Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2016

Τα 5 ρίσκα για τον προϋπολογισμό

Αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά περίπου 2,2 έως 2,5 δισ. ευρώ, παρά την επιβολή των νέων μέτρων που επιφέρουν μείωση εισοδήματος, προσέλκυση νέων επενδύσεων της τάξης του 1% του ΑΕΠ ή περίπου 1,8 δισ. οι οποίες θα οδηγήσουν στη δημιουργία τουλάχιστον 50-55 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, αλλά και μείωση του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών μέσα από σημαντική τόνωση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά τουλάχιστον 2,6 δισ. προϋποθέτει η εντός στόχων εκτέλεση του προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς. 

 Ο στόχος για ανάπτυξη της τάξης του 2,7% ή περίπου 6 δισ. για να υλοποιηθεί προϋποθέτει ότι η επόμενη χρονιά δεν θα φέρει αρνητικές εξελίξεις εντός και εκτός Ελλάδας (πολιτική αβεβαιότητα, έξαρση προσφυγικού, κρίση στις διεθνείς αγορές λόγω Deutsche Bank κ.λπ.) προκειμένου να επιτευχθούν και οι επιμέρους στόχοι που προαναφέρθηκαν. Όσον αφορά στην εκτέλεση του προϋπολογισμού, προϋποθέτει όχι μόνο την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων αλλά και την πλήρη απόδοση δημοσιονομικών μέτρων που έχουν συμπεριληφθεί κατά κύριο λόγο στα έσοδα της επόμενης χρονιάς. 
 Η λεπτομερής ανάλυση των οικονομικών μεγεθών που έχουν εγγραφεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού της επόμενης χρονιάς αναδεικνύει και τις προβλέψεις αυξημένου ρίσκου που έχουν ενσωματωθεί: 
   1  Η ιδιωτική κατανάλωση προβλέπεται να αυξηθεί το 2017 κατά 1,8%. Το ποσοστό φαίνεται μικρό -μικρότερο από τον προβλεπόμενο ρυθμό αύξησης της οικονομίας που είναι 2,7%- αλλά σε απόλυτους αριθμούς η μεταβολή είναι μεγάλη. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να διαμορφωθεί το 2016 περίπου στα 122-123 δισ. ευρώ. Αύξηση της τάξης του 1,8% σημαίνει ότι η ιδιωτική κατανάλωση θα διαμορφωθεί περίπου στα 125 δισ. Άρα, το υπουργείο Οικονομικών προσβλέπει σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 2,2-2,5 δισ., παρά την επιβολή εισπρακτικών μέτρων που θα χτυπήσουν απευθείας το διαθέσιμο εισόδημα και κατά συνέπεια την κατανάλωση. Μόνο από την αυστηροποίηση των εισοδηματικών κριτηρίων για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ θα χαθούν μέσα στο 2017 εισοδήματα τουλάχιστον 430 εκατ., ενώ αν προστεθεί και η καθαρή απόδοση των φορολογικών μέτρων στην έμμεση φορολογία (ΦΠΑ, καφές, τσιγάρα, καύσιμα κ.λπ.) το ποσό που θα αφαιρεθεί από το διαθέσιμο εισόδημα προσεγγίζει το 1,5 δισ., χωρίς να υπολογίζονται οι επιπτώσεις από τις αυξήσεις στους άμεσους φόρους και τα υπόλοιπα μέτρα. Το θέμα της ιδιωτικής κατανάλωσης έχει και δημοσιονομική ανάγνωση: αν δεν τονωθεί στα επίπεδα που έχει προϋπολογιστεί η ιδιωτική κατανάλωση θα υπάρξει επίπτωση και στην απόδοση των έμμεσων φόρων. 
   2  Στο προσχέδιο έχει εγγραφεί πρόβλεψη για αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου κατά 9,1%. Με επίτευξη του στόχου του 2016, οι επενδύσεις θα κλείσουν λίγο πάνω από τα 20 δισ. Για το 2017 αναζητούνται πρόσθετες επενδύσεις της τάξης των 1,8-2 δισ. Ο στόχος είναι εφικτός λόγω του εξαιρετικά χαμηλού επιπέδου στο οποίο έχουν υποχωρήσει οι επενδύσεις (σ.σ.: εφικτός χαρακτηρίζεται ο στόχος και από το δημοσιονομικό συμβούλιο) αλλά η υλοποίηση προϋποθέτει ευνοϊκό κλίμα εντός και εκτός συνόρων. 
   3  Αύξηση εξαγωγών. Συνολικά οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών για το 2016 αναμένεται να διαμορφωθούν -συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών- λίγο κάτω από τα 50 δισ. ευρώ. Για το 2017 αναζητείται αύξηση της τάξης του 5,3%, ποσοστό που μεταφράζεται σε τουλάχιστον 2,6 δισ. ευρώ επιπλέον. Η επίτευξη του στόχου προϋποθέτει μια εξαιρετικά καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και «άνοιγμα» των αγορών για τα ελληνικά προϊόντα. Το ρίσκο στην επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου προέρχεται κυρίως από τους εξωγενείς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν και το τουριστικό ρεύμα αλλά και τη ζήτηση στις ευρωπαϊκές αγορές. 
   4  Στο προσχέδιο έχει ενσωματωθεί η πρόβλεψη ότι θα υπάρξει το 2017 αύξηση των εσόδων από την άμεση φορολογία. Εμφανίζεται ποσό της τάξης των 371 εκατ. ευρώ αλλά στην πραγματικότητα η αύξηση που απαιτείται το 2017 σε σχέση με το 2016 προσεγγίζει το ένα δισ. ευρώ (σ.σ.: αυτό συμβαίνει διότι έχουν μεταφερθεί έσοδα ασφαλιστικών εισφορών της τάξης των 670 εκατ. τα οποία μέχρι τώρα πιστώνονταν στην άμεση φορολογία αλλά από την επόμενη χρονιά θα αποτελούν έσοδα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ως εισφορές των δημοσίων υπαλλήλων). Για να εξασφαλιστεί αυτό το επιπλέον ένα δισ. ευρώ έχουν ληφθεί νέα μέτρα τουλάχιστον 1,45 δισ. (κυρίως με την αύξηση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης). Το ερώτημα είναι σε ποια βάση θα επιβληθούν οι αυξημένοι συντελεστές. Με τις περικοπές εισοδημάτων και τη μετατροπή συμβάσεων από πλήρους απασχόλησης σε μερικής απασχόλησης, αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός φορολογουμένων που πέφτει κάτω από τα όρια του αφορολόγητου, με αποτέλεσμα να μην πληρώνει καθόλου φόρο. Η επίτευξη του στόχου προϋποθέτει και την αύξηση της απασχόλησης αλλά και την τόνωση των συνολικών εισοδημάτων λόγω της ανάπτυξης. 
   5  Ο προϋπολογισμός έχει στηριχθεί και σε νέα μέτρα τα οποία σχεδιάζονται και εφαρμόζονται για πρώτη φορά, με αποτέλεσμα η απόδοσή τους να είναι αβέβαιη. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα μέτρων τα οποία έχει προϋπολογιστεί να αποφέρουν περίπου 220 εκατ. ευρώ είναι τα εξής: Από τη φορολόγηση ως εισόδημα των εταιρικών αυτοκινήτων έχει προϋπολογιστεί να εισπραχθούν περίπου 90 εκατ. Ήδη όμως πολλοί επαγγελματίες εγκαταλείπουν εταιρικά αυτοκίνητα ή τα αντικαθιστούν με άλλα μικρότερης αξίας προκειμένου να περιορίσουν το κόστος. Στις φορολογικές δηλώσεις της επόμενης χρονιάς θα κριθεί αν η είσπραξη των 90 εκατ. είναι εφικτός στόχος. Δεύτερο μέτρο από το οποίο προβλέπεται αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών που θα καταβάλουν οι επαγγελματίες κατά 135 εκατ. είναι η σύνδεση των εισφορών με το δηλωθέν εισόδημα. Η μεγάλη πλειοψηφία θα έχει ελάφρυνση σε σχέση με το 2016 λόγω χαμηλού εισοδήματος. Στην πράξη θα φανεί αν ο μικρός αριθμός επαγγελματιών που θα κληθεί να πληρώσει περισσότερες εισφορές θα είναι σε θέση και να καλύψει την απώλεια εσόδων από τη μεγάλη πλειοψηφία που θα αποδίδει στο εξής λιγότερες εισφορές, αλλά και την προϋπολογισθείσα διαφορά των 135 εκατ. 


ΔΝΤ: Να πουληθούν τα «κόκκινα» δάνεια

Προτεραιότητα αποτελεί η μείωση των 'κόκκινων' δανείων και η αντιμετώπιση των κεφαλαιακών ελλείψεων μερικών ευρωπαϊκών τραπεζών αναφέρει έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Παγκόσμια Χρηματοοικονομική Σταθερότητα (Global Financial Stability Report) που δημοσιοποιήθηκε σήμερα στην Ουάσιγκτον.

Σύμφωνα με την έκθεση απαιτείται άμεσα δράση ώστε να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η χαμηλή κερδοφορία των τραπεζών της Ευρωζώνης.
Το Ταμείο έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, και στην έκθεση του τονίζεται ότι μπορούν να αποδώσουν μεγάλα οφέλη οι μεταρρυθμίσεις που επιταχύνουν την ανάκτηση περιουσιακών στοιχείων των τραπεζών και διευκολύνουν τις διαδικασίες αντιμετώπισης αφερεγγυότητας. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι αποτελεί προτεραιότητα η μείωση των δανείων που δεν εξυπηρετούνται και η αντιμετώπιση των ελλείψεων κεφαλαίου των μικρών τραπεζών.
Οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ που ασχολήθηκαν με το θέμα υπολογίζουν ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των τραπεζών της Ευρωζώνης αγγίζουν τα 900 δισ. ευρώ. Το Ταμείο υποστηρίζει την πώλησή τους καθώς αυτό θα πρόσφερε κεφαλαιακό κέρδος 64 δισ. ευρώ στις ευρωπαϊκές τράπεζες. Εάν δεν πωληθούν, το ΔΝΤ υπολογίζει ότι οι τράπεζες θα απωλέσουν κεφάλαια ύψους 85 δισ. ευρώ.
Στην έκθεση αναφέρεται στον τρόπο αντίδρασης των Αμερικανών όταν οι τράπεζες τους είχαν το ίδιο πρόβλημα. Τότε οι αμερικανικές τράπεζες διέγραψαν το μεγαλύτερο μέρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων στην αρχή της κρίσης, με αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα να επιστρέψουν στην ανάπτυξη. Αντίθετα, οι τράπεζες της Ευρώπης έχουν χαμηλή κερδοφορία, η οποία οφείλεται στις επιβαρύνσεις από διαρκείς προβλέψεις για επισφάλειες που προκύπτουν από μεγάλα αποθέματα προβληματικών δανείων.
Τονίζεται συγκεκριμένα:
'Η αδύναμη κερδοφορία έχει αναδειχθεί σε μια διαφαινόμενη πρόκληση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας για πολλές τράπεζες στις αναπτυγμένες οικονομίες'.
Οι τράπεζες, σημειώνεται στην έκθεση, κερδίζουν μόλις τα μισά από όσα κέρδιζαν κατά μέσο όρο την περίοδο 2004-2006.
Στην έκθεση οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ σημειώνουν:
'Η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων των περισσότερων τραπεζών είναι απίθανο να επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα', σημειώνει με νόημα το Ταμείο και προσθέτει πως 'χωρίς σαφή βελτίωση στην ικανότητα των αδύναμων τραπεζών να δημιουργήσουν επαρκή εσωτερικά κεφάλαια, οι επενδυτές είναι πιθανό να είναι διστακτικοί να χρηματοδοτήσουν ενέσεις νέων κεφαλαίων για να αντισταθμίσουν τις απώλειες που σχετίζονται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια'.
Μιχάλης Ιγνατίου


ΔΝΤ: Εκτός στόχων τα πλεονάσματα χωρίς νέα μέτρα

Σε πολύ χαμηλότερες προβλέψεις για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων προβαίνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο από εκείνες του υπουργείου Οικονομικών και της Κομισιόν, αμφισβητώντας ευθέως την επίτευξη των στόχων και ζητώντας εμμέσως τη λήψη νέων μέτρων για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί.

Σύμφωνα με την έκθεσή του για τις δημοσιονομικές προοπτικές παγκοσμίως, το Ταμείο εκτιμά ότι φέτος η Ελλάδα θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ, αντί πρόβλεψης για 0,6% του υπουργείου Οικονομικών.
Για το 2017, το ΔΝΤ θεωρεί πως με την πλήρη εφαρμογή των μέτρων του μνημονίου, η Ελλάδα θα επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, ενώ από το 2018 και μετά εκτιμά ότι θα ανέρχεται ετησίως στο 1,6% του ΑΕΠ.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά πως το 2017 το πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 1,8% του ΑΕΠ, ενώ το μνημόνιο προβλέπει ότι από το 2018 και έπειτα το θα πρέπει να βρίσκεται στο 3,5% του ΑΕΠ.
Είναι σαφές ότι το Ταμείο θεωρεί για να επιτευχθούν οι μνημονιακοί στόχοι χρειάζονται νέα μέτρα, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 1,5 δισ ευρώ για το 2017 και περίπου 3,5 δισ ετησίως από το 2018 και μετά.
Χρέος
Σε ό,τι αφορά την πορεία του δημοσίου χρέους, το ΔΝΤ προβλέπει ότι θα είναι υψηλότερο από αυτό που προβλέπει η Κομισιόν. Συγκεκριμένα, θεωρεί ότι φέτος θα ανέλθει στο 183,4% του ΑΕΠ (182,9% κατά την Κομισιόν), το 2017 θα αυξηθεί στο 184,7% και θα διατηρηθεί στο ίδιο επίπεδο και το 2018 (172,4% κατά την Κομισιόν). Από το 2019, θα ξεκινήσει αποκλιμάκωση του χρέους κατά το ΔΝΤ για να υποχωρήσει το 2021 στο 169,2%.
Με αυτά τα δεδομένα, γίνεται αντιληπτό επιμένει στην ανάγκη σημαντικής ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους.

Συνάντηση Τσίπρα-Ιερώνυμου εν μέσω «ιερού πολέμου»

Εν μέσω του 'ιερού πολέμου' που έχει ξεσπάσει μεταξύ της Εκκλησίας και της Κυβέρνησης αναμένεται να πραγματοποιηθεί το απόγευμα η συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο. Η Ιερά Σύνοδος έχει δείξει από την Τρίτη τις… διαθέσεις της και εμφανίζεται έτοιμη να παλέψει σκληρά για τις θέσεις της.

Αυτό έγινε άλλωστε ξεκάθαρο από την ασυνήθιστα οξεία τοποθέτηση του Αρχιεπισκόπου χτες, ο οποίος δεν δίστασε να μιλήσει ακόμη και για δημοψήφισμα με ερώτημα για τις σχέσεις της Εκκλησίας με το Κράτος.
Η συνάντηση του κ. Ιερώνυμου με τον πρωθυπουργό έχει προγραμματιστεί για τις 19:30 στο Μέγαρο Μαξίμου, με εμφανή στόχο να πέσουν οι τόνοι της αντιπαράθεσης που ξεκίνησε από τις αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών και στη συνέχεια επεκτάθηκαν και σε άλλους τομείς, όπως τη στάση της Εκκλησίας κατά τη διάρκεια της Χούντας και της Κατοχής.
Το προηγούμενο διάστημα έχει προηγηθεί σφοδρή 'κόντρα' μεταξύ του Αρχιεπισκόπου και του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, ο οποίος ήταν και αυτός που διερωτήθηκε κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής εκπομπής για το ρόλο της Εκκλησίας κατά τη διάρκεια των σκοτεινών αυτών περιόδων της ελληνικής ιστορίας.
Μάλιστα, δεν από πλευράς Αρχιεπισκόπου δεν αποκλείεται να τεθεί και 'ζήτημα Φίλη'. Σε αυτό συνηγορούν και δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου της Αρχιεπισκοπής σε ραδιοσταθμούς, στις οποίες ο Χάρης Κονιδάρης ξεκαθάρισε ότι ο κ. Ιερώνυμος δεν έχει καμία διάθεση να συναντηθεί με τον υπουργό Παιδείας διότι εξύβρισε και συκοφάντησε την εκκλησία με χυδαίο και σκαιό τρόπο.
'Ουσιαστικά, ο κ. Φίλης είπε απίστευτα ψεύδη, σε σχέση με την διεξαγωγή του διαλόγου ή σε σχέση με ό,τι διημείφθη στη διάρκεια του δείπνου που παράθεσε ο πρωθυπουργός στον αρχιεπίσκοπο, την Πέμπτη 1η Σεπτεμβρίου. Είπε δηλαδή ότι το μάθημα των Θρησκευτικών συζητήθηκε στη διάρκεια αυτού του δείπνου, ενώ το μόνο ζήτημα το οποίο συζητήθηκε ήταν η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας' δήλωσε στο 'Βήμα FM' ο κ. Κονιδάρης, και συμπλήρωσε: 'Δεν υπάρχει καμία σύγκρουση εκκλησίας - κυβέρνησης. Υπάρχει σύγκρουση εκκλησίας και ιδεοληπτικών εμμονών. Και όποιος φοράει το θεσμικό κουστούμι, οφείλει να το φορά σωστά και όχι παράταιρα. Ας φορέσει το θεσμικό του κουστούμι και ας σεβαστεί τον θεσμό που έχει απέναντι του και η εκκλησία δεν έχει κανένα πρόβλημα'.

Σε συνέντευξή του στο ΣΚΑΪ τόνισε ότι ο Αρχιεπίσκοπος δεν συζητά με τον κ. Φίλη για το ζήτημα των θρησκευτικών.

Εμπλοκή ρωσικών βομβαρδιστικών με δυτικά μαχητικά από τη Νορβηγία έως την Ισπανία

 Δύο ρωσικά βομβαρδιστικά αεροσκάφη Blackjack ενεπλάκησαν με μαχητικά τεσσάρων ευρωπαϊκών χωρών, καθώς πετούσαν με κατεύθυνση από τη Νορβηγία προς τη βόρεια Ισπανία. 

Νορβηγία, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία και Ισπανία απογείωσαν μαχητικά για να αποτρέψουν την είσοδο των ρωσικών βομβαρδιστικών στον εναέριο χώρο τους, πράγμα που τελικώς δεν συνέβη. 
 Το περιστατικό έλαβε χώρα στις 22 Σεπτεμβρίου, ωστόσο οι λεπτομέρειές του έγιναν γνωστές την Τετάρτη από το υπουργείο Άμυνας της Γαλλίας. 
 Το γεγονός έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία η ένταση στις σχέσεις Δύσης και Ρωσίας, κυρίως σε ό,τι αφορά τη Συρία, εμφανίζεται αυξημένη. 
 Η Νορβηγία εντόπισε πρώτη τα ρωσικά Blackjack και απογείωσε δύο F-16 για να τα συνοδεύσουν προς τον βορρά της Σκωτίας. 
 Η βρετανική Βασιλική Πολεμική Αεροπορία (RAF) έστειλε αεροσκάφη Typhoon προς αναχαίτιση των ρωσικών αεροσκαφών, καθώς αυτά κινούνταν δυτικά της Σκωτίας. 
 Ο εναέριος χώρος του Ηνωμένου Βασιλείου δεν παραβιάστηκε σε καμία στιγμή της πτήσης. 
 Δύο γαλλικά Rafale «παρέλαβαν» τη συνοδεία των Blackjack 100 χιλιόμετρα από τις ακτές της Βρετάνης, ενώ τελικώς η Ισπανία απογείωσε δύο F-18, αναχαιτίζοντας τα ρωσικά βομβαρδιστικά βορείως του Μπιλμπάο. 
 Στη συνέχεια, οι Ρώσοι χειριστές άλλαξαν κατεύθυνση και ταξίδεψαν προς τα πίσω, από την ίδια διαδρομή. 

 Η Ισλανδία είχε διαμαρτυρηθεί ότι τα ρωσικά πολεμικά αεροσκάφη είχαν πετάξει επικίνδυνα κοντά σε πολιτικές πτήσεις, την ίδια ημέρα. 
   naftemporiki.gr