Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

Μαχάτμα Γκάντι

Το πραγματικό του όνομα ήταν Mohandas Karamchand Gandhi. Γεννήθηκε το 1869 στην Δυτική Ινδία (Πορμπαντάρ) και πέθανε το 1948 στο Νέο Δελχί. Αφού σπούδασε πρώτα νομικά στο Λονδίνο, εγκαταστάθηκε ύστερα στη Νότια Αφρική όπου αγωνίστηκε για να επιβάλλει το σεβασμό των δικαιωμάτων των Ινδών εργατών που είχαν μεταναστεύσει εκεί. Όταν ξαναγύρισε στην πατρίδα του το 1914 ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα μέσα στο κόμμα του Εθνικού Ινδικού Κογκρέσου υποστηρίζονται ότι η Ινδία ήταν ώριμη για να αυτοκυβερνηθεί. Οργάνωσε ομάδες οπαδών για ν’ αγωνιστούν εναντίον της πολιτικής και κοινωνική αδικίας. Στο μεταξύ προσπαθούσε να συμφιλιώσει τους Ινδούς με τους Μουσουλμάνους, αλλά το 1922 τον συνέλαβαν οι Άγγλοι.


Μετά 2 χρόνια βγήκε από τη φυλακή, αφού αποσύρθηκε από την ενεργό πολιτική ζωή, περιηγήθηκε σ’ ολόκληρη την Ινδία για να τους πείσει όλους προς κατάργηση των καστών. Το 1930 τον βλέπουμε επικεφαλής της περίφημης «πορείας του αλατιού», ένδειξη διαμαρτυρίας εναντίον του φόρου που είχαν επιβάλλει οι Άγγλοι στην Ινδία, πορεία που την επανέλαβαν χιλιάδες Ινδοί, ως το σημείο να γίνει ένα πανίσχυρο κίνημα που συγκλόνισε ως τα βάθη της την ατάραχη ινδική αδιαφορία και οδήγησε για πρώτη μια απολιτική και αδιάφορη μάζα στους πολιτικούς αγώνες. Έτσι ο Γκάντι συνελήφθη κι άλλες φορές από τους Άγγλους έκανε απεργίες πείνας ως ένδειξη διαμαρτυρίας και όταν πια το πρόβλημα της ανεξαρτησίας της Ινδίας άρχισε να βρίσκει λύση, προσπάθησε να συμφιλιώσει Ινδούς και Μουσουλμάνους. Ένας όμως Ινδός νεαρός εθνικιστής, στις 30 Ιανουαρίου του 1948, τον σκότωσε, προκαλώντας την συγκίνηση και την αγανάκτηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης.

Υπήρξε μια μεγάλη πολιτική προσωπικότητα της Ινδίας που εκδήλωνε τις βαθιές φιλοσοφικές του πεποιθήσεις στην πολιτική του δράση. Αφιέρωσε ολόκληρη τη ζωή του στους υψηλότερους σκοπούς: στην ανεξαρτησία της Ινδίας, στην ισότητα δικαιωμάτων των παριών, στην ειρήνη μεταξύ των ινδουιστών και των μουσουλμάνων.


Στην Ινδία, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλο τόπο, κάθε μορφή της ανθρώπινης δράσης, ιδιαίτερα σε εξαίρετες ψυχές σαν το Γκάντι, γίνεται με φόντο το άπειρο. Δρώντας ο άνθρωπος κατέχεται από την πεποίθηση ότι πρέπει να υπηρετήσει κάποια ανώτερη υπερβατική αξία. Η φιλοσοφία λοιπόν, είναι θέμα πρακτικό, που εκφράζεται όχι μόνο με γραπτά κείμενα, αλλά με όλη την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ο Γκάντι εκφραστής αυτής της φιλοσοφίας, πίστευε ότι όλα τα όντα από τον Θεό μέχρι το τελευταίο πλάσμα υπάρχουν σε μια μόνο κλίμακα, της οποίας τις βαθμίδες το καθένα έχει τη δυνατότητα ν’ ανέβει.



Συνηγορεί  υπέρ  της δράσεως, με χαρακτήρα ιερότητας, αφού είναι εμπνευσμένη από βαθύτατη, υπερβατική πνευματικότητα. Οι Ινδοί, που έχουν μια διαφορετική από μας αντίληψη περί αγιοσύνης, τον κατατάσσουν  μεταξύ των αγίων τους και γι αυτό τον αποκαλούσαν  Mahatma (Maha Atma = μεγάλο πνεύμα, μεγάλη ψυχή) ακόμα όσο ζούσε, γιατί όπως είπαμε, στην Ινδία η αγιοσύνη δεν απονέμεται από ιερατικά συμβούλια, αλλά από την αλάθητη λαϊκή διαίσθηση.

Ο Γκάντι σε όλο το διάστημα της ζωής του, αγωνίστηκε για την ανεξαρτησία της χώρας του με μόνο του όπλο το ηθικό του ανάστημα και την πραγματική λατρεία που του είχε ολόκληρη η Ινδία, επειδή ενσάρκωνε το προαιώνιο πνεύμα της.


Ο θεός για το Γκάντι δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, είναι μια ζωντανή παρουσία της οποίας η φωνή είναι μέσα στον άνθρωπο. Στην παρουσία αυτή έδινε την ονομασία  Sat, ύπαρξη, απόλυτο ον, θεός , αλήθεια. Η θυσία για την αλήθεια αυτή είναι ο μόνος τρόπος διαδόσεώς της. Κι έτσι φτάνουμε στη 2η βασική ιδέα της φιλοσοφίας του Γκάντι, στην ιδέα της ahimsa της, της αποχής από τη βία που έπαιξε τόσο τεράστιο ρόλο στην απελευθέρωση της Ινδίας. Γι αυτόν η ahimsa εκτείνεται σε κάθε ενέργεια που προκαλεί σωματικό ή ψυχικό πόνο και έχει 2 βασικές πηγές, την αγάπη σε κάθε πλάσμα και την ανάγκη αυτοελέγχου για την πραγμάτωσή μας στο κοινωνικό και πολιτικό πεδίο. Μη βία δεν σημαίνει υποταγή στον κακοποιό. Σημαίνει αντίθεση με όλες τις δυνάμεις της ψυχής στη δύναμη του τυράννου. Η αναζήτηση της αλήθειας, ως σκοπός της ζωής του, και η μη βία, ως μέσο για να φτάσει σε αυτόν το σκοπό ήταν οι δυο του πνεύμονες. Χωρίς αυτές δεν θα μπορούσε να ζήσει, όπως ο ίδιος έλεγε. Η αναζήτηση της αλήθειας αποκλείει τη χρήση βίας, γιατί ο άνθρωπος καθώς δεν έχει τη ικανότητα να γνωρίζει την απόλυτη αλήθεια, δεν μπορεί να έχει το θάρρος και να τιμωρεί. Χρειάζεται η Δικαιοσύνη που ανοίγει το δρόμο της αγάπης.



Τάχθηκε κατά της κληρονομικής κάστας και υπέρ της κάστας που ορίζεται ως θεία επιταγή καταμερισμού των έργων και συντελεί στην αρμονική συμβίωση, γιατί αποτρεπόταν χάρις αυτήν η κοινωνική διαμάχη. Ο Γκάντι πίστευε ότι κάθε εργασία έχει αξιοπρέπεια, ειδικά η χειρωνακτική, γι αυτό και ο ίδιος, κλώθοντας νήμα, έδινε το παράδειγμα. Το έκανε επίσης και για πρακτικούς οικονομικούς λόγους, δηλαδή για την καταπολέμηση της ανεργίας το χειμώνα και για τον αγώνα κατά της επιβολής των αγγλικών  βιομηχανικών προϊόντων, αλλά και για μια επιστροφή στον ινδικό τρόπο σε όλες τις φάσεις της ζωής.



Στα πλαίσια της ανάγκης μας αυτοελέγχου για τη λύτρωση, ο Γκάντι πίστευε στην αποτελεσματικότητα της σεξουαλικής εγκράτειας, την οποία ο ίδιος εφάρμοζε σε συμφωνία με τη γυναίκα του. "Η αυτοκυριαρχία εξυψώνει το πνεύμα.", έλεγε. Η ζωή αρχίζει αφού ικανοποιηθούν οι σωματικές ανάγκες. Όταν όλες οι προσπάθειες αποσκοπούν στο σώμα, το πνεύμα μαραίνεται. Την έννοια αυτή του ελέγχου των παθών την μετέφερε και στον κοινωνικό τομέα, με την εφαρμογή της ahimsa, της αποχής από τα πολιτικά πάθη. Μετέφερε την ιδέα αυτή από το πεδίο της ατομικής συμπεριφοράς στα πλαίσια της κοινωνίας και του εθνικοπολιτικού αγώνα.



Πίστευε ότι ο αγώνας είναι καλύτερος, όχι όταν φέρουμε πλήγματα στον εχθρό, αλλά όταν υπομένουμε, πράγμα που προϋποθέτει πίστη στο θεό και πνεύμα αυτοθυσίας.



Θεωρούσε ότι τα εκατομμύρια των Ινδών δεν ελέγχονται χωρίς την ψυχική ανωτερότητα των ηγετών τους. Και αυτός το πέτυχε. Και θυσιάστηκε για το ιδεώδες της συναδελφοσύνης Ινδουιστών-Μουσουλμάνων.



Η αγάπη του Γκάντι για την αλήθεια ήταν τέτοια, ώστε πολλές φορές έβαζε σε δύσκολη θέση τους πολιτικούς οπαδούς του. Έλεγε πάντα την αλήθεια γιατί πίστευε βαθιά ότι μακροπρόθεσμα η αλήθεια δεν είναι δυνατόν παρά να υπηρετήσει την Ινδία στον αγώνα της εναντίον των Άγγλων, να υπηρετήσει κάθε δίκαιη υπόθεση.


Ο Γκάντι ήταν πολύ επηρεασμένος από τη Μπακαβάτ Γκίτα και το υπερβατικό κλίμα, μέσα στο οποίο ελάμβανε ο Αρζούνα τις συμβουλές του Κρίσνα. Το στοιχείο αυτό της υπερβατικότητας, μέσα στο οποίο τοποθετούσε τη δράση του, είναι καθαρά αδβαιιτικό. Βγαίνει έξω από τα πλαίσια του αισθηματισμού και της κοινώς εννοούμενης αγάπης. Υπερβαίνει και το σκοπό της δράσης, της απελευθέρωσης της Ινδίας. Πάντοτε η φλογερή αγάπη του Γκάντι για τη χώρα του ξεπερνιόταν, και η δράση του αποκτούσε την που συνιστούσε ο Κρίσνα στον Αρζούνα.


Την κοινωνική τάξη που ήθελε να εγκαθιδρύσει, την αποκαλούσε sarvodaya  που σημαίνει το κοινό καλό, το μεγαλύτερο δυνατό καλό για το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό ανθρώπων, ενώ με τον όρο svarajya εννοούσε την πολιτική ανεξαρτησία. Αυτό συνδυασμένο με την svadeshi, τον ινδικό τρόπο ζωής, ήταν το ιδεώδες της Γκαντικής πολιτείας.



Στον τομέα της μεταφυσικής, ο Γκάντι πίστευε ότι τα πάντα είναι διαπερασμένα από την υπέρτατη ουσία, το Θεό. Και δίπλα στη Μπακαβάτ Γκίτα θαύμαζε περισσότερο τους πρώτους στίχους του  Isa Upanishad. "Έφθασα στο συμπέρασμα ότι , εάν όλα τα ουπανισάντ και οι άλλες γραφές ξαφνικά γίνονταν στάχτη και σώζονταν στις μνήμες των Ινδών μόνο ο στίχος  -Όλα αυτά και ότι κινείται στη γη διαπερνώνται από το Μπράχμα -, ο Ινδουισμός θα ζούσε αιώνια." Δεν περιφρονούσε το λογισμό, δεν του απέδιδε όμως την αποκλειστική αξία σαν όργανο της γνώσης που του δίνουμε στη Δύση. Γι αυτό και ήταν υπέρ μιας ολοκληρωμένης μορφώσεως του ανθρώπου που περιελάμβανε οτιδήποτε, μια φιλοσοφική και θρησκευτική θεώρηση των πραγμάτων. Επειδή πίστευε στην ενότητα που πραγματώνεται δια του Θεού που διαπερνά τα πάντα, η υπηρεσία στους συνανθρώπους, ήταν γι αυτόν, η καλύτερη μορφή λατρείας.



Ο Γκάντι επηρεάστηκε, εκτός από τη Μπακαβάτ Γκίτα, και από τη Ραμαγιάνα (θεία επίκληση), την και επίσης από τον Τορώ, Τολστόι, Ράσκιν, τους οποίους θαύμαζε πολύ.



Ο Γκάντι ήταν βαθιά δημοκρατικός γιατί πίστευε στην αξία του ατόμου. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να κυβερνά, χωρίς τη συγκατάθεση του λαού. Αλλά η δημοκρατία γι αυτόν συνδυάζεται με την πειθαρχία. Ένας εκ φύσεως δημοκράτης είναι και εκ φύσεως πειθαρχικός. Η δημοκρατία έρχεται κατά φυσικό τρόπο σε εκείνον που είναι συνηθισμένος να υπακούει πρόθυμα σε όλους τους θεϊκούς και ανθρώπινους νόμους. Οι αρετές που συνοδεύουν την πολιτική του δράση είναι η απέραντη μετριοπάθεια, η λογική συγκεκριμένων αιτημάτων και η αδαμάντινη αδιαλλαξία των ηθικών αρχών του αγώνα του.



Αυτός ήταν ο Γκάντι λοιπόν. Ένας πραγματικός επαναστάτης με διαφορετική θεώρηση για το σύμπαν και τη ζωή. Ένας ρήτορας που έμοιαζε περισσότερο με Δάσκαλο. Ήταν η ζωντανή συνείδηση της Ινδίας. Ολη του η δράση είχε τη σφραγίδα της ιερότητας και όταν η σφαίρα του Godse (ενός συντηρητικού Ινδού νέου που θεωρούσε ότι ο Γκάντι ήταν πολύ υποχωρητικός έναντι των μουσουλμάνων) τον έπληξε θανάσιμα, πρόλαβε να φωνάξει, το όνομα υπό το οποίο ένοιωθε το θεό.



Η μορφή του Γκάντι ήταν μια από τις μεγαλύτερες της Ιστορίας. Η διδασκαλία του και οι αρχές του ξεπερνούν τα Ινδικά όρια, και το πανανθρώπινο περιεχόμενό τους απέχει πολύ από του να έχει εξαντληθεί.



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Εγκυκλοπαίδεια  ΔΟΜΗ
Ιστορία της Ινδικής Φιλοσοφίας ( Δ. Βελισσαρόπουλος, Εκδ. ΔΩΔΩΝΗ )

Φάε για να χάσεις βάρος

Καλά νέα για όσους αγαπούν το ταχίνι, το ψωμί με σουσάμι, τη φέτα με μέλι και σουσάμι και το σουσάμι γενικότερα, το οποίο πάει παντού, σε γλυκά κι αλμυρά. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στη Βρετανική Επιθεώρηση Διατροφής, οι γυναίκες που τρώνε σουσάμι, τείνουν να έχουν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος και λίπος.

Το μυστικό γι' αυτό το θρίαμβο του σουσαμιού στη μάχη κατά του λίπους κρύβεται στις λιγνάνες. Πρόκειται για φυτοσυστατικά τα οποία περιέχονται στους σπόρους του σουσαμιού και, πέραν της ισχυρής αντιοξειδωτικής και οιστρογονικής τους δράσης, όταν οι λιγνάνες καταναλώνονται τακτικά, αυξάνουν την παραγωγή συγκεκριμένων πεπτικών ενζύμων, τα οποία συνδέονται με τον καλό μεταβολισμό και την καύση του λίπους. Αυτό επιβεβαίωσε και η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε γυναίκες από τον Καναδά που έχουν περάσει στη φάση της εμμηνόπαυσης. Πλούσιος σε λιγνάνες είναι επίσης και ο λιναρόσπορος.
Το σουσάμι έχει αποδειχτεί μια τροφή με πολλές ευεργετικές ιδιότητες για τον άνθρωπο. Η σησαμίνη, το κυρίαρχο είδος της λιγνάνης και επισησαμίνη μειώνουν τα λιπίδια στο αίμα και τη χοληστερόλη. Παράλληλα, ρυθμίζουν την αρτηριακή πίεση, προστατεύουν από τον πόνο και τα συμπτώματα της οστεοαρθρίτιδας, ενώ παράλληλα εμφανίζουν ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες. Το γεύεσαι ως ταχίνι, ως χαλβά, στα αρτοσκευάσματα με σουσάμι, το προσθέτεις στη σαλάτα και στις πίτες, αλλά και γενικά σε πολλά, πολλά φαγητά. Κι αν σ' αρέσει τόσο, το τρως και σκέτο. 

«Focus»: O Βαρουφάκης πρέπει να βρει σπίτι στη χώρα της Μέρκελ

Για σπίτι στη Γερμανία πρέπει να ψάξει ο τέως υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης. Αυτή είναι η προυπόθεση για να κατέβει υποψήφιος με το γερμανικό κόμμα «Δημοκρατία στην Ευρώπη» στις ευρωεκλογές του 2019, όπως χαρακτηριστικά σχολιάζει το γερμανικό περιοδικό Focus.
Χθες, ο Βαρουφάκης εξελέγη στο Βερολίνο ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου του μικρού κόμματος «Δημοκρατία στην Ευρώπη» - το αδελφό κόμμα του ελληνικού ΜεΡΑ25. Πρόκειται για τα δύο κόμματα που είναι μέλη του πανευρωπαϊκού κινήματος Δημοκρατία στην Ευρώπη (DiEM25).
Μιλώντας στην Deutsche Welle, ο Γιάνης Βαρουφάκης ανακοίνωσε ότι στις ευρωεκλογές, εκτός από επικεφαλής του γερμανικού κόμματος «Δημοκρατία στην Ευρώπη» θα είναι και επικεφαλής της «Ευρωπαϊκής Άνοιξης», του εκλογικού σχήματος του DiEM25 που θα συμμετάσχει στις Ευρωεκλογές.
Η απόφαση του σηματοδοτεί, σύμφωνα με τον ίδιο, «ότι δεν υπάρχει σύγκρουση μεταξύ Νότου και Βορρά, μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας αλλά μεταξύ προοδευτικών και συντηρητικών δυνάμεων».
Όπως διαβεβαιώνει, το γεγονός ότι ο ίδιος δέχτηκε το 2015 σφοδρότατες επιθέσεις από τη Γερμανία και ειδικά από τον τότε υπουργό Βόλφγκανγκ Σόιμπλε δεν αποτέλεσε κριτήριο για την απόφαση του.
«Τη σφοδρότερη επίθεση τη δέχτηκε ο ελληνικός λαός από την ελληνική κυβέρνηση και από τις ελληνικές κυβερνήσεις», υποστηρίζει ο Γιάνης Βαρουφάκης.
«Ο κ.Σόιμπλε ήταν αρωγός της ολιγαρχίας στην Ελλάδα όπως και η ολιγαρχία στην Ελλάδα ήταν αρωγός της ολιγαρχίας στη Γερμανία. Θύματα της πολιτικής λιτότητας του κ. Σόιμπλε δεν ήταν μόνο οι Έλληνες και οι Πορτογάλοι αλλά και οι Γερμανοί.» Συνέπεια αυτής της πολιτικής στη Γερμανία ήταν «ο διπλασιασμός των εργαζόμενων φτωχών τα τελευταία 20 χρόνια.»
Αν και ηχηρά ονόματα απουσίαζαν στο συνέδριο από το χώρο της γερμανικής Αριστεράς, η Deutsche Welle εκτιμά ότι έχει πιθανότητες εκλογής.
Η αντιπρόεδρος του κόμματος «Η Αριστερά» Κάτια Κίπινγκ συμμετείχε για παράδειγμα σε εκδήλωση που πραγματοποιούνταν την ίδια ώρα στο Βερολίνο με θέμα «Ποια Αριστερά έχουμε ανάγκη». Η Κίπινγκ όπως και άλλοι αριστεροί πολιτικοί αλλά και Σοσιαλδημοκράτες στην αρχή συμμετείχαν ενεργά στην προσπάθεια σύστασης ενός ευρωπαϊκού κινήματος ενάντια στην πολιτική της λιτότητας και υπέρ της διαφάνειας στη λήψη των αποφάσεων στην ΕΕ. Από τη στιγμή όμως που ο Γιάνης Βαρουφάκης αποφάσισε να μετατρέψει το DiEM25 σε «ομπρέλα» εθνικών κομμάτων αυτού του κινήματος, η διάθεση για συνεργασία ατόνησε.
Παρ' όλα αυτά, οι πιθανότητες του Γιάνη Βαρουφάκη να εκλεγεί ευρωβουλευτής δεν είναι άσχημες, σχολιάζει η Deutsche Welle.
Aυτό συμβαίνει γιατί, σε αντίθεση με τις εθνικές εκλογές στη Γερμανία, στις Ευρωεκλογές δεν ισχύει ρήτρα εισόδου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Στις Ευρωεκλογές του 2014 με 0,6% των ψήφων μπορούσε κάποιος να εκλεγεί ευρωβουλευτής. Αυτό το ποσοστό είχαν συγκεντρώσει δύο μικρά κόμματα που εκπροσωπούνται σήμερα στην Ευρωβουλή: το συντηρητικό οικολογικό «ÖDP» και το «Die Partei» που ιδρύθηκε από συντάκτες ενός σατυρικού περιοδικού.

Υπουργούς του ΠΑΣΟΚ «καίει» η δικογραφία για το C4i

Πολλούς υπουργούς του ΠΑΣΟΚ «καίει» η δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή για την υπόθεση του συστήματος ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων C4i, που ανακοινώνεται στις 6 το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής. 
Η περίπου 20.000 σελίδων δικογραφία που βρίσκεται μέχρι αυτή την ώρακλειδωμένη σε αίθουσα της Βουλής, περιλαμβάνει καταθέσεις για επαφές του άλλοτε ισχυρού άνδρα της Siemens Hellas Μιχάλη Χριστοφοράκου σε όλες τις φάσεις ανοίγματος και αξιολόγησης των προσφορών.
Γνώστες της δικογραφίας αναφέρουν πως περιλαμβάνεται το ημερολόγιο της γραμματέως του κ. Χριστοφοράκου, Αικατερίνης Τσακάλου, ενώ πολλά ερωτήματα –λένε- προκαλεί το γεγονός ότι οι αποφάσεις υπέρ μιας συγκεκριμένης εταιρίας άλλαζαν μετά τα τηλεφωνήματα που γινόντουσαν. Πολύ συχνές, λένε οι ίδιες πληροφορίες, υπήρξαν και οι  επικοινωνίες του κ. Χριστοφοράκου με τον κ. Τσουκάτο.

Στη δικογραφία γίνεται ακόμη λόγος για 4 υπεράκτιες εταιρείες, μέσω των οποίων γινόταν διακίνηση χρημάτων.
Η δικογραφία στρέφεται κατά κ. Παπαντωνίου για το αδίκημα της «παθητικής δωροδοκίας κατά μόνας από κοινού, άπαξ και κατ΄ εξακολούθηση, στρεφόμενη κατά του δημοσίου», «από την οποία –όπως αναφέρεται στο διαβιβαστικό- «το όφελος που επεδίωξε και πέτυχε και η ζημιά που προξενήθηκε υπερβαίνει το ποσό των 50 εκατ. δρχ ή 150.000 ευρώ», το ποσό αυτό αναφέρεται γιατί πάνω από αυτό μπορεί να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα.
Η δικογραφία διαβιβάστηκε στη Βουλή βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Για τη συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής απαιτείται να υποβληθεί αίτημα με 30 υπογραφές. Κοινοβουλευτικέςπηγές ανέφεραν πως με βάση τη νομολογία της Novartis η παθητική δωροδοκία δεν θεωρείται υπουργικό καθήκον, συνεπώς, λένε πηγές από τη Βουλή μπορεί να συγκροτηθεί προανακρική επιτροπή που θα διαρκέσειπολύ σύντομο χρονικό διάστημα και η δικογραφία θα επιστρέψει στη Δικαιοσύνη.

Σε τροχιά σύγκρουσης Ρωσία - Ουκρανία - Την βοήθεια του ΝΑΤΟ ζητά η Ουκρανία.

Σε σύλληψη 24 Ουκρανών ναυτών που βρίσκονταν χθες πάνω στα τρία πλοία του ουκρανικού πολεμικού ναυτικού στον Πορθμό Κερτς προχώρηασε η Ρωσία, όπως μετέδωσε σήμερα το πρακτορείο ειδήσεων Interfax, επικαλούμενο τη Ρωσίδα επίτροπο ανθρωπίνων δικαωμάτων Τατιάνα Μοσκάλκοβα.


Η επίτροπος ανέφερε, ακόμη, ότι τρεις από τους ναύτες τραυματίστηκαν κατά το συμβάν και αναρρώνουν στο νοσοκομείο, αλλά πως η κατάστασή τους δεν είναι κρίσιμη.
Το θερμόμετρο ανέβηκε επικίνδυνα στην Μαύρη Θάλασσα, με την Ουκρανία να ζητά τη βοήθεια του ΝΑΤΟ για την επίλυση της νέας στρατιωτικής κρίσης με τη Ρωσία στην περιοχή της Κριμαίας, με αφορμή τη χθεσινή «κατάληψη» τριών πλοίων του ουκρανικού Πολεμικού Ναυτικού.
Έκτακτη σύγκληση του ΣΑ του ΟΗΕ μετά από αίτημα της Ουκρανίας
Για την επίλυση της κρίσης η Ουκρανία ζήτησε έκτακτη σύγκληση του Συμβουλίου Ασφαλείας ενώ η Ε.Ε κάλεσε τη Μόσχα και το Κίεβο να ενεργήσουν με σύνεση για να εκτονωθεί η κρίση στη Μαύρη Θάλασσα.
Η κυβέρνηση της Ουκρανίας δεν κάθισε με σταυρωμένα τα χέρια κι έθεσε τον στρατό σε πλήρη ετοιμότητα. Σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα Bild, o υπουργός Εξωτερικών Πάβελ Kλίμκιν τονίζει ότι η Μόσχα πρέπει να σταματήσει αμέσως την επιθετικότητα.
Η εντολή να τεθούν οι ένοπλες αρχές της Ουκρανίας σε πλήρη ετοιμότητα δόθηκε σήμερα, όπως δήλωσε το υπουργείο Άμυνας της χώρας.
Κήρυξη στρατιωτικού νόμου υπέγραψε  ο Ποροσένκο
Διάταγμα για κήρυξη στρατιωτικού νόμου στην Ουκρανία υπέγραψε ο πρόεδρος Πέτρο Ποροσένκο, στον απόηχο της αναζωπύρωσης της έντασης με την Ρωσία.
Το διάταγμα απαιτεί κοινοβουλευτική έγκριση ώστε να τεθεί σε ισχύ. Η σχετική ψηφοφορία αναμένεται να λάβει χώρα εντός της ημέρας. Το ουρανικό υπουργείο Άμυνας έχει ήδη θέσει το στράτευμα σε επιφυλακή.
Η κίνηση του κ. Ποροσένκο ήλθε μια ημέρα αφότου το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό αιχμαλώτισε τρία ουκρανικά πλοία και τα πληρώματά τους στην Θάλασσα του Αζόφ. Πρόκειται για την μεγαλύτερη κρίση στις σχέσεις των δύο πλευρά από τότε που το Κρεμλίνο προσάρτησε την Χερσόνησο της Κριμαίας, το 2014.
Ο στρατιωτικός νόμος θα παραμείνει σε ισχύ για δύο μήνες, έως τις 25 Ιανουαρίου, και θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να κινητοποιεί ταχύτερα τις ένοπλες δυνάμεις.
«Εσκεμμένες εχθροπραξίες»  καταγγέλλει το Κίεβο
Ως «εσκεμμένα προγραμματισμένες εχθροπραξίες» χαρακτηρίζει η Ουκρανία την κατάληψη τριών ουκρανικών πλοίων από τη Ρωσία, λέγοντας ότι το περιστατικό δεν οφείλεται σε ατύχημα.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Έχουμε όλες τις αποδείξεις ότι η ρωσική επίθεση στα πολεμικά πλοία του Ουκρανικού Ναυτικού δεν ήταν ατύχημα, αλλά εσκεμμένα προγραμματισμένες εχθροπραξίες».
Μάλιστα, η ουκρανική πλευρά καλεί όλους τους συμμάχους της να συντονίσουν αποτελεσματικά μέσα για να στηρίξουν την Ουκρανία και να φέρουν τη Ρωσία στη δικαιοσύνη.
«Σύμφωνα με τις διατάξεις του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (άρθρα 38, 44), η Ουκρανία επιδιώκει ειρηνική διευθέτηση της σύγκρουσης, αλλά διατηρεί το δικαίωμά της να υπερασπίζεται το έδαφος και τους πολίτες της» δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Πάβλο Κλιμκίν, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τον διοικητή των ουκρανικών ναυτικών Ιχόρ Βοροτσένκο.
Λίγο νωρίτερα, το υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας εξέφρασε την «έντονη διαμαρτυρία του στη Ρωσική Ομοσπονδία «για την ένοπλη επίθεση και αιχμαλωσία των Ουκρανικών πλοίων του πολεμικού ναυτικού «Berdyansk», «Nikopol», και του ρυμουλκού «Yana Kapu» όπως και για τον τραυματισμό και την αιχμαλωσία μελών του πληρώματός τους.
Σύμφωνα με το Κίεβο, η επίθεση διεξήχθη κατά τη διάρκεια θαλάσσιας διέλευσης από το λιμάνι της Οδησσού στο λιμάνι της Μαριούπολης σύμφωνα με τις διατάξεις όλων των αποτελεσματικών πολυμερών και διμερών διεθνών συνθηκών και κανόνων πλοήγησης» και «δεν αποτελεί παρά μια άλλη πράξη ένοπλης επιθετικότητας της Ρωσικής Ομοσπονδίας κατά της Ουκρανίας», κατά παραβίαση διατάξεων του διεθνούς δικαίου. «Η Ρωσία επέκτινε de facto τη στρατηγική της επίθεση κατά της Ουκρανίας στη Θάλασσα», σημειώνει η ανακοίνωση.
Η Κομισιόν κάλεσε τη Ρωσία να απελευθερώσει τα ουκρανικά πλοία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε σήμερα τη Ρωσία να αφήσει ελεύθερα τρία πλοία του ουκρανικού πολεμικού ναυτικού τα οποία συνέλαβε στη διάρκεια του Σαββατοκύριακου κοντά στη χερσόνησο της Κριμαίας την οποία προσάρτησε από την Ουκρανία το 2014.
Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τόνισε πως η Ένωση δεν αναγνωρίζει την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία και είπε πως η Ρωσία υποχρεούται να ξεμπλοκάρει άμεσα τον Πορθμό Κερτς.
«Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη» το περιστατικό, δήλωσε η εκπρόσωπος.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ντόναλντ Τουσκ καταδίκασε τη σύλληψη από τη Ρωσία των ουκρανικών πολεμικών πλοίων στον Πορθμό Κερτς.
«Καταδικάζω τη ρωσική χρήση βίας στην Αζοφική θάλασσα. Οι ρωσικές αρχές πρέπει να επιστρέψουν τους Ουκρανούς ναύτες, τα ουκρανικά πλοία και να απόσχουν από περαιτέρω προκλήσεις», δήλωσε ο Τουσκ έπειτα από τηλεφωνική συνδιάλεξη με τον Ουκρανό πρόεδρο Πέτρο Ποροσένκο.
«Η Ευρώπη θα παραμείνει ενωμένη σε υποστήριξη της Ουκρανίας».