Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2019

Πλάτων: πώς παράγεται ο φαύλος πολιτικός;


Ι. Είναι κοινός τόπος πως η φιλοσοφική έγνοια της πολιτικής σκέψης του Πλάτωνα δεν παύει να περιστρέφεται γύρω από τον αληθινό φιλόσοφο, τον οποίο διαχωρίζει ρητά από τους κίβδηλους περιφερόμενους «φιλοσόφους» –ίδιους και όμοιους με κάποιους πλανόδιους αμπελοφιλοσόφους κομματικών, διακομματικών, συντεχνιακών παρασυναγωγών του σήμερα– και συναφώς από τον φαύλο πολιτικό. Γιατί ο Πλάτων προβαίνει σε έναν τέτοιο διαχωρισμό και δεν στρέφεται προς τον έντιμο πολιτικό ως αντιστάθμισμα στον φαύλο πολιτικό; Επειδή ουδείς επαγγελματίας πολιτικός, είτε του ολιγαρχικού είτε του δημοκρατικού είτε οποιασδήποτε άλλης ιδεολογικής περιχαράκωσης, είναι έντιμος από γνωσιοοντολογική σκοπιά: α) σε επίπεδο γνώσης είναι, εν ολίγοις, αμόρφωτος άνθρωπος, μιμητής των χείριστων ιδεολογιών και εντολοδόχος εκτελεστής-εφαρμοστής αυτών των τελευταίων· β) σε επίπεδο της οντικής του ύπαρξης και ως φυσικό επακόλουθο της προαναφερθείσας αμορφωσιάς του είναιάβουλο ον, υπηρετικό υποχείριο ξένων συμφερόντων, ασυγκράτητα εξουσιομανής και ως εκ τούτου εύκολος μεταπράτης των πάτριων συμφερόντων και εδαφών για λογαριασμό αλλότριων δυνάμεων. γ) σε επίπεδο ορθοφροσύνης και σκεπτόμενης σύνεσης ενσαρκώνει το πιο παράλογο, το αδιανόητα βάρβαρο και ακόλαστο ανδρείκελο, που εντός της πατρίδας του επιδίδεται σε θεατρινίστικους καιπάντα ύποπτους λεονταρισμούς, ενώ εκτός της πατρίδας συμπεριφέρεται ως ο πιο αδίστακτος Εθνικός μειοδότης. Όλη η πλατωνική Πολιτεία βρίθει από τέτοια δείγματα ή παραδείγματα αλλά και η ιστορία της Ελλάδας, ας πούμε, από την αρχή μέχρι και σήμερα.

     ΙΙ.  Συνοπτικά για τον Πλάτωνα, όλα τούτα σημαίνουν πως ο επαγγελματίας πολιτικός δεν έχει το υψηλό φιλοσοφικό ήθος ταύτισης του Εαυτού με το συμφέρον της πόλης ως όλου ούτε βαθιά συνείδηση κοινοκτημοσύνης των αγαθών, ώστε να μην έχει ανάγκη, αλλά και να μη μπορεί αντικειμενικά να κλέβει τον δημόσιο πλούτο για ίδιον όφελος:
«σε όποια πόλη λένε για το ίδιο πράγμα “αυτό είναι δικό μου” ή “αυτό δεν είναι δικό μου”, η εν λόγω πόλη δεν κυβερνιέται με τον άριστο τρόπο» (Πολιτεία 462c).
Το ήθος είναι ο θεός του ανθρώπου, μας λέει ο Ηράκλειτος. Νοούμενο βέβαια όχι απλώς ως μια ηθικότητα αλλά οντολογικά: ως διαμονή, ως ύπαρξη του ανθρώπου εντός της αντάξιας στο Dasein του πολιτικής κοινότητας.
§                    2
     Ι. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, ένα τέτοιο ήθος συνυφαίνεται με τη  φιλοσοφική γνώση και παιδεία.  Ετούτη εδώ επιτρέπει στο άτομο να αντιστέκεται σθεναρά στο μυθολογικό και απατηλό μασκάρεμα μίσθαρνων λογοποιών και μυθοποιών. Πρόκειται για ένα μασκάρεμα σαν αυτό της τρέχουσας ελληνικής πολιτικής, όπου πρώην αφισοκολλητές και εις το διηνεκές μοχθηροί αμόρφωτοι, κατά τον Μαρξ «παραφουσκωμένοι βάτραχοι», γαντζωμένοι κιόλας σε κυβερνητικούς θώκους, αποδεικνύονται άριστοι μυθοποιοί επί του πρακτέου και θέλουν να δημιουργούν ολική συσκότιση στο άγνωμο πλήθος. Απεναντίας, ο άνθρωπος, που από νεαρή ακόμα ηλικία μαθαίνει να εσωτερικεύει την ως άνω γνώση και να την ενεργοποιεί στη ζωή ως δεύτερη φύση του, δηλαδή ωςπνευματική του φύση, αποκτά εσωτερική αυτοτέλεια, υψηλή αίσθηση του ευ ζην, προδιάθεση για ευψυχία και για αποκήρυξη με βδελυγμία όλων των παλαιών και νέων μυθοποιών της εξουσιολατρείας, του εγωκεντρισμού και της ηδονοθηρίας.
     ΙΙ. Από την πλευρά του, ο μυθοποιός πολιτικός παντός καιρού, ακριβώς επειδή απέχει πόρρω από μια τέτοια παίδευση, υπόσχεται να φέρει δήθεν την ευδαιμονία στην πόλη, χωρίς μια παράλληλη ανάπτυξη της εαυτού συνείδησης και της συνείδησης του αγελαίου πλήθους. Χωρίς όμως την ανάπτυξη τούτη, καμιά ευδαιμονία δεν μπορεί να κάνει πράξη πέρα από την καλλιέργεια φρούδων ελπίδων, γιατί ο ορίζοντάς του είναι στενός, η νοητική του ικανότητα ανύπαρκτη και η θεωρητικο-πρακτική του εμβέλεια τυχοδιωκτική. Χρησιμοποιεί έτσι το μαγικό δακτυλίδι του Γύγη, όπως πολύ παραστατικά μας λέει ο Πλάτων,  για να αφανίζει ή να φανερώνει κατά βούληση ό,τι τον συμφέρει (Πολιτεία 359 κ.εξ): για να παρουσιάζει το άδικο ως δίκαιο, για να αναστρέφει την αλήθεια –σαν τους καθημερινούς μας πολιτικάντηδες του Ελλαδικού πολιτικού τοπίου, μη εξαιρουμένων και παρόμοιων εικόνων από άλλα εκτός συνόρων προτεκτοράτα– για να καθιδρύει στην κοινωνία τη φαυλότητα και να κρύβει το φάσμα της δικής του ευθύνης.
§                    3
     Ι. Καθότι άδειο Εγώ, διεκδικεί μόνο μια άμεση, υλική ζωή, με απόλυτο εκχυδαϊσμό της ύπαρξής του, και καμιά πνευματική. Συνδέει λοιπόν αυτή τη ζωή, δηλαδή «τόν ρτον τόν πιούσιον», με την επιθυμία να ασκήσει εξουσία για να ζήσει μέσα στην τρυφή και την πολυτέλεια, αδιαφορώντας για τη δική του βαθύτερη δυστυχία αλλά και για εκείνη των άλλων. Με τούτο  δείχνει την πλήρη έκπτωσή του ως βιολογικό μα και ως σκεπτόμενο ον: στερείται τη στοιχειώδη παιδεία ψυχής (ψυχαγωγία) και δεν αισθάνεται την ανάγκη να νοιάζεται για την κοινή μοίρα. Όπως αναφέρει ο φιλόσοφος στο τρίτο βιβλίο της Πολιτείας, τούτο προκύπτει από την τυπική τουκαθεστωτική παιδεία,  η οποία παραδίδει το άτομο στην πολυπραγμοσύνη, στη στάση, στη διχόνοια και ανοίγει το δρόμο για τον φαύλο πολιτικό.
     ΙΙ. Εάν η φιλοσοφική παιδεία παράγει αληθινούς φιλοσόφους, δηλαδή εκείνους που συλλαμβάνουν τα πράγματα όχι ως έναν απέραντο σωρό τεμαχίων, αλλά στην ενότητα των αναφορικών τους νοημάτων, η τυπική εκπαίδευση εισάγει στη ψυχή των ανθρώπων, και δη των νέων, διαλυτικές, απαξιωτικές «αξίες», που τους διαφθείρουν και τους καθιστούν ευάλωτους στα πολιτικά αγρίμια (Πολιτεία 495-97), δεσμώτες μέσα στον ψεύτικο κόσμο των σκιώνˑ με λόγια του Χέγκελ:ενύπαρκτους θαμώνες ενός ανεστραμμένου κόσμου. Να γιατί και τα σημερινά αγρίμια του παλαιού και του νέου καθεστώτος, με βάση την τυπική τους εκπαίδευση λυμαίνονται τον δημόσιο πλούτο αναστρέφοντας τη λογική των πραγμάτων, αλλά φροντίζοντας συνάμα να συγκαλύπτουν την αναστροφή τούτη μελαϊκιστικές πολιτικές. Λαϊκιστική πολιτική σημαίνει ολοκληρωτισμός,ολοκληρωτικός φασισμός, και στην πραγματικότητα είναι ο πιο θανάσιμος εχθρός μιας αυθεντικά δίκαιης πολιτικής κοινότητας. Λαϊκισμός και αντίστοιχη πολιτική είναι σύγχρονοι όροιˑ χαρακτηρίζουν ωστόσο πολιτικές ασκηθείσες ήδη από τα αρχαία χρόνια.
§                    4
     Ι. Έτσι, η φιλοσοφική αντιπαράθεση του Πλάτωνα με το τότε πολιτικό σύστημα είναι μια τιτάνια προσπάθεια, μεταξύ άλλων, διαχωρισμού της ως άνω ολοκληρωτικής πολιτικής από μια πολιτική για το συμφέρον όλων κι όχι μόνο της μιας πλευράς, των ολίγων, ή της άλλης πλευράς, των υποτιθέμενων πολλών.Κύρια μέριμνα μιας αυθεντικά λαϊκής πολιτικής δεν είναι
«στο πώς θα είναι ευτυχισμένη μόνο μια ομάδα ανθρώπων, αλλά πώς θα ευτυχεί, στο μέγιστο βαθμό, όλη η πόλη» (Πολιτεία 420b).
Κατά τη λαϊκιστική πολιτική όμως οι κυβερνήτες ανάγουν την εξουσία σε αυτοσκοπό, με αποτέλεσμα να διατηρούν τις υλικές ανισότητες ανάμεσα στους εαυτούς τους και τους πολίτες, να ευνοούν συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες σε βάρος του όλου και να ισοπεδώνουν τα ανθρώπινα άτομα υλικά και πνευματικά, αρκεί να βολεύουν τα δικά τους παιδιά και εγγόνια.
     ΙΙ. Συμβαίνει, όπως ρητά διευκρινίζει ο Πλάτων (π.χ. στην Πολιτεία, στοΘεαίτητο, στο Φαίδρο κ.λπ.) οι ανίκανοι και όχι οι πραγματικά ικανοίκυβερνήτες σε όλους τους τομείς του δημόσιου βίου να διώκουν το άριστο. Το τελευταίο σπάνια συμβαδίζει με τον θόρυβο και τους θορυβοποιούς της μαζικής κουλτούρας και της τυπικής εκπαίδευσης· με τους θορυβοποιούς που νομοθετούν για χάρη του τυπικά εκπαιδευόμενου με χαμηλές επιδόσεις, ήτοι του απαίδευτου, του δημαγωγικού, του χαμερπούς  και οι οποίοι επίσημα πλέον ενθαρρύνουν τις αντιγραφές, τις κομματικές συναλλαγές και ό,τι πιο άθλιο μπορεί να φανταστεί οαρρωστημένος τους νους, προκειμένου να παραγάγουν μια άκριτη μάζα ίδιων και ομοίων. Έτσι ρίχνονται μέσα στην κοινωνία οι στρατιές των αδυνάμων, κατά Νίτσε, που ελέγχονται εύκολα και για να αισθανθούν πραγματωμένοι διψούν να κυριαρχήσουν και να εξελιχθούν σε δεσπόζουσα «δύναμη», πολιτική ή εκπαιδευτική εξουσία. Έργο τους είναι: ο ανηλεής διωγμός  με τη μορφή της νομοθετικής ή άλλης κατευθυνόμενης αξιολόγησης ή αξιοθέτησης κάθε στοιχείου, όντος, πράγματος, αξίας, δύναμης, που τους υπερβαίνει (βλ. σχετικά: Φρ. ΝίτσεΟ Ευρωπαϊκός Μηδενισμός, εισαγωγή-μτφρ. σχόλια Δημ. Τζωρτζόπουλος. Εκδ. Ηριδανός, Αθήνα 2017).
§                    5
      Ι. Σε ένα περίφημο χωρίο του (Πολιτεία 488) ο Πλάτων παρουσιάζει την πολιτεία με καράβι που ταξιδεύει στη θάλασσα και του οποίου ο κυβερνήτης είναι μεν ο πιο σωματώδης και δυνατός, αλλά παρακούει, θαμποβλέπει και έχει μειωμένη λογική ικανότητα. Οι ναύτες γύρω του ερίζουν, σκοτώνονται μεταξύ τους ποιος θα πάρει το τιμόνι στα χέρια του, παρά την έλλειψη ουσιαστικής γνώσης στην κυβερνητική. Όχι μόνο δεν γνωρίζουν τίποτα το ουσιώδες αλλά είναι και έτοιμοι να κατασπαράξουν όποιον μιλήσει υπέρ της αναγκαιότητας κεφαλαιώδους μάθησης. Αυτοί οι ακατέργαστοι, οι βαρβαροκένταυροι ναύτες, τη μόνη «ικανότητα» που έχουν είναι να κολακεύουν τον κυβερνήτη, να τον μεθούν ή να τον αποκοιμίζουν με μανδαγόρα και τελικά να αναλαμβάνουν οι ίδιοι τη διοίκηση του καραβιού. Τότε συνεχίζουν το ταξίδι, κλέβοντας το εμπόρευμα, μεθώντας και ρίχνοντάς το σε υλικές απολαύσεις και ηδονές.
     ΙΙ. Η τακτική τους είναι να ευνοούν τους ομοϊδεάτες τους και να σπιλώνουν όσους αντιστέκονται στις αθλιότητές τους. Χαρακτηρίζουν τους πραγματικά ικανούς, γνώστες,  ταλαντούχους, ως απατεώνεςπολυλογάδεςπαράξενους,ανίκανουςάχρηστους. Η παραβολή αυτή του κυβερνήτη του πλοίου και των ναυτών αποτυπώνει την κατάσταση μιας πόλης που κακοδιοικείται από διεφθαρμένους πολιτικούς και εχθρεύεται την αληθινή φιλοσοφία, δηλαδή το άριστο των αρίστων, το πολυτιμότερο της πόλης. Συναφώς υποδηλώνει πως φιλαυτία, ναρκισσισμός και φιλοδοξία, από τη μια πλευρά, και φιλοσοφία, από την άλλη, αποτελούν δυο διαφορετικούς κόσμους: η πρώτη περίπτωση τον κόσμο της μαζικο-δημοκρατικής αερολογίας, μαζί και των «ν πολλος κα παντοίως πλανωμένων», δηλαδή τον κόσμο των ανάξιων προσώπων του δημόσιου βίου και των αγελαίων συντεχνιών τουςˑ η δεύτερη το ιερό τέμενος των Μουσών, την αληθινή ποιητική πράξη της πολιτικής.

Ολοκληρωμένη θεραπεία για τον καρκίνο μέσα στο 2020 «υπόσχονται» Ισραηλινοί επιστήμονες



Μία ολοκληρωμένη θεραπεία για όλους τους τύπους καρκίνων ισχυρίζεται ότι είναι πιθανό να αναπτύξει μια ομάδα Ισραηλινών επιστημόνων, σύμφωνα με δημοσίευμα της Jerusalem Post.
«Πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση μέσα σε έναν χρόνο να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη θεραπεία για τον καρκίνο» δήλωσε στην εφημερίδα ο Dan Aridor, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας Accelerated Evolution Biotechnologies, που αναπτύσσει τη νέα θεραπεία. 
«Η θεραπεία μας για τον καρκίνο θα είναι αποτελεσματική από την πρώτη κιόλας μέρα χορήγησής της, θα διαρκεί μερικές εβδομάδες και θα έχει ελάχιστες ή και καθόλου παρενέργειες. Επίσης το κόστος της θα είναι αρκετά χαμηλότερο από τις άλλες θεραπείες που είναι διαθέσιμες στην αγορά», συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι θα είναι εξατομικευμένη για κάθε ασθενή.
Η θεραπεία ονομάζεται MuTaTo,  (από τα αρχικά της φράσης "multi-target toxin"). Το φάρμακο λειτουργεί ως αντιβιοτικό κατά του καρκίνου και χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό πεπτιδίων που καταπολεμούν τον καρκίνο και μια τοξίνη που «σκοτώνει» στοχευμένα καρκινικά κύτταρα. 
Οι Ισραηλινοί επιστήμονες εξέτασαν γιατί τα προηγούμενα φάρμακα για τον καρκίνο απέτυχαν. Ένας λόγος για τον οποίο αποτυγχάνουν τα φάρμακα κατά του καρκίνου είναι επειδή επιτίθενται μόνο σε ένα συγκεκριμένο στόχο μέσα ή πάνω σε ένα καρκινικό κύτταρο κάθε φορά. Οι μεταλλάξεις στα καρκινικά κύτταρα καθιστούν τα αντικαρκινικά φάρμακα αναποτελεσματικά.
Ωστόσο, το MuTaTo χρησιμοποιεί αρκετά καρκινικά στοχευμένα πεπτίδια ταυτόχρονα σε ένα μόνο καρκινικό κύτταρο, μαζί με μια τοξίνη που καταστρέφει τον καρκίνο.
«Διασφαλίσαμε ότι η θεραπεία δεν θα επηρεάζεται από τις μεταλλάξεις», σημείωσε ο CEO της εταιρείας Dr. Ilan Morad.
Ένας άλλος λόγος για τον οποίο αποτυγχάνουν τα φάρμακα και η ασθένεια επιστρέφει, είναι επειδή τα φάρμακα δεν καταστρέφουν τα καρκινικά βλαστοκύτταρα. Ωστόσο, το MuTaTo είναι μικρό και αρκετά ισχυρό ώστε να καταστρέψει τα βλαστοκύτταρα και να διεισδύσει εκεί όπου δεν μπορούν να φτάσουν άλλα φάρμακα.  
Σύμφωνα με τον Morad, το MuTaTo θα μειώσει επίσης τις παρενέργειες της λήψης αντικαρκινικών φαρμάκων «δραματικά» επειδή το φάρμακο δεν στοχεύει σε μη καρκινικά κύτταρα.
Οι δημιουργοί της θεραπείας την συγκρίνουν, ως προς τη βασική της ιδέα και τον πολλαπλό τρόπο λειτουργίας της, με το τριπλό κοκτέιλ φαρμάκων που λαμβάνουν οι φορείς του HIV για να αποτρέψουν την εκδήλωση AIDS. Το συγκεκριμένο κοκτέιλ έχει βοηθήσει τα τελευταία χρόνια να μετατραπεί η συγκεκριμένη ασθένεια από «καταδίκη σε θάνατο» σε χρόνια και διαχειρίσιμη ασθένεια. Ο συνδυασμός φαρμάκων που χορηγείται πλέον στους ασθενείς με HIV ανακόπτει τον ιό σε διάφορες φάσεις της αναπαραγωγής του, και εμποδίζει την δημιουργία ενζύμων που, υπό άλλες συνθήκες, θα την ενεργοποιούσαν. 
«Παλιά δίναμε στους ασθενείς με HIV διάφορα φάρμακα, αλλά μόνο ένα τη φορά. Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, ο ιός μεταλλασσόταν και το AIDS άρχιζε ξανά την επίθεσή του. Μόνο όταν οι ασθενείς άρχισαν να λαμβάνουν ένα κοκτέιλ, ήταν εφικτό να νικηθεί η ασθένεια», εξηγεί ο Aridor.

Ψάχνουν... πλειοψηφία στη Βουλή για το νομοσχέδιο του ΑΣΕΠ


Της Μαρίας Νταλιάνη
Μύλος και σκηνές απείρου κάλλους στην Ολομέλεια της Βουλής καθώς διαπιστώθηκε πως δεν μπορεί να διαμορφωθεί πλειοψηφία για το νομοσχέδιο του ΑΣΕΠ!
Στην αρχή της διαδικασίας ο προεδρεύων Γιώργος Βαρεμένος επιχείρησε να περάσει το νομοσχέδιο με συνοπτικές διαδικασίες λέγοντας πως η πλειοψηφία είναι δεδομένη.
"Πως είναι δεδομένη η πλειοψηφία;" ρώτησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ. Μάκης Βορίδης φρενάροντας την διαδικασία. Ακολούθησε σάλος αντιδράσεων από ΔΗΣΥ και μικρότερα κόμματα και μύλος με αναφορές στο τι προβλέπει ο Κανονισμός της Βουλής.
Ο κ. Βαρεμένος προσπάθησε να ξεκινήσει την διαδικασία για ψήφο επί της αρχής καλώντας τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους των κομμάτων. Όταν όμως εκφώνησε τον Α. Φωκά, την τελευταία είσοδο στην Κ.Ο. των ΑΝΕΛ, ο τελευταίος έλειπε από την Ολομέλεια.
Έτσι λοιπόν αποφασίστηκε να γίνει ονομαστική ψηφοφορία αύριο στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου το νομοσχέδιο του ΑΣΕΠ θα πρέπει να λάβει πλειοψηφία επί των παρόντων.
Νωρίτερα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Γκιόλας επισήμανε πως "δεν μπορούμε να μην λάβουμε υπόψη τη θέληση και βούληση όλων των βουλευτών, οπότε θα πρέπει να ερωτηθούν και οι 16 ανεξάρτητοι."
Το πρόβλημα με την πλειοψηφία για την απλή νομοθέτηση στη Βουλή πάντως μόλις ξεκίνησε για την κυβέρνηση η οποία μέχρι πρότινος περνούσε άψε-σβήσε ότι ήθελε με την ψήφο των ΑΝΕΛ.
 capital.gr


Δεν έχει ανάγκη ο Τσίπρας τα χρήματα των διαπλεκομένων γιατί πληρώνουν οι μικροί.



Με τροπολογία του μεσονυκτίου η κυβέρνηση κάνει δωράκια στους καναλάρχες ενόψη των ερχόμενων βουλευτικών εκλογών. 
Προκαλώντας σφοδρή αντίδραση της αντιπολίτευσης, η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία βάση της οποίας δίνει εξάμηνη παράταση στους γνωστούς καναλάρχες να πληρώσουν την δεύτερη δόση για την αποπληρωμή του συνολικού τιμήματος της προσφοράς που έδωσαν για την αγορά των τηλεοπτικών αδειών. 
Ο αναπληρωτής υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος παραδέχθηκε ότι ο νόμος που έκαναν είναι πολύ σκληρός και αυτός ήταν ο λόγος που έδωσε το δωράκι στους καναλάρχες!!!
Καλά έκανε λοιπόν αφού ο νόμος ήταν σκληρός και οι μεγαλοκαρχαρίες δυσκολευόταν να πληρώσουν, όμως δεν είναι σκληροί οι νόμοι που βγάζουν ανθρώπους στη ζητιανιά, δεν είναι σκληροί οι νόμοι που διαλύουν τις μικρές επιχειρήσεις; 
Φαίνεται ότι τα συντρόφια βρήκαν νέους συνοδοιπόρους στον αγώνα κατά του ιμπεριαλισμού, γιατί μόνο έτσι εξηγούνται αυτές οι τροπολογίες που δίνουν ανάσα στο προλεταριάτο.

Εμφύλιος βιομηχάνων! Μακεδονίας - Αθήνας.


Εμφύλιος έχει ξεσπάσει στους κόλπους των Ελλήνων βιομηχάνων, με αφορμή των πρωτοκαθεδρία στην εκπροσώπηση του βιομηχανικού τομέα της χώρας, αλλά με πραγματική αιτία τα διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα και τις στρατηγικές για την εξυπηρέτηση τους.
Η τελευταία πράξη του «δράματος» περιλαμβάνει την πρωτοβουλία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας (ΣΒΒΕ), που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, να αλλάξει την ονομασία του, βγάζοντας από τον τίτλο του ένα «Β»που αντιστοιχεί στον γεωγραφικό προσδιορισμό «Βορείου».
Όπως αποφάσισε, μετονομάζεται σε «Σύνδεσμο Βιομηχάνων Ελλάδος», γεγονός που προκάλεσε την οργίλη αντίδραση του ΣΕΒ, που εδρεύεις την Αθήνα. Ο τίτλος «Σύνδεσμος Βιομηχάνων Ελλάδος» παραπέμπει σε πανελλαδικό φορέα και δεν θα εκπροσωπεί μόνο τους βιομηχάνους της Βόρειας Ελλάδος, όπως παρέπεμπε ο αρχικός του τίτλος.
Μέλη του ΣΒΒΕ και νυν ΣΒΕ, τονίζουν ότι ο Σύνδεσμός τους περιλαμβάνει μόνο εταιρείες με παραγωγικές δραστηριότητες και όχι μία πανσπερμία επιχειρηματιών της "νέας οικονομίας" και  του τομέα υπηρεσιών, οι οποίοι καμία σχέση δεν έχουν με την παραγωγή και τη μεταποίηση.
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθούν οι μεταλλάξεις που έχει υποστεί ο ΣΕΒ τα τελευταία χρόνια. Παλαιότερα τα αρχικά του ΣΕΒ σήμαιναν Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων. Αργότερα μετονομάστηκε σε «Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών», ενώ τα τελευταία 11 χρόνια μετονομάστηκε σε «Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών», διατηρώντας πάντα τα αρχικά ΣΕΒ.
Οι αλλαγές αυτές συνοδεύτηκαν από διεύρυνση των μελών του και από άλλους χώρους. Έτσι παρότι είναι (ήταν τουλάχιστον) Σύνδεσμος των βιομηχάνων, τώρα στους κόλπους του  περιλαμβάνει τράπεζες, επιχειρήσεις των υπηρεσιών και του εμπορίου.
Οι αλλαγές αυτές, προκάλεσαν αντιδράσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων της "παλιάς οικονομίας" που διατηρηθούν τον βιομηχανικό-παραγωγικό χαρακτήρα τους. Αποτέλεσμα να δημιουργηθεί τον Απρίλιο του 2017 ένας νέος ΣΕΒ με την επωνυμία«Ελληνική Παραγωγή  - Συμβούλιο Βιομηχανιών για την Ανάπτυξη». Σκοπός του είναι «η επανασυσπείρωση της παραδοσιακής «βιομηχανίας» στην Ελλάδα, μετά από πρωτοβουλία ενός αριθμού βιομηχάνων και βιομηχανικών συνδέσμων», κάτι που εκπροσωπούσε ο ΣΕΒ, αλλά χάθηκε στην πορεία με τη διεύρυνση των μελών του.
Μετά τις πρώτες διενέξεις με τον παραδοσιακό ΣΕΒ, η «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ» ανέκρουσε πρύμναν και η κόντρα βρίσκεται σε λανθάνουσα μορφή.

Σύγκρουση Βορείων - Νοτίων

Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τους βιομηχάνους της Βόρειας Ελλάδας οι οποίοι διεκδικούν τον δικό τους ρόλο, με στόχο να υπάρξει ένας φορέας που θα εκπροσωπεί τις πραγματικές βιομηχανικές επιχειρήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι προηγήθηκε η αναγνώριση του ΣΒΒΕ ως Κοινωνικού Εταίρου, κάτι που επίσης προκάλεσε (και εξακολουθεί να προκαλεί) την αντίδραση του ΣΕΒ.
Την περασμένη Παρασκευή, η γενική συνέλευση του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος εξουσιοδότησε το διοικητικό συμβούλιο να αλλάξει την επωνυμία του, σε Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ).
Η αλλαγή αναμένεται εντός των επομένων ημερών, ωστόσο, από τη στιγμή της ανακοίνωσης, αναβίωσε, ανεπισήμως έως αυτή τη στιγμή, η διαμάχη με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), ο οποίος εξαρχής είχε ταχθεί κατά της αναγνώρισης του ΣΒΒΕ ως κοινωνικού εταίρου. Πόσο μάλλον, όταν ο ΣΒΒΕ προχωράει και στην υπέρβαση, επιδιώκοντας να καταστεί πανελλαδικός εκπρόσωπος της βιομηχανίας.
Οι καταστατικές αλλαγές και το νέο όνομα συνδέονται ευθέως με την ανακήρυξη του Συνδέσμου σε κοινωνικό εταίρο. Οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις προχωρούν κανονικά και στο πλαίσιο αυτό ο ΣΒΒΕ είχε την υποχρέωση να επεκτείνει καταστατικά την εμβέλεια του σε ολόκληρη τη χώρα.
Ο πρόεδρος του ΣΒΕ Θανάσης Σαββάκης, διαβεβαίωσε ότι όχι μόνο η κυβέρνηση, που προχώρησε ταχύτατα τις νομικές διαδικασίες, αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση έχει αποδεχθεί επισήμως τον Σύνδεσμο ως Κοινωνικό Εταίρο. Όπως είπε η Νέα Δημοκρατία, στο πρόσφατο συνέδριό της, τροποποίησε το καταστατικό της και αναγνώρισε τον ΣΒΒΕ ως Κοινωνικό Εταίρο, αφού τον συμπεριέλαβε, ονοματίζοντάς τον στον καταστατικό της, στα ex-officio μέλη της Πολιτικής της Επιτροπής και άρα συνομιλητή της για αναπτυξιακά θέματα.
Επίσης, στο πλαίσιο του νέου του ρόλου ως κοινωνικού εταίρου εκπρόσωποι του ΣΒΕ συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΕΔ, στα εννέα τμήματα και την ολομέλεια του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας και στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας. Επίσης, ολοκληρώνεται η συμμετοχή του Συνδέσμου στην Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, αλλά και στο Ελληνικό Ινστιτούτο Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας.

sofokleousin

Αύξησαν τους φόρους για να μεγαλώσουν το κράτος


Του Σπύρου Δημητρέλη
Την ξεκάθαρη προτίμηση της κυβέρνησης να πετυχαίνει δημοσιονομικούς στόχους μέσω της –ευκολότερης πολιτικά– αύξησης των φόρων αντί της –δυσκολότερης πολιτικά αλλά περισσότερο αποτελεσματικής οικονομικά– μείωσης των κρατικών δαπανών αναδεικνύουν ανάγλυφα τα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Μάλιστα, ενώ χρόνο με τον χρόνο η κυβέρνηση προχωρούσε σε ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση φόρων προκειμένου να επιτύχει τους δημοσιονομικούς στόχους του τρίτου Μνημονίου, προχωρούσε παράλληλα και στην αύξηση των κρατικών δαπανών προκειμένου να μη γίνει πολιτικά δυσάρεστη στον χώρο του κράτους, με τον οποίο θεωρεί ότι διαθέτει προνομιακή εκλογική σχέση.
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά των παραπάνω:
- Στο δωδεκάμηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2014 το σύνολο των φορολογικών εσόδων που εισέπραξε το Δημόσιο ανερχόταν στα 44,26 δισ. ευρώ.
- Στον Προϋπολογισμό του 2018, για την εκτέλεση του οποίου δεν έχουν ακόμη εκδοθεί τα τελικά στοιχεία, προβλέπεται ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα θα ανέλθουν στα 48,83 δισεκατομμύρια ευρώ. 
Με άλλα λόγια, μέσα σε τέσσερα χρόνια τα συνολικά φορολογικά έσοδα του Δημοσίου αυξήθηκαν κατά 4,57 δισεκατομμύρια ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση αυτή των φορολογικών εσόδων ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 10% και προέρχεται σε συντριπτικό ποσοστό από την υπερφορολόγηση, καθώς την τελευταία τετραετία το συνολικό εθνικό εισόδημα δεν παρουσίασε ιδιαίτερη αύξηση. Ενώ, λοιπόν, τα συνολικά φορολογικά έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 10,3%, το συνολικό εθνικό εισόδημα παρουσίασε μέσο ρυθμό αύξησης κατά 0,8%. Πρόκειται, δηλαδή, για μια καθαρή αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 9 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από την αύξηση του εθνικού εισοδήματος.
Η αύξηση αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι την τελευταία τετραετία επιβλήθηκαν περισσότεροι από είκοσι νέοι φόροι και επιβαρύνσεις. Πρόκειται για τις εξής παρεμβάσεις:
- Αύξηση ΦΠΑ από το 23% στο 24%.
- Μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης από τον μειωμένο συντελεστή 13% στον κανονικό 24%.
- Κατάργηση μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
- Αύξηση συντελεστών της εισφοράς αλληλεγγύης.
- Μείωση αφορολόγητου ορίου.
- Αύξηση ανώτατου συντελεστή φορολογικής κλίμακας από 42% σε 45%.
Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης του εισοδήματος από ελευθέριο επάγγελμα 26% έως 33% και φορολόγηση με συντελεστές που φτάνουν ακόμα και το 45%.
- Αύξηση συντελεστών για το εισόδημα από ενοίκια.
-Αύξηση προκαταβολής φόρου για όλους τους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το 55% στο 100%.
- Αύξηση εταιρικού συντελεστή από 26% σε 29%.
- Αύξηση συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%.
- Αύξηση του συντελεστή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης από το 10% στο 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου για τα Ι.Χ. άνω των 2.500 κυβικών, τις πισίνες και τα αεροσκάφη, ενώ επιβλήθηκε ο φόρος και στα σκάφη αναψυχής.
-Καταργήθηκε ο μειωμένος ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) για τα οινοπνευματώδη ποτά στα Δωδεκάνησα.
- Επιβλήθηκε φόρος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση.
- Επιβλήθηκε φόρος 5% στην σταθερή τηλεφωνία και στο Internet.
- Αυξήθηκε ο ΕΦΚ στα οινοπνευματώδη ποτά και τα τσιγάρα.
- Αυξήθηκε ο φόρος στην μπίρα.
- Επιβλήθηκε ΕΦΚ στο κρασί (καταργήθηκε πρόσφατα, έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που τον έκρινε αντισυνταγματικό).
- Επιβλήθηκε ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ηλεκτρονικό τσιγάρο.
- Αυξήθηκε ο φόρος στην αμόλυβδη, στο ντίζελ κίνησης, στο υγραέριο κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης.
- Επιβλήθηκε ειδικό τέλος διανυκτέρευσης για όλα τα τουριστικά καταλύματα.
- Επιβλήθηκε φόρος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών (π.χ., Airbnb).
- Επιβλήθηκε φόρος στον καφέ.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ στα οικόπεδα.
- Αυξήθηκε ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα νομικά πρόσωπα.
- Αυξήθηκε το φορολογούμενο εισόδημα ως παροχή σε είδος για την παροχή εταιρικών Ι.Χ. από τις επιχειρήσεις στους εργαζομένους τους.
- Επιβλήθηκε τέλος στη χρήση πλαστικής σακούλας.
- Επιβλήθηκε φόρος στις φορητές ψηφιακές συσκευές πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
- Αυξήθηκαν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε περίπου 4.000 περιοχές (ζώνες).
Μάλιστα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί και για νέες φορολογικές παρεμβάσεις, τις οποίες όμως έχει μεταφέρει για την επόμενη κυβερνητική θητεία. Στις παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνεται:
- Ο περιορισμός του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος της ελληνικής ναυτιλίας. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την επιβολή ενός νέου φόρου στα μερίσματα από ναυτιλιακά κέρδη που εισέρχονται στην Ελλάδα και στη χρονική επέκταση της εθελοντικής εισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας.
- Η πραγματοποίηση δύο νέων αυξήσεων στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, το 2019 και το 2020. Με την πρόσφατη αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών δεν ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με τους "θεσμούς", η ευθυγράμμισή τους με τις εμπορικές αξίες. Θα πρέπει να γίνουν άλλες δύο αυξήσεις, τις οποίες η κυβέρνηση δεν πραγματοποίησε λόγω πολιτικών-εκλογικών σκοπιμοτήτων, αφού οι αυξήσεις θα πρέπει να γίνουν στις λεγόμενες "λαϊκές" περιοχές.
- Η μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020. Από τη μείωση του αφορολόγητου θα προκληθεί μια επιβάρυνση για τους μισθωτούς και συνταξιούχους έως και 650 ευρώ ετησίως. Η επιβάρυνση αυτή θα πλήξει κυρίως τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους.
Η αύξηση των φορολογικών εσόδων, όμως, συνοδεύτηκε και με ουσιαστική μεγέθυνση του κράτους, όπως αυτή μετράται ως δαπάνη. Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού:
- Το 2014 οι συνολικές πρωτογενείς δαπάνες του Δημοσίου, δηλαδή οι δαπάνες στις οποίες δεν περιλαμβάνονται οι τόκοι και τα χρεολύσια, ανέρχονταν σε 41,92 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό των πρωτογενών δαπανών του Δημοσίου, αντί να συγκρατείται ή να μειώνεται, παρουσίασε αύξηση τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Το 2018 οι συνολικές πρωτογενείς δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 44,8 δισ. ευρώ. Δηλαδή μέσα σε τέσσερα χρόνια οι πρωτογενείς δαπάνες του Δημοσίου αυξήθηκαν κατά 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Έτσι, η συντριπτική πλειονότητα των πρόσθετων φορολογικών εσόδων διοχετεύθηκε στην αύξηση των κρατικών δαπανών.
capital.gr