωθεί καθαρά: Θα πρέπει να υπάρξουν οδυνηρές περικοπές, αλλά μια νομισματική ένωση είναι μη αναστρέψιμη και θα φροντίσουμε να παραμείνει έτσι. Και αυτό θα κοστίσει χρήματα".
Αυτό ακριβώς όμως δεν συνέβη. Ιδίως Γερμανοί πολιτικοί, αρνήθηκαν να παραδεχτούν ότι δεν θα αποφευχθεί η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Ούτε η πολιτική εξήγησε επαρκώς στους Έλληνες τις δυνατότητες των προγραμμάτων διάσωσης - δηλαδή τον εκσυγχρονισμό της υπερβολικά ρυθμισμένης οικονομίας τους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ανασχηματισμός: Οι «καραμπόλες» κρίνουν το νέο υπουργικό σχήμα

Το αυριανό διάγγελμαγια το τέλος των Μνημονίων και η οριστικοποίηση του νέου κυβερνητικού σχήματος είναι τα δύο θέματα που απασχολούν από σήμερα τον πρωθυπουργό και τους στενούς του συνεργάτες.


Σύμφωνα με πληροφορίες ο Αλέξης Τσίπρας δέχεται εισηγήσεις να μεταβεί αύριο στηνΙθάκη και από εκεί να απευθύνει το διάγγελμα για το τέλος των Μνημονίων. Αν και το σενάριο αυτό φαντάζει αυτή τη στιγμή το πιθανότερο, ο πρωθυπουργός δεν έχει εγκαταλείψει την ιδέα να μεταβεί σε μια υποβαθμισμένη περιοχή πιθανώς και εκτός Αθηνών προκειμένου από εκεί να δώσει το στίγμα της επόμενης μέρας της διακυβέρνησης.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι διεργασίες για τον ανασχηματισμό ο οποίος, εκτός απροόπτου, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη. Πρόθεση του Αλέξη Τσίπρα είναι πέρα από το φρεσκάρισμα της κυβέρνησης να αναδιοργανωθεί και ο ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να ανταπεξέλθει στις τρεις εκλογικές αναμετρήσεις του 2019. Για αυτό το λόγο ο πρωθυπουργός έχει προτείνει στον υπουργό Εσωτερικών, Πάνο Σκουρλέτη να μετακινηθεί στην Κουμουνδούρου και να αναλάβει τη θέση του Γραμματέα του κόμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece ο κ. Σκουρλέτης δεν εμφανίζεται θετικός σε αυτή την προοπτική και δεν αποκλείεται να ακολουθήσει το δρόμο που χάραξε ο Νίκος Φίλης όταν του έγινε αντίστοιχη πρόταση.
Από την τελική κατάληξη της «υπόθεσης Σκουρλέτη» θα εξαρτηθούν και οι υπόλοιπες θέσεις στο υπουργικό συμβούλιο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν αρκετά σενάρια, το πιθανότερο όμως είναι ότι ο ανασχηματισμός θα αφορά περισσότερο ανακατατάξεις προσώπων παρά είσοδο νέων στελεχών. Οι περισσότεροι από όσους θα μπουν στο υπουργικό συμβούλιο θα είναι νέοι σε ηλικία, προερχόμενοι από το κόμμα και θα πάρουν κυρίως θέσεις υφυπουργών. Επιπλέον, σίγουρα ένας από τους νέους υπουργούς θα είναι πρόσωπο που έχει συνδεθεί στο παρελθόν με τον χώρο του ΠΑΣΟΚ (πιθανότερη η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου). Άλλωστε, όπως φάνηκε και από τις σημερινές τοποθετήσεις των Δραγασάκη και Παππά, η διαμόρφωση της μεταμνημονιακής ατζέντας περνά μέσα από το δίπολο «συντήρηση-προοδευτισμός» και το άνοιγμα στην κεντροαριστερά. Επιπλέον, δεν αποκλείεται η υπουργοποίηση προσώπου από τον χώρο του Ποταμιού (όχι κάποιο στέλεχος αλλά πρόσωπο ευρύτερης αποδοχής) ως ένα άνοιγμα για πιθανή στήριξη της κυβέρνησης στην ψηφοφορία για την επικύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών. 
Ο πρωθυπουργός επεξεργάζεται αρκετά σενάρια για το νέο υπουργικό.  Ένα από αυτά θέλει αλλαγή του κυβερνητικού εκπροσώπου και μετάθεση του Δημήτρη Τζανακόπουλου είτε σε άλλο υπουργείο είτε στην Κουμουνδούρου, σε περίπτωση άρνησης του Σκουρλέτη. Παρά το γεγονός ότι ο Δημήτρης Τζανακόπουλος θεωρείται επιτυχημένος, πολλοί πιστεύουν ότι σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, χρειάζεται αλλαγή στο «πρόσωπο της κυβέρνησης». Ήδη για τη θέση «παίζει» το όνομα του ΝίκουΠαππά ο οποίος ετοιμάζεται να επιστρέψει για τα καλά στο Μέγαρο Μαξίμου. Άλλο σενάριο θέλει τον Κ. Ζαχαριάδη να αναλαμβάνει τη θέση του κυβερνητικού εκπροσώπου με τον Ν. Παππά να μετακινείται στο υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να έχει την ευθύνη για τη διεξαγωγή των εκλογών. Παράλληλα, δεν πρέπει να αποκλειστεί η αλλαγή στο υπουργείο Εσωτερικών να συνεπάγεται και με  "ψαλίδισμα" της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές και εισαγωγή του πλαφόν του 3% για την εκλογή στα δημοτικά συμβούλια.
Βέβαιη πρέπει να θεωρείται η επάνοδος του Νίκου Φίλη, αυτή τη φορά, μάλλον στο υπουργείο Πολιτισμού. Επιπλέον, ο Παύλος Πολάκης αναμένεται να μεταφερθεί στο υπουργείο Γεωργικής Ανάπτυξης ενώ το πιθανότερο είναι να υπάρξει μετακίνηση και του ΣταύρουΚοντονή από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Σημειώνεται ότι πρόθεση του πρωθυπουργού είναι να υπουργοποιηθούν και ορισμένα νέα σε ηλικία στελέχη, με τα ονόματα των Γ. Μπουρνού, Κ. Ζαχαριάδη, Ρ. Σβίγκου και Χ. Στάικου να εξετάζονται.
Όπως σημειώνει, πάντως, έμπειρο κομματικό στέλεχος στο CNN Greece, ο Αλέξης Τσίπρας μέσα από το νέο υπουργικό συμβούλιο θα δώσει το στίγμα του και για τη σύνθεση της επόμενης Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και για την πολιτική που θα ακολουθήσει ο ΣΥΡΙΖΑ την επόμενη των εκλογών, ανεξαρτήτως αποτελέσματος.
www.cnn.gr