Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον ίδρυσε την εταιρεία Virgin το 1970 στα 20
του χρόνια, έκτοτε δημιούργησε έναν πανίσχυρο επιχειρηματικό όμιλο με έντονη
ανοδική πορεία και δραστηριότητα σε πολλούς κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας,
και κυρίως στις αεροπορικές μεταφορές. Παρά το γεγονός ότι δεν σπούδασε ποτέ του
τις επιχειρήσεις (ή οτιδήποτε άλλο) κατάφερε να χτίσει οκτώ (8) επιχειρήσεις
αξίας άνω του 1 δις δολαρίων σε οκτώ (8) διαφορετικές χώρες. Ακολουθούν οι 12
συμβουλές του Ρίτσαρντ Μπράνσον για την επιχειρηματική επιτυχία σε ελεύθερη
μετάφραση και πηγή το βιβλίο του "Like a Virgin: Τα μυστικά που δεν θα σας διδάξει η Σχολή
Επιχειρήσεων" και ανάλογο υλικό.
Ακολουθούν οι 12 συμβουλές του Ρίτσαρντ Μπράνσον για την επιτυχία.
1) «Επέλεξε
το όνομα της Επιχείρησης με σύνεση»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον η
μοναδικότητα ενός ονόματος είναι βασικό συστατικό επιτυχίας. Το όνομα μιας
επιχείρησης αντιπροσωπεύει την προστιθέμενη αξία, την μακροπρόθεσμη ικανότητα
βελτίωσης των υπηρεσιών, καθώς και μια πελατοκεντρική προσέγγιση του επιχειρηματικού
μοντέλου.
◘ Σχόλιο: Το όνομα μιας επιχείρησης
είναι σίγουρα σημαντικό και πρέπει να περιγράφει το αντικείμενο των εργασιών
της με έναν τρόπο αξιομνημόνευτο και στοχευμένο. Και καθώς το μέλλον της
οικονομίας είναι online, σας
προτείνουμε πριν αποφασίσετε για ένα όνομα επιχείρησης να βεβαιωθείτε ότι
υπάρχει και το αντίστοιχο domain name ελεύθερο στο διαδίκτυο. Αν η εταιρεία απευθύνεται στην Ελλάδα,
ελεύθερο το όνομα σε κατάληξη .gr, αν η εταιρεία απευθύνεται σε όλον τον
κόσμο, ελεύθερο το όνομα σε κατάληξη .com.
2) «Δεν υπάρχει επιχειρηματικότητα χωρίς
την ανάληψη κινδύνων»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον “Ο
γενναίος δεν μπορεί να ζήσει για πάντα, αλλά και ο αυτός που δεν ρισκάρει δεν
ζει καθόλου”, συμπληρώνει “H επιτυχία έρχεται σπάνια από το παιχνίδι εκ του ασφαλούς” και τέλος
ο Μπράνσον επισημαίνει "Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως μια συνολική
αποτυχία."
◘ Σχόλιο: Αν ανάγουμε την φιλοσοφία του
Ρίτσαρντ Μπράνσον στα δεδομένα της Ελληνικής Οικονομίας του 2012, ίσως μαζί με
την διάθεση για την ανάληψη κινδύνων πρέπει να προσθέσουμε και την ανάγκη για
την ορθή διαχείριση των κινδύνων (risk management).
3) «Να είσαι ηγέτης και όχι αφεντικό»
Ο Μπράνσον βλέπει την κλασική
εικόνα του "αφεντικού" ως αναχρονιστική. Ο αυταρχισμός δεν είναι
επιθυμητό χαρακτηριστικό σε έναν διευθυντή, λέει. Ένας σωστός ηγέτης είναι
κάποιος που δεν εκτελεί μόνο τις δικές του ιδέες, αλλά και εμπνέει τους άλλους
να βγουν μπροστά με τις δικές τους.
4) «Μην
το κάνεις αν είναι να μην το ευχαριστηθείς»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον η
δημιουργία μιας επιχείρησης χρειάζεται πολύ αίμα, πολύ ιδρώτα και πολύ καφεΐνη.
Όπως λέει "Όταν άρχισα την Virgin σ’ ένα υπόγειο στο δυτικό Λονδίνο, δεν υπήρχε μεγάλο σχέδιο ή
κάποια στρατηγική. Δεν έθεσα στόχο να χτίσω μια αυτοκρατορία”.
◘ Σχόλιο: Αυτό που τονίζεται είναι ότι η
ισχυρή επιθυμία για τη δημιουργία και η αποφασιστικότητα για το τελικό
αποτέλεσμα είναι η πιο σημαντική προϋπόθεση για την επίτευξη επιχειρηματικής
επιτυχίας.
5) «Η πρώτη εντύπωση είναι το παν, έτσι
είναι και η δεύτερη»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον “Η
πρώτη εντύπωση που κάνουν τα προϊόντα σας στους πελάτες σας έρχεται κατά
πάσα πιθανότητα όταν τα αποκτήσουν. Η πρώτη εντύπωση είναι πολύ σημαντική, αλλά
η δεύτερη είναι εξίσου σημαντική”.
◘ Σχόλιο: Αυτό που επισημαίνεται είναι ότι
η ποιότητα στην παροχή μιας υπηρεσίας δεν πρέπει απλώς να στοχεύει σε μια
πώληση, αλλά στην ικανοποίηση που θα φέρει και δεύτερη και τρίτη πώληση. Όπως
έχει ειπωθεί και από κάποιον άλλο στο παρελθόν «Πελάτης δεν είναι αυτός που
αγοράζει μια φορά, πελάτης είναι αυτός που αγοράζει τουλάχιστον δύο»
6) «Σήκωσε το τηλέφωνο»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον
"Η ποιότητα των επιχειρηματικών επικοινωνιών έχει γίνει φτωχότερη κατά τα
τελευταία χρόνια εξαιτίας της υψηλής τεχνολογίας, καθώς οι άνθρωποι αποφεύγουν
τις τηλεφωνικές κλήσεις και τις πρόσωπο-με-πρόσωπο συναντήσεις. Τα προβλήματα
είναι πιο δύσκολο να επιλυθούν με ένα e-mail, επιτρέποντας
σ’ ένα μικρό πρόβλημα να κλιμακωθεί, όταν θα μπορούσε να έχει αντιμετωπιστεί
εύκολα απλώς με ένα τηλεφώνημα".
7) «Η τελειότητα είναι ανέφικτη»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον “Όταν οι άνθρωποι
νομίζουν ότι έχουν τελειοποιήσει κάτι, τείνουν να κάθονται και να επαναπαύονται
πίσω από τις δάφνες τους, ενώ αμέτρητοι άλλοι θα αγωνίζεται με μανία για την
καλύτερη δουλειά τους”.
◘ Σχόλιο: Αυτό που επισημαίνεται είναι ότι
ποτέ δεν πρέπει να σταματάμε να προσπαθούμε να γινόμαστε καλύτεροι. Δεν είναι
τόσο σημαντικό το να φτιάξεις και να πλασάρεις την τέλεια υπηρεσία / προϊόν όσο
το να υπάρχει πάντα χώρος για σένα στην βελτίωση της υπηρεσίας / προϊόντος στο
μέλλον.
8) «Εξερεύνησε το ανεξερεύνητο
επιχειρηματικό έδαφος»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον
“Υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα εκεί έξω που δεν έχουν ανακαλυφθεί, εφευρεθεί,
και επιτευχθεί. Η ελάχιστη εξερεύνηση αχαρτογράφητων επιχειρηματικών περιοχών,
μπορεί να πυροδοτήσει νέες ιδέες και καινοτομίες”.
◘ Σχόλιο: Τα παραδείγματα που θα μπορούσαν
να δοθούν ως υποστηρικτικό υλικό, είναι ατέρμονα. Αρκεί να αναφέρουμε ότι ο
δημιουργός του Facebook κατάφερε να φτιάξει μια επιχείρηση 100 δις δολαρίων απλώς εξερευνώντας
την ανάγκη του ανθρώπου για διαδικτυακή κοινωνικότητα και αλληλεπίδραση (social media).
9) «Φτιάξε ένα εταιρικό περιβάλλον
άνεσης για τους εργαζομένους σου»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον οι
εργαζόμενοι μιας επιχείρησης πρέπει να αισθάνονται ελεύθεροι και να
ενθαρρύνονται να εκφραστούν ανοιχτά χωρίς άκαμπτα όρια ώστε να μπορούν να
κάνουν την καλύτερη δυνατή δουλειά.
◘ Σχόλιο: Σίγουρα αυτή την συμβουλή πρέπει
να την ενσωματώσουν πολλές Ελληνικές Επιχειρήσεις που λειτουργούν με δεδομένα
και δομές που μας έρχονται από την 10ετία του 1980. Η επικέντρωση στους τύπους
και ιδιαίτερα τα γραφειοκρατικά ιεραρχικά μοντέλα γίνονται εμπόδιο πολλές φορές
στην καινοτομία, με αποτέλεσμα οι καλύτερες ιδέες να μην φτάνουν ποτέ σε αυτούς
που πρέπει.
10) «Ζήτησε πάντα μια δεύτερη γνώμη από
έναν τρίτο»
Ο Μπράνσον λέει ότι όλοι
πρέπει να μάθουν να είναι καλοί ακροατές, προκειμένου να επιτύχουν. Οι
επιχειρήσεις που αναζητούν μια ποικιλία από απόψεις συνήθως στο τέλος
εξοικονομούν πολύ χρόνο και πολύ χρήμα, και συμπληρώνει «Μην λέτε στους
ανθρώπους σχετικά με τις προτάσεις άλλων προτού ακούσετε τι έχουν να πουν και
αυτοί».
11) «Όταν κόβεις τους δεσμούς μην
καις και τις γέφυρες»
Οι επιχειρηματικές
δραστηριότητες με τρίτα πρόσωπα και οι συνεργασίες γενικότερα δεν λειτουργούν
πάντα. Μόνο και μόνο επειδή κάποιος αποφάσισε να πάρει άλλη κατεύθυνση δεν
σημαίνει ότι μια συνεργασία πρέπει να τελειώσει με έναν άσχημο τρόπο.
Σύμφωνα με τον Μπράνσον οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες ξέρουν πάντα πως να
χωρίζουν με τρόπους.
12) «Να
έχεις Όραμα»
Σύμφωνα με τον Μπράνσον το
επιχειρηματικό όραμα είναι πολύ σημαντικός παράγοντας επιτυχίας, ενώ όπως
συμπληρώνει "Βεβαιωθείτε ότι θα εμφανιστείτε στην πρώτη σελίδα και όχι
στις πίσω σελίδες των εφημερίδων".
◘ Σχόλιο: Η
ύπαρξη επιχειρηματικού οράματος δεν είναι απαραίτητη προϋπόθεση απλώς για την
ορθή λειτουργία της διοίκησης, αλλά και για την αφοσίωση όλου του ανθρώπινου
δυναμικού στους σκοπούς μιας επιχείρησης. Επιχειρηματικές στρατηγικές και
τακτικές που δεν συνοδεύονται από αντίστοιχα ισχυρά οράματα για το ανθρώπινο
κεφάλαιο συχνά καταδικάζονται στην αδυναμία εφαρμογής τους και τελικά στην αποτυχία.
Γιώργος Πρωτονοτάριος
capitalinvest.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου