Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017

Ο Φανφαρόνος Μουσολίνι και η ελληνική προέλαση 18 Νοεμβρίου 1940. 22η ημέρα του Πολέμου


Στις 18 Νοεμβρίου 1940 o Αδόλφος Χίτλερ δέχτηκε τον Ιταλό υπουργό Εξωτερικών και γαμπρό του Μουσολίνι Γκαλεάτσο Τσιάνο στο Ομπερσάλτσμπεργκ στην Βαυαρία, για να συζητήσουν την εξέλιξη της ιταλικής επίθεση κατά της Ελλάδας.



Ο Χίτλερ ήταν έξω φρενών με τον Μουσολίνι και τον Τσάνο, και του είπε να μην περιμένουν καμιά γερμανική βοήθεια, γιατί για τη Γερμανία υψηλή στρατηγική προτεραιότητα είχε η Βόρεια Αφρική, και όχι η Ελλάδα, και η διάσωση του γοήτρου του Μουσολίνι δεν είχε προτεραιότητα.
Ο Χίτλερ ενημέρωσε τον Τσάνο και για τις συνομιλιες με τον Μπόρις της Βουλγαρίας και του είπε να μην περιμένουνούν επίθεση των Βουλγάρων στη Μακεδονία.
Ο Χίτλερ, «έβρισε» τον Τσάνο για την ευκαιρία που έδωσαν στους Βρετανούς να εισέλθουν στην Ελλάδα και να δημιουργήσουν μια αεροπορική βάση στην Αθήνα, έτσι ώστε η βρετανική αεροπορία να μπορεί να απειλεί τις πολύτιμες για τη Γερμανία πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στη Ρουμανία.
Ο Χίτλερ τόνισε στον Τσάνο ότι οι Ιταλία θα έπρεπε να τα βγάλει πέρα μόνη της, κα ενδεχομένως, θα έπρεπε να κάνει ειρήνη με τους Έλληνες, και είπε ακόμα στον γαμπρό του Μουσολίνι, ότι γνώριζε για τα εκατομμύρια λιρέτες που έφαγαν οι άνθρωποί του για να δωροδοκήσουν Έλληνες πολιτικούς και στρατηγούς να μην αντισταθούν στην ιταλική εισβολή.
(Τις πληροφορίες αυτές είχε διαβιβάσει στις 15 Νοεμβρίου η γερμανική πρεσβεία των Αθηνών).
Ο Μουσολίνι που αισθανόταν την πολιτική αμφισβήτηση από την αποτυχία της επίθεσης κατά της Ελλάδας αλλά και από την αγγλική αιφνιδιαστική επίθεση στον ναύσταθμο του Τάραντα, (11η προς 12η Νοεμβρίου), από την οποία χάθηκαν τρία πλοία και υπήρξαν 600 νεκροί και τραυματίες , κάλεσε στη Ρώμη στις 18 Νοεμβρίου, όλες της επαρχιακές Επιτροπές του φασιστικού Κόμματος και οργάνωσε μια «λαϊκή συγκέντρωση» στην Πιάτσα Βενέτσια για να «γιορτάσει» τα πέντε χρόνια από την επιβολή οικονομικών κυρώσεων στην Ιταλία, από την Κοινωνία των Εθνών, για την εισβολή στην Αβησσυνία.
Ο Μουσολίνι μίλησε από το μπαλκόνι του, στο Παλάτσο Βενέτσια, σε μια τραγικά άδεια Πλατεία, που δεν θύμιζε σε τίποτα την παλλαϊκή συγκέντρωση του Ιουνίου. Η ομιλία του μεταδόθηκε από την ιταλική ραδιοφωνία.

Για την επίθεση στην Ελλάδα ο Ντούσε υποσχέθηκε στα μέλη του Φασιστικού Κόμματος τη «Νίκη», και μακροχρόνιο πόλεμο, λέγοντας: « Σας Είχα πεί ότι θα τσακίσουμε τα νεφρά τα του Νέγκους. Τώρα με την ίδια απόλυτο βεβαιότητα σας λέγω ότι θα τσακίσουμε τα νεφρά της Ελλάδος. Σε δυό, τρείς ή δώδεκα μήνες, δεν εχει σημασία. Ο πόλεμος μόλις άρχισε. Έχουμε τα μέσα και τους άνδρες για να συντρίψουμε κάθε ελληνική αντίσταση. Η Αγγλική βοήθεια δεν θα μπορέσει να μας εμποδίσει, ούτε να σώσει τους Έλληνας από την καταστροφή που θέλησαν και που αποδείχθηκαν άξιοι να υποστούν. Το να σκεφθή κανείς διαφορετικά η να αμφιβάλλει θα σήμαινε ότι δεν με γνωρίζει. Άπαξ και ξεκινήσω δεν σταματώ πλέον μέχρι το τέλος. Τους 372 νεκρούς, τους 1082 τραυματίες, και τους 650 αγνοούμενους κατά την διάρκεια των δέκα πρώτων ημερών του αγώνος εις το Ηπειρωτικό μέτωπο, θα τους εκδικηθούμε».
Ο Μουσολίνι κατηγόρησε την Ελλάδα, σαν υπεύθυνη για την εισβολή των Ιταλών, επειδή ήταν σύμμαχος της Μεγάλης Βρετανίας, και «ύπουλος εχθρός της Ιταλίας», και απέδωσε την αποτυχία της επίθεσης στην φύση του εδάφους της Πίνδου. Ο Μουσολίνι ισχυρίστηκε ότι, « οι Έλληνες μισούν την Ιταλία όπως κανείς άλλος λαός» και ότι «επί του γελοίου αυτού μίσους, στηρίχτηκε η ελληνική πολιτική των τελευταίων ετών», και πρόσθεσε ότι, «το μίσος αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται ανεξήγητο, είναι όμως γενικό, βαθύ, άσβεστο εις όλας τας τάξεις, εις όλας τας πόλεις, εις τα χωριά, είς τα άνω, εις τα κάτω, παντού!
Το γιατί είναι μυστήριο. Ίσως, επειδή ο Σανταρόζα έφυγε από το Πεδεμόντιο για να πεθάνει ηρωικά στην Σφακτηρία για την Ελλάδα. Ίσως γιατί ένας Γαριβαλδίνος από το Φορλί, ο Αντώνιο Φράττι, επανέλαβε αυτή τη θυσία μετά εβδομήντα έτη πέφτοντας μαχόμενος στο Δομοκό».

Βέβαια ο Μουσολίνι ξέχασε ότι ο Σανταρόζα δεν ήταν ιταλός αλλά εβραίος και καρμπονάρος πράκτορας των Άγγλων. Αλλωστε πράκτορας των Αγγλων ηταν και ο ίδιος ο Ντούτσε και ο κομμουνιστής γαμπρός του.

Ο Μουσολίνι κατηγόρησε την Ελλάδα ότι ήταν σύμμαχος της Αγγλίας , ότι ο Έλληνας Βασιλιάς ήταν Άγγλος, η ελληνική πολιτική ηγεσία αγγλόφιλη. Είπε ακόμα ότι το Γερμανικό επιτελείο (και όχι οι Ιταλοί πράκτορες) γνώριζε από τον Μάιο ότι «η Ελλάς είχε προσφέρει στους Αγγλογάλλους όλες τις ναυτικές της βάσεις». Για τις επιχειρήσεις στην ήπειρο δικαιολογήθηκε ότι « τα κακοτράχαλα βουνά της Πίνδου και οι λασπώδεις χαράδρες δεν είναι πρόσφορο έδαφος δια τον αστραπιαίο πόλεμο που ζητούσαν οι αδιόρθωτοι πιστοί της στρατηγικής του γραφείου που παίζουν με τα σημαιάκια στους χάρτες. Καμία ενέργεια είτε εμού , είτε της κυβερνήσεως μου δεν ανακοίνωσε αστραπιαίο πόλεμο. Ούτε ποτέ εγώ σας υποσχέθηκα κάτι τέτοιο . Δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο να διαψεύσω όλες τις πληροφορίες της Ελληνικής προπαγάνδας και των αγγλικών μεγαφώνων της. Το μέγεθος της πολιτικής ήττας του Μουσολίνι φαίνεται από την ανάγκη του να διαψεύσει ότι σχεδίασε αστραπιαίο πόλεμο 15 ημερών.


Στην Αθήνα, στις 18 Νοεμβρίου 1940 , στις τέσσερις το απόγευμα έφθασε στον Σταθμό Λαρίσης το πρώτο νοσοκομειακό τρένο, ειδικά διασκευασμένο για τη μεταφορά των τραυματιών. Δεν το είχαν γράψει οι εφημερίδες και δεν είχε ανακοινωθεί από το ραδιόφωνο μέχρι το μεσημέρι. Η είδηση κυκλοφόρησε μετά τις τρεις το απόγευμα και το έμαθαν από στόμα σε στόμα ότι , «φτάνουν οι λαβωμένοι»,. και εκείνοι που δεν είχαν ραδιόφωνο.

Η οδός Δηλιγιάννη και η περιοχή μπροστά από τον Σταθμό πλημμύρισε κόσμο. Όταν βγήκαν τα νοσοκομειακά επικράτησε απόλυτη και ευλαβική σιγή για λίγα λεπτά και ακολουθήσε ένα ασυγκράτητο παραλήρημα.
Ποτέ άλλοτε οι δρόμοι της Αθήνας δεν είδαν τόσο κόσμο, από τις χιλιάδες που ξεχύθηκαν για να προϋπαντήσουν, να ζητωκραυγάσουν και να ενθαρρύνουν τα τραυματισμένα παλικάρια. Δεκάδες χιλιάδες λαού στήθηκαν κατά μήκος των οδών απ’ όπου θα περνούσε η πομπή των ασθενοφόρων. Αλλά η κοσμοπλημμύρα απλώθηκε στην Αγίου Κωνσταντίνου, στην Ομόνοια, στη Σταδίου στην πλατεία Συντάγματος και έφτανε μέχρι τα νοσοκομεία στους Αμπελοκήπους και στον Ερυθρό Σταυρό.
Στο Μέτωπο.
Στον χώρο ευθύνης του Γ΄ Σ.Σ., το Μπεγέτη της IX Μεραρχίας την πέµπτη ηµέρα της επίθεσης κινήθηκε προς τη Ντάρζα ενώ ταυτόχρονα τµήµατά του κατέλαβαν τα χωριά Ντρένοβο και Μπίγλα. Παράλληλα, το πυροβολικό του αποσπάσµατος είχε καταφέρει από τις πρωινές ώρες της 18ης Νοεμβρίου να θέσει υπό τα πυρά του την οδό Ερσέκας – Κορυτσάς καθώς και τους στρατώνες και το αεροδρόµιο της Κορυτσάς.
Η I Μεραρχία επανήλθε στην Ερσέκα διορθόνοντας το σφάλμα της προηγουμενης.
Την ίδια ηµέρα, Αλβανός Υπολοχαγός των Ιταλικού Στρατού που είχε συλληφθεί αιχµάλωτος ανακρινόμενος απεκάλυψε ότι είχε δοθεί εντολή στις ιταλικές δυνάµεις για αποχώρηση από τη γραµµή Χότιτσε – Τσαγκόνι, µε συνέπεια να εκλείψει ο κίνδυνος της επίθεσης ιταλικών τεθωρακισµένων µετά τη διάβαση της στενωπού. Θέλοντας να εκµεταλλευτεί την πληροφορία, ο Τσολάκογλου διέταξε απόσπασµα της XIII Μεραρχίας, που έμπαινε στον αγώνα εκείνη ακριβώς την ημέρα, να επιτεθεί στην κατεύθυνση Καπετσίτσα – κορυφογραµµή Μόραβας – Ζεµλακ και να βρεθεί στα νώτα της διάβασης Τσαγκόνι.
Το πρώτο κλιµάκιο των δυνάµεων της Μεραρχίας έφτασε στο Χότσιστε όπου καθηλώθηκε από ισχυρά ιταλικά πυρά χωρίς να έχει καµια υποστήριξη από πυροβολικό ούτε επαφή µε τη διοίκηση της Μεραρχίας. Το δεύτερο κλιµάκιο του αποσπάσµατος, παρότι δέχτηκε µόνο αεροπορικούς βοµβαρδισµούς αλλά χωρίς να υπάρχει καµία πίεση από τον εχθρό καταλείφθηκε το μεσημέρι της 18ης Νοεμβρίου, από πανικό και άρχισε να συµπτύσσεται µε πλήρη αταξία.
Το σύνθηµα για άτακτη υποχώρηση δόθηκε από έναν Υπίατρο και η όλη κατάσταση επηρέασε ψυχολογικά και τον ∆ιοικητή του αποσπάσµατος ο οποίος πίστεψε ότι είχε απολέσει το σύνολο των δυνάµεών του και έχασε τον έλεγχο των τµηµάτων του. Για τα γεγονότα αυτά καταδικάστηκε από στρατοδικείο και αυτοκτόνησε στις 25 ∆εκεµβρίου 1940.
Το Γεν. Στρατηγείο απομάκρυνε τους υπευθύνους και ανέθεσε τη διοίκηση της ΧΙΙΙ μεραρχίας στον ίσαμε τότε Αρχηγό πυροβολικού του Σώματος, τον υποστράτηγο Σωτ. Μουτούση. Παράλληλα, το Γενικό Στρατηγείο διέθεσε στο ΤΣ∆Μ τον (Παπαγικό) ∆ιοικητή του ∆΄ Σ.Σ., Αντιστράτηγο Γεώργιο Κοσµά, µε το απαραίτητο επιτελείο , ώστε να αναλάβει τη διοίκηση του αριστερού της διατάξεως του Γ΄ Σ.Σ. στο οποίο ενεργούσαν οι X και XI Μεραρχίες. Η νέα αυτή διοίκηση πήρε τον τίτλο «Οµάς Μεραρχιών Κ».
Η ελληνική αεροπορία που προσπάθησε να υποστηρίξη της επίθεση των ελληνικών δυνάμεων είχε δυο απώλειες . Ο Επισμηνίας ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΒΑΛΚΑΝΑΣ της 23ης Μοίρας διώξεως με αεροσκάφος PZL ενεπλάκη σε αερομαχία με ιταλικά αεροπλάνα διώξεως στην περιοχή του Ιβάν , βορειοανατολικά της Κορυτσάς. Το αεροσκάφος του ανεφλέγη . Επίσης ο Σμηναγός ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΙΑΝΝΙΚΩΣΤΑΣ της 22ης Μοίρας Διώξεως με αεροπλάνο PZL, σκοτώθηκε , κατά τη διάρκεια αερομαχίας πάνω από τον περιοχή του Ιβάν.
Στο χώρο ευθύνης της 8ης Μεραρχίας οι Ιταλοί μετά την κατάληψη του υψώματος του ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ ΚΡΥΟΝΕΡΙΟΥ υποχώρησαν σε όλη τη γραμμή και οργανώθηκε αμυντικά στα υψώματα ΔΕΡΒΕΝΑΚΙΟΥ. Το 15ο Συν/μα κατόπιν σκληρού αγώνος κατέλαβε τα υψωμάτα ΖΑΡΑΒΙΝΑΣ και ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ και τέθηκε σε καταδίωξη του εχθρού προς ΔΕΛΒΕΝΑΚΙ και ΠΟΓΩΝΙΑΝΗ. Στο παραλιακό μέτωπο η Σιένα άρχισε να οπισθοχωρεί προς την Κονίσπολη.

Στις 18 Νοεμβρίου 1940, οι Ιταλοί απάντησαν στην επίθεση που οργάνωσαν και πραγματοποίησαν Σαμιώτες εναντίον του ιταλικού φυλακίου στο Αγαθονήσι, που βρίσκονταν υπό ιταλική κατοχή από το 1911, στις αρχές του ελληνοϊταλικού πολέμου.
Τρία ιταλικά πλοία βομβάρδισαν το Τηγάνι (σημ. Πυθαγόρειο), και έξι ιταλικά αεροπλάνα βομβάρδισαν το λιμάνι του Βαθιού (σημ. Σάμος) για περίπου μισή ώρα. Η εφημερίδα ΑΙΓΑΙΟΝ που είχε το ρεπορτάζ έγραφε: «Ερρίφθησαν πολλαί βόμβαι διαφόρων διαστάσεων. Τινές εκ τούτων ήσαν πλέον των 200 κιλών. … Εφονεύθη έν άτομον και ετραυματίσθησαν ελαφρώς δύο άλλα, υπέστησαν δε καταστροφάς οικήματά τινα…. Μερική καταστροφή υπέστη και η οιναποθήκη της Ένωσης Οινοποιητικών Συνεταιρισμών Σάμου (ΕΟΣΣ), στο Τηγάνι».


Τι είναι πραγματικά ο φασισμός - αστική προσέγγιση



Η εμφάνιση του φασισμού στο ιστορικό προσκήνιο δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία για την Ευρώπη του μεσοπολέμου. Ως φαινόμενο, είτε στην ιταλική -φασιστική είτε στη γερμανική – ναζιστική παραλλαγή του, είναι γνωστό από το τέλος ακόμα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, ενώ μορφές αυταρχικής διακυβέρνησης που ρέπουν προς το φασισμό ή είναι φασιστικές εμφανίζονται σε μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες κατά τη δεκαετία του ’20, όπως:

Στην Ουγγαρία το 1920, στην Ιταλία το 1922, στη Βουλγαρία και στην Ισπανία το 1923, στην Αλβανία το 1924, στην Ελλάδα το 1925, στη Λιθουανία, την Πολωνία και την Πορτογαλία το 1926 και στη Γιουγκοσλαβία το 1929. Προκύπτει, βεβαίως, το ερώτημα «τι πραγματικά ήταν ο φασισμός, ποιος ήταν ο ταξικός χαρακτήρας του;». Στο ερώτημα αυτό, η αστική ιστοριογραφία είτε αρκείται σε απλοποιημένες περιγραφές, είτε καταφεύγει σε ασαφείς ορισμούς, είτε προβάλλει ανοικτά την αδυναμία της να απαντήσει, προτάσσοντας τις ιδιομορφίες του φαινομένου, ιδιαίτερα στις χώρες που επικράτησε, ενώ δε λείπουν – απεναντίας είναι πάρα πολλές και συνεχώς αυξάνονται – οι ανιστόρητες προσεγγίσεις που επιχειρούν να ταυτίσουν το φασισμό με τον κομμουνισμό ή τουλάχιστον να τα εμφανίσουν ως συγγενή ιδεολογικοπολιτικά ρεύματα.
Ασφαλώς, στο πλαίσιο αυτών των άρθρων δεν είναι δυνατόν να τοποθετηθούμε στο σύνολο όλων των προαναφερόμενων προσεγγίσεων. Θα δώσουμε όμως το στίγμα των βασικότερων.
Τι ήταν ο φασισμός: Η αστική προσέγγιση
«Στα τέλη του εικοστού αιώνα – γράφει ο Στάνλεϊ Πέιν1- ο όρος φασισμός παραμένει ίσως ο πιο ασαφής από τους σημαντικούς πολιτικούς όρους. Αυτό ίσως πηγάζει από το γεγονός ότι η λέξη καθεαυτή δεν περιέχει μια σαφή πολιτική αναφορά (ακόμα και αφηρημένη), όπως συμβαίνει με τη δημοκρατία, το φιλελευθερισμό, το σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό… Επιπλέον, ο όρος έχει χρησιμοποιηθεί περισσότερο από τους αντιπάλους του παρά από τους υποστηρικτές του, και οι πρώτοι υπήρξαν υπεύθυνοι για τη γενίκευση του επιθέτου σε διεθνές επίπεδο ήδη από το 1923. Η λέξη φασίστας είναι μια από τις πιο πολυχρησιμοποιημένες υποτιμητικές πολιτικές εκφράσεις και συνήθως υποδηλώνει “τον βίαιο”, “τον κτηνώδη”, “τον καταπιεστικό” ή “τον δικτατορικό”. Αν, όμως, ο φασισμός δε σημαίνει τίποτα περισσότερο απ’ αυτό, τότε τα κομμουνιστικά καθεστώτα, για παράδειγμα, θα έπρεπε πιθανόν να ενταχθούν στην κατηγορία των πιο φασιστικών καθεστώτων, αποστερώντας έτσι τη λέξη από κάθε χρήσιμο προσδιορισμό». Πέραν του αντικομμουνισμού που διακρίνει αυτή την τοποθέτηση, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι έτσι μπορεί να τίθεται το ζήτημα του φασισμού μόνο από εκείνους που αδυνατούν, ή δε θέλουν, να προσδιορίσουν, αλλά αντίθετα να συσκοτίσουν, το χαρακτήρα του ως πολιτικού ρεύματος με συγκεκριμένες ταξικές αναφορές. Γι’ αυτό και ο Πέιν, σε άλλο σημείο της μελέτης του για το φασισμό μας πληροφορεί πως «ήταν ένα κοσμοϊστορικής σημασίας ευρωπαϊκό κίνημα των αρχών του 20ού αιώνα, ιδιαίτερα πολύπλοκο, που πυροδοτήθηκε από τις καινούργιες ιδέες και τις αξίες της πολιτισμικής κρίσης του fin de siecle και της ιδεολογίας του υπερεθνικισμού. Ο φασισμός πρέσβευε συγκεκριμένα πολιτικά και κοινωνικά δόγματα και οικονομικές προσεγγίσεις, αλλά οι τελευταίες δεν πήγαζαν από κάπου και δε συνιστούσαν ένα απόλυτα διακριτό καινούργιο οικονομικό δείγμα. Τα φασιστικά κινήματα διέφεραν αρκετά μεταξύ τους περισσότερο απ’ ό,τι τα διαφορετικά εθνικά κινήματα μέσα σε άλλα πολιτικά συστήματα. Ο φασισμός δεν ήταν φορέας καμιάς άλλης δύναμης, τάξης ή συμφερόντων ούτε η άλλη αντανάκλαση κάποιας κοινωνικής τάξης, αλλά προϊόν ενός πλέγματος ιστορικών, πολιτικών, εθνικών και πολιτισμικών συνθηκών, οι οποίες μπορούν να διασαφηνιστούν και να οριστούν. Πάνω απ’ όλα ο φασισμός ήταν η πιο επαναστατική μορφή εθνικισμού στην Ευρώπη εκείνη την ιστορική περίοδο»2. Οπως θα δείξουμε παρακάτω, οι ίδιοι οι φασίστες ήταν περισσότερο ουσιαστικοί και περισσότερο ακριβείς, απ’ ό,τι ο Στ. Πέιν, όταν προσδιόριζαν το φαινόμενο που εκπροσωπούσαν. Ο φασισμός ήταν πολιτικό ρεύμα και ως πολιτικό ρεύμα αντανακλούσε συγκεκριμένες κοινωνικές σχέσεις, δηλαδή συγκεκριμένες σχέσεις παραγωγής. Ηταν η συμπύκνωση των αναγκών – οικονομικών και άλλων – συγκεκριμένων τάξεων. Ας δούμε, όμως, πώς προσδιορίζονταν ταξικά οι ίδιοι οι φασίστες.
Πώς αυτοπροσδιορίζονταν ταξικά οι φασίστες
Ο κλασικός ιστορικός του φασισμού – στην ιταλική του εκδοχή – Gioacchino Volpe γράφει μεταξύ άλλων3: «Το φασιστικόν κίνημα, το οποίο, καθ’ όλον το 1919 και μέγα μέρος του 1920, δεν είχε σημειώσει μεγάλας προόδους και ολίγον μόνον είχεν εξέλθει από τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου άλλωστε προσέκρουεν επί εργατικών μαζών, αίτινες έμενον σταθεραί εις τα παλαιά των πλαίσια και δεν ήσαν πολύ προσιταί εις τας επικλήσεις του, ήρχισε να ευρίσκη εις την ύπαιθρον διέξοδον, αξιόλογον πεδίον δράσεως και πειραματισμού, στερεόν στήριγμα και την προοπτικήν μελλοντικών δυνατοτήτων, τας οποίας ίσως δεν είχον σκεφθεί οι πρώτοι οργανωταί του. Και ετροφοδοτήθη το κίνημα τούτο τόσον από τους ποικίλους εχθρούς του σοσιαλισμού, όσον και από ανθρώπους που έως τότε είχον πιστεύσει εις τον σοσιαλισμόν, τώρα όμως ήρχισαν να τον εγκαταλείπουν και ν’ ακολουθούν άλλας σημαίας και άλλους σημαιοφόρους». Στη συνέχεια, αφού αναφέρεται σε πλευρές της οργάνωσης και ανάπτυξης του φασιστικού κινήματος ο Volpe αναρωτιέται: «Είναι όλα αυτά ”μπουρζουαζία”, ‘ αστική τάξις”, ”αστικά συμφέροντα”; Αναμφιβόλως παίζουν ρόλο και τα αστικά συμφέροντα. Αναμφιβόλως εις το κέντρον της αντιδράσεως ταύτης ίσταται η αστική τάξις, ήτις, ταπεινωθείσα και διασπασθείσα ευθύς μετά τον πόλεμον, ανακτά τώρα το φρόνημά της και κάποιο αίσθημα ενότητος… Να έχωμεν όμως υπ’ όψιν ότι ήτο μάλλον αγροτική αστική τάξις παρά βιομηχανική και εμπορική αστική τάξις (διότι η τελευταία, αντιτιθέμενη εις τον σοσιαλισμόν ως προς τας εσωτερικάς και ταξικάς σχέσεις ήτο μάλλον σύμφωνος προς τον διεθνιστικόν ή υπερεθνικόν προσανατολισμόν4). Δεν ήτο η μεγάλη μπουρζουαζία, αλλά μάλλον μικρά αστική τάξις. Η αστική αυτή τάξις συνεπάθη τας ιδέας του εθνικισμού και έφερεν εις τον φασισμόν μέρος από τας εθνικιστικάς αυτάς τάσεις της». Αυτό που στην πραγματικότητα λέει ο Volpe είναι ότι το φασιστικό κίνημα στο ξεκίνημά του στηρίχτηκε στα κατώτερα στρώματα της αστικής τάξης και φυσικά σε ένα στρώμα των μεσαίων στρωμάτων που προσέγγιζε την μπουρζουαζία. Η διαπίστωση αυτή δεν βρίσκεται μακριά από την πραγματικότητα. Ομως, ο φασισμός στην εξουσία δεν μπορούσε ποτέ να είναι – διότι ήταν αντικειμενικά αδύνατο να είναι – η πολιτική έκφραση της μικρομπουρζουαζίας ή των μεσαίων στρωμάτων. Τέτοια πολιτική κυριαρχία της μικρομπουρζουαζίας ή των μεσαίων στρωμάτων δεν έχει εμφανιστεί ποτέ στην ιστορία. Ο φασισμός στην εξουσία ήταν η πιο άγρια δικτατορία του μονοπωλιακού κεφαλαίου.

Τον αστικό χαρακτήρα του φασισμού τον παραδεχόταν ανοικτά ένας από τους επιφανείς ιδρυτές του, ο Ιταλός δικτάτορας Μπενίτο Μουσολίνι, ο οποίος στο μανιφέστο του για «Το δόγμα του Φασισμού» έγραφε, μεταξύ άλλων, αναφερόμενος στην αντίληψη των φασιστών για τη ζωή. «Μια τέτοια αντίληψις της ζωής κάνει τον φασισμό ν’ αρνείται απόλυτα αυτό το δόγμα που αποτελούσε τη βάση του ψευδο – επιστημονικού σοσιαλισμού ή μαρξισμού: Το δόγμα του ιστορικού υλισμού, κατά το οποίον η ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού δεν θα εξηγείτο παρά από τους αγώνας συμφερόντων μεταξύ των διαφόρων κοινωνικών ομάδων και από το μετασχηματισμό (αλλαγή) των μέσων παραγωγής… Ο φασισμός πιστεύει ακόμη και πάντα στην αγιότητα και τον ηρωισμόν, δηλαδή σε πράξεις μέσα εις τας οποίας δεν δρα κανένα οικονομικό μοτίβο κοντινό ή μακρυνό. Η άρνησις του ιστορικού υλισμού …όταν στο βάθος δρουν κι εργάζονται αι ηθικαί κατευθυντήριοι δυνάμεις, συνεπάγεται τη διαρκή και αναπόφευκτον άρνηση της πάλης των τάξεων… και ιδιαίτερα της αρνήσεως της πάλης των τάξεων θεωρουμένης σαν παράγοντος επικρατούντος εις τας κοινωνικάς μεταβολάς»5.
Πέρα, όμως, από τους προαναφερόμενους και ο δικός μας, ο Ελληνας απολογητής του φασισμού Γεώργιος Β. Πάμπουκας είναι εξίσου αποκαλυπτικός όταν γράφει: «Εύκολον είναι να ευρεθούν αι ριζικαί διαφοραί μεταξύ σοσιαλισμού και κομμουνισμού αφ’ ενός και φασισμού αφ’ ετέρου. Ο φασισμός εστηρίχθη επί της αστικής τάξεως, ο κομμουνισμός την κατέλυσεν. Ο κομμουνισμός πραγματοποίησε τον περιορισμόν του κεφαλαιοκρατισμού διά καταργήσεως της ιδιωτικής οικονομίας, ο φασισμός δι’ οργανώσεως αυτής. Ο φασισμός διά των πολιτικών και οικονομικών θεσμών ους εισήγαγε επέτυχε την συνεργασίαν όλων των κοινωνικών τάξεων, ο κομμουνισμός την εξαφάνισιν όλων των τάξεων και την υποδούλωσίν των εις το προλεταριάτον…»6.
Ο θλιβερός ρόλος της σοσιαλδημοκρατίας απέναντι στο φασισμό
Τη θεωρία του φασισμού ως πολιτικής έκφρασης της μικρομπουρζουαζίας και των μικρομεσαίων στρωμάτων – ιδιαίτερα αυτών που ωθούνταν σε προλεταριοποίηση – την υποστήριξε με εκπληκτική επιμονή η σοσιαλδημοκρατία. Ο αυστριακός θεωρητικός της σοσιαλδημοκρατίας Οτο Μπάουερ υποστήριζε πως ο φασισμός είναι μια μορφή διακυβέρνησης που «στέκεται πάνω κι από τις δύο τάξεις, το προλεταριάτο και την αστική τάξη», ενώ ο Αγγλος σοσιαλιστής Μπρέιλσφορντ ισχυριζόταν πως ο φασισμός είναι «τα εξεγερμένα μικροαστικά στρώματα που κατέλαβαν την αστική κρατική μηχανή. Στο ίδιο πλαίσιο προσέγγισης του φασισμού, η σοσιαλδημοκρατία συνέχισε να κινείται και όταν πια ο φασισμός είχε αποσαφηνίσει πλήρως τη φυσιογνωμία του με την άνοδό του στην εξουσία. Ο Βέλγος Σοσιαλδημοκράτης H. De Man έγραφε για παράδειγμα το 1934: «Ο γερμανικός φασισμός, ο ιταλικός φασισμός, ο ουγγρικός φασισμός προδίδουν σημαντικές διαφορές εθνικής ψυχολογίας. Αυτό, όμως, δεν εμποδίζει να εκφράζουν, μέσα από αυτές τις διαφορές τους, μια βαθιά ενότητα αιτιών και προωθήσεων. Λοιπόν, οι κυριότερες από τις αιτίες αυτές υπάρχουν σήμερα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Θα ονομάσω τις τέσσερις κυριότερες:
1ο. Την κοινωνική δυσαρέσκεια των μεσαίων τάξεων που προκαλεί η προλεταριοποίησή τους και που στρέφεται εξίσου και κατά της σοσιαλιστικής εργατικής τάξης και κατά του καπιταλισμού.
2ο. Τον εθνικισμό που αναπτύσσει ολοένα και περισσότερο ο οικονομικός πόλεμος μεταξύ των εθνών.
3ο. Την προοδευτική αδυναμία των κοινοβουλευτικών θεσμών απέναντι στις δυνάμεις του χρήματος.
4ο. Το προοδευτικό στένεμα της καθημερινής δράσης του σοσιαλιστικού κινήματος προς αντικειμενικούς σκοπούς περιορισμένης σημασίας, αφιερωμένους στο στενό συμφέρον της βιομηχανικής εργατικής τάξης που τείνουν μάλλον να υπερασπίσουν θεσμούς που υπάρχουν παρά να πραγματοποιήσουν μια καινούρια κατάσταση»1.
Πέραν των κλασικών σοσιαλδημοκρατικών αυταπατών για τη φύση του φασισμού που επαναλαμβάνει ο H. De Man, ειδικά στο σημείο 4 διατυπώνει μια ουσιαστική κριτική στη ρεφορμιστική πρακτική των σοσιαλδημοκρατών απέναντι στο φασισμό, που όμως θα την εξετάσουμε αναλυτικότερα παρακάτω.

Η άποψη του κομμουνιστικού κινήματος για το φασισμό
Αντίθετα, πάντως, από τους σοσιαλδημοκράτες, εκείνοι που δεν είχαν ψευδαισθήσεις για τον ταξικό χαρακτήρα του φασισμού ήταν οι κομμουνιστές. Το κομμουνιστικό κίνημα είχε απασχοληθεί από πολύ νωρίς με το φαινόμενο του φασισμού, είχε αποκαλύψει τον αστικό του χαρακτήρα αλλά και την επικινδυνότητά του λόγω των δεσμών που ανέπτυσσε με λαϊκά στρώματα. Στην περίφημη εισήγηση στην Ολομέλεια της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κομμουνιστικής Διεθνούς, στα 1923, η Κλάρα Τσέτκιν σημείωνε πως ο φασισμός πρέπει να θεωρηθεί «εξαιρετικά επικίνδυνος και τρομερός εχθρός» κι ότι «ο αγώνας κατά του φασισμού είναι υπόθεση ολόκληρου του προλεταριάτου». Παρατηρούσε δε ότι ο φασισμός διαφέρει από τις άλλες μορφές της αντιδραστικής αστικής δικτατορίας με το στήριγμα που ‘χει ανάμεσα σε σημαντικό τμήμα του πληθυσμού – τους μικροαστούς, τα ξεπεσμένα ταξικά στοιχεία και ακόμα στα καθυστερημένα στρώματα του προλεταριάτου. «Ανάλογα με τις συγκεκριμένες συνθήκες της μίας ή της άλλης χώρας, ο φασισμός έχει διάφορα γνωρίσματα», είπε η Τσέτκιν. Και πρόσθεσε: «Δύο τον χαρακτηρίζουν παντού: Πρώτο, το δήθεν επαναστατικό του πρόγραμμα που προσαρμόζεται εξαιρετικά επιδέξια στις διαθέσεις, τα συμφέροντα και τις απαιτήσεις πλατιών κοινωνικών μαζών και, δεύτερο, η εφαρμογή της πιο άγριας και σκληρής τρομοκρατίας… Για την πάλη ενάντια στο φασισμό πρέπει να εφαρμόσουμε ευλύγιστη πολιτική, που θα επιτρέψει να απομονώσουμε το φασισμό και να συσπειρώσουμε ενάντιά του τα πιο πλατιά στρώματα του πληθυσμού, να κερδίσουμε τα μεσαία στρώματα, την αγροτιά, τη διανόηση όλα εκείνα τα στρώματα που η κοινωνική τους θέση τα διαθέτει εχθρικά προς το μεγάλο κεφάλαιο»2.
Μια ακόμη πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση της ταξικής φύσης του φασισμού έδωσε η 13η Ολομέλεια της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κομμουνιστικής Διεθνούς τον Δεκέμβρη του 1933. Στις θέσεις που ψήφισε η Ολομέλεια αναφέρεται3: «Ο φασισμός είναι η πιο ανοιχτή τρομοκρατική διχτατορία των πιο αντιδραστικών, σοβινιστικών και ιμπεριαλιστικών στοιχείων του χρηματιστικού κεφαλαίου. Ο φασισμός προσπαθεί να εξασφαλίσει στο μονοπωλιακό κεφάλαιο τη μαζική βάση μέσα στους μικροαστούς και στρέφεται για το σκοπό αυτό προς τους αγρότες, χειροτέχνες, ιδιωτικούς και δημόσιους υπαλλήλους, που πετάχτηκαν από την κανονική τους τροχιά και ιδιαίτερα προς τα ταξικά ξεπεσμένα στοιχεία στις μεγάλες πόλεις. Καταβάλλει προσπάθειες να εισχωρήσει και στην εργατική τάξη. Η ανάπτυξη του φασισμού και η κατάληψη της εξουσίας απ’ αυτόν στη Γερμανία και σε μια σειρά άλλες κεφαλαιοκρατικές χώρες σημαίνει πως: α) Μεγαλώνει η επαναστατική κρίση και η εξέγερση των πλατιών μαζών ενάντια στην κυριαρχία του κεφαλαίου. β) Οι κεφαλαιοκράτες δεν είναι πια σε θέση να κρατήσουν τη δικτατορία τους και τις παλιές μεθόδους του κοινοβουλευτισμού και της αστικής δημοκρατίας γενικά. γ) Κι ακόμα ότι οι μέθοδοι του κοινοβουλευτισμού και η αστική δημοκρατία γενικά γίνονται εμπόδιο για τον κεφαλαιοκράτη τόσο στην εσωτερική πολιτική (πάλη ενάντια στο προλεταριάτο), όσο και στην εξωτερική πολιτική (ο πόλεμος για το ιμπεριαλιστικό ξαναμοίρασμα του κόσμου). δ) Συνεπώς το κεφάλαιο είναι αναγκασμένο να περάσει στην ανοιχτή τρομοκρατική διχτατορία στο εσωτερικό της χώρας και στον απεριόριστο σοβινισμό στην εξωτερική πολιτική, που ‘ναι μια άμεση προετοιμασία για ιμπεριαλιστικούς πολέμους.

Στο φασισμό που αναπτύσσεται μέσα από το σώμα της αστικής δημοκρατίας, βλέπουν οι κεφαλαιοκράτες ένα μέσο για τη σωτηρία του καπιταλισμού από την κατάρρευση. Μόνο και μόνο για να εξαπατήσει και ν’ αφοπλίσει τους εργάτες, αρνείται η Σοσιαλδημοκρατία τη φασιστικοποίηση της αστικής δημοκρατίας και αντιπαρατάσσει κατ’ αρχήν τις χώρες της δημοκρατίας στις χώρες της φασιστικής διχτατορίας. Από την άλλη μεριά, η φασιστική διχτατορία δεν αποτελεί αναπόφευκτο σταθμό της διχτατορίας της κεφαλαιοκρατίας σ’ όλες τις χώρες. Η δυνατότητα της αποτροπής της εξαρτάται από τις δυνάμεις του αγωνιζόμενου προλεταριάτου που κυρίως τις παραλύει η αποσυνθετική επιρροή της Σοσιαλδημοκρατίας».
Η κομμουνιστική κριτική στη σοσιαλδημοκρατία
Οι απόψεις που διατύπωναν οι κομμουνιστές απέναντι στη σοσιαλδημοκρατία εκείνη την περίοδο έχουν γίνει εκ των υστέρων αντικείμενο οξύτατης κριτικής. Η αλήθεια, βέβαια, είναι πάντοτε ιστορική και συγκεκριμένη. Κι όσο λάθος μπορεί να ήταν τότε κάποιες γενικεύσεις στο πλαίσιο μιας σκληρής αδυσώπητης ταξικής πάλης, χίλιες φορές περισσότερο λάθος είναι η εξωιστορική προσέγγιση μιας πολύ συγκεκριμένης ιστορικής πραγματικότητας. Η σοσιαλδημοκρατία έπαιξε θλιβερό ρόλο στην πάλη κατά του φασισμού. Με το θεωρητικό λόγο της, ένα λόγο που περισσότερο συσκότιζε παρά αποσαφήνιζε την ουσία του φασισμού, αλλά και με την πρακτική της παρεμπόδιζε και καθόλου δε διευκόλυνε την ενωμένη αντιφασιστική δράση του προλεταριάτου και των υπόλοιπων λαϊκών στρωμάτων. Την αλήθεια αυτή την αναγνώριζαν επιφανείς σοσιαλδημοκράτες ηγέτες, όταν πλέον ο φασισμός είχε κυριαρχήσει στη Γερμανία και απειλούσε να καταπιεί, τουλάχιστον, την Ευρώπη. Γράφει ο H. De Man4: «Η σοσιαλδημοκρατία αντέταξε στη φασιστική κριτική του συστήματος αυτού την υπεράσπιση του υπάρχοντος δημοκρατικού συντάγματος. Ετσι, το μόνο που πέτυχε ήταν να εμποδίσει κάθε δράση, για να μεταβληθεί η ψεύτικη αυτή καπιταλιστική δημοκρατία σε αληθινή σοσιαλιστική δημοκρατία και να κάνει πιο καταστρεπτική τη διάσπαση ανάμεσα στις εργατικές δυνάμεις, που ακολουθούσαν την κόκκινη σημαία και τις εργατικές δυνάμεις που ακολουθούσαν τη σημαία της δημοκρατίας». Περισσότερα σχόλια περιττεύουν.

Οι συνταγές της πείνας στην Γερμανική κατοχή



«Καθόλου κρέας ή ψάρι, μια αλεσμένη αγκινάρα για φαγητό. Καλό μάσημα της τροφής για να νιώθει το στομάχι γεμάτο και μην ξεχνάτε να μαζεύεται τα ψίχουλα από το τραπέζι σε ένα βαζάκι. Στο τέλος της εβδομάδας, η ποσότητα θα είναι αρκετή». Προτροπές επιβίωσης στον Τύπο της Κατοχής. Από τον Απρίλιο του 1941, η Ελλάδα βίωνε την εξαθλίωση, τον αφανισμό και χιλιάδες πολίτες πέθαιναν κυριολεκτικά από ασιτία.
Η ιστορικός Ελένη Νικολαΐδου – ήδη με 22 βιβλία στο βιογραφικό της – βγάζει από το χρονοντούλαπο τις «Συνταγές της Κατοχής», το απόλυτο εγχειρίδιο για το «πώς σφίγγει το ζωνάρι». Εξιστορεί τις συνθήκες ζωής, αλλά και τους εφευρετικότατους τρόπους επιβίωσης, όπως τους περιέγραψαν γυναίκες της εποχής, αλλά και όπως παρουσιάζονταν στα «Αθηναϊκά Νέα», «Βραδυνή» και «Καθημερινή». Τι έτρωγε ο κόσμος τότε; Και τελικά, πόσο κοντά είμαστε στο να αναπροσαρμόσουμε το σημερινό μας διαιτολόγιο σε εκείνο των δύσκολων χρόνων;
Η ψευδαίσθηση του να τρως κρέας
«Οι άνθρωποι της Κατοχής είχαν να αντιμετωπίσουν εκτός από τους Ναζί, τα μπλόκα, τις εκτελέσεις, τη λεηλασία της πόλης και τις τρομακτικές ελλείψεις σε τρόφιμα. Οι μισθοί πλέον δεν είχαν καμία αξία. Τα τρόφιμα στην αγορά ήταν σπάνια και όταν εμφανίζονταν ελέγχονταν από μαυραγορίτες, οι οποίοι ήταν σε αγαστή συνεργασία με τους Γερμανούς κατακτητές. Έπρεπε, λοιπόν, να επιβιώσουν. Χιλιάδες δεν τα κατάφεραν, χιλιάδες στην Αθήνα και σε άλλα μέρη πέθαναν από ασιτία. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, οι εφημερίδες της εποχής έδιναν συμβουλές για το πώς θα μπορέσουν οι Αθηναίοι να διατραφούν, ώστε να κρατηθούν εν ζωή. Μία συνταγή ή οδηγία – που ήταν και αυτή που με σόκαρε περισσότερο – έδινε οδηγίες για το πώς να μαζεύουν ψίχουλα». Έλεγε λοιπόν: Μαζεύετε με προσοχή τα ψίχουλα από το τραπέζι και βάλτε τα σε ένα ποτήρι. Στο τέλος της εβδομάδας θα έχετε μαζέψει τόσα ψίχουλα, ώστε να μπορέσετε να τα χρησιμοποιήσετε στη μαγειρική σας.
«Ειλικρινά, δεν είναι φοβερό; Επίσης, υπήρχε συνταγή που έλεγε πώς να ξεγελάσεις τα μάτια σου και το στομάχι σου ότι τρως κρέας (φοβερά δυσεύρετο προϊόν)». Είναι πολύ απλό: Παίρνεις μία μελιτζάνα και την τρίβεις, την αφήνεις να σκουρύνει και τότε έχεις την αίσθηση ότι τρως κρέας! «Ξέρετε οι Αθηναίοι άλλαξαν δραστικά τις διατροφικές τους συνήθειες. Γνωρίζατε ότι τα γεμιστά προ Κατοχής τα έτρωγαν με μαγιονέζα;».
Σκύλοι, γάτες, γαϊδούρια, άλογα και ελάφια al dente
«Όταν πεινάς θα φας τα πάντα, όταν βλέπεις το παιδί σου τουμπανιασμένο θα του δώσεις τα πάντα για να το κρατήσεις στη ζωή. Μερικές φορές αναρωτιόμασταν: “Μα και σκύλους;”. Ναι και σκύλους και γάτες. Τα πάντα έτρωγαν τότε οι Αθηναίοι», αναφέρει η κα Νικολαΐδου. Οι σκύλοι και οι γάτες εξαφανίστηκαν από τους πρώτους μήνες που μπήκαν οι Γερμανοί στην Αθήνα. Και επειδή οι κατακτητές δεν άφησαν τίποτα όρθιο, αλλά κατέσχεσαν ακόμη και τους γάιδαρους για τις ανάγκες των μεταφορών του στρατού τους, παρατηρήθηκε ότι και αυτοί σταδιακά εξαφανίζονταν. Είναι εξακριβωμένο ότι από τον Εθνικό Κήπο σε μία νύχτα χάθηκαν δύο ελάφια. Εικάζεται ότι πεινασμένοι μπήκαν μέσα νύχτα και τα άρπαξαν για λόγους επιβίωσης. «Πρέπει να σας πω ότι σφάζονταν και άλογα. Για το λόγο αυτό, υπήρχαν πολλά παράνομα σφαγεία, όπου έσφαζαν τα ζωντανά και τα πουλούσαν από πόρτα σε πόρτα για ολόκληρες περιουσίες. Το ξεπούλημα της περιουσίας των Αθηναίων έγινε και για άλλα τρόφιμα, όπως το λάδι».
Καφές από ρεβίθια και για επιδόρπιο «εμετός των Γερμανών»
Τα φρούτα στην κατοχική Αθήνα, αποτελούσαν ένα είδος υπό εξαφάνιση. «Υπήρχαν όμως συνταγές για ορεκτικά που έκοβαν την όρεξη! Οι οδηγίες δηλαδή που δίνονταν ήταν, πώς θα ξεγελάσουμε το στομάχι μας, ώστε να νιώσει ότι είναι γεμάτο. Τούς προέτρεπαν λοιπόν να τρώνε χόρτα και να τα μασούν αργά αργά για να νομίσει το στομάχι ότι είναι χορτάτο». Ακόμη, λόγω του ότι ο καφές ήταν δυσεύρετος, απλοί πολίτες έφτιαχναν έναν τύπο καφέ από διάφορα προϊόντα, όπως τα ρεβίθια ή από βραστά κουκούτσια.
«Αυτό που υπήρχε σε μερική αφθονία, ήταν το κρασί, το οποίο έσωσε αρκετούς Αθηναίους, γιατί τους τόνωνε. Επίσης και οι σταφίδες και τα σύκα ήταν υλικά που τους κρατούσαν ζωντανούς, αφού τα χρησιμοποιούσαν ως υποκατάστατα ζάχαρης και έφτιαχναν γλυκά. Υπήρχαν εστιατόρια που πουλούσαν γάλα, νερωμένο φυσικά, και αμφιβόλου ποιότητας. Να συμπληρώσω εδώ ότι από την πείνα τους, οι Αθηναίοι μάζευαν ό, τι χόρτο έβρισκαν, αλλά πόσα χόρτα μπορεί να υπάρχουν για να ταΐσουν μία πόλη; Δίνονταν τότε οδηγίες να είναι προσεκτικοί στο τι τρώνε, αλλά στην πράξη ήταν ανέφικτο λόγω της πείνας». Άλλοι επιβίωναν με φέτες λασπώδους ψωμιού ή την λεγόμενη μπομπότα (χυλός από καλαμποκάλευρο), ενώ είναι εξακριβωμένο ότι υπήρχαν άνθρωποι και παιδιά ή ορφανά πολέμου, που σύχναζαν έξω από τις ταβέρνες που έπιναν και έτρωγαν οι Γερμανοί και όταν αυτοί ξερνούσαν, θρέφονταν από τον εμετό τους».
Μοναδική πρώτη ύλη το νερό και τα χόρτα… ογκρατέν
«Είναι τραγικό αυτό που θα σας πω αλλά η πρώτη ύλη ήταν το …νερό! Όταν βέβαια έτρεχε από τις βρύσες, γιατί η αλήθεια είναι ότι τους το έκοβαν πολύ συχνά. Για να σας δώσω να καταλάβετε, υπήρχε συνταγή που έλεγε ότι αν και εφόσον βρεθείτε τόσο τυχεροί και αγοράσετε φασολάκια, να τα καθαρίσετε, κρατήστε τις άκρες και τις κλωστές και όλα μαζί ψιλοκόψτε τα. Σε μία κατσαρόλα με νερό ρίξτε τα όλα μέσα, προσθέστε λίγο κρεμμύδι, ντομάτα ή ελιές και να μία θαυμάσια σούπα για το βράδυ!». Να σημειωθεί ότι σε περισσότερη αφθονία, αναλογικά, ήταν τα χόρτα και γι’ αυτό υπήρχαν πολλές συνταγές με αυτά, μέχρι και το πώς να μαγειρέψετε… χόρτα ογκρατέν!
Η ανταλλακτική οικονομία και οι «σκοπιές» στα λάχανα
Οι Αθηναίοι επέστρεψαν από τα πρώτα χρόνια της Κατοχής στην ανταλλακτική οικονομία. Η οδός Αθηνάς, ο γνωστός δρόμος στο κέντρο της Αθήνας, ήταν ο τόπος συνάντησης των απανταχού ταλαιπωρημένων και πεινασμένων. «Εκεί θα βλέπατε να έχουν στο δρόμο ό, τι μπορούσε κανείς να πουλήσει από το σπίτι του. Προσωπικά αντικείμενα, έπιπλα, ίσως κάποια τρόφιμα, μαγειρευτά φαγητά με ύποπτα κρέατα μέσα, ζαχαρωτά που περισσότερο ήταν καθαρτικά, ακόμη και σαπούνια που τελικά έλιωναν τα ρούχα (παρασκευάζονταν παράνομα και χωρίς γνώσεις). Τότε άλλωστε, υπήρχε τρομερή έλλειψη από σαπούνι».
Αρκετοί απλοί πολίτες κατάφεραν να σωθούν, χάρη στα συσσίτια που διοργάνωναν τα σωματεία προς τα μέλη τους. Αποτέλεσμα ήταν η εξασφάλιση ενός πιάτου με όσπρια ή μία κούπα νεροζούμι. «Τα συσσίτια ήταν πολύ διαδεδομένα και εξαιτίας τους κατάφεραν πολλοί Αθηναίοι να επιβιώσουν. Φυσικά μην νομίζετε ότι ήταν τίποτα φαγητά της προκοπής αλλά ήταν αρκετά για να μπορέσουν να σταθούν τα πόδια τους. Να σας πω επιπλέον, ότι πολλοί Αθηναίοι έβαζαν κοτέτσια στα μπαλκόνια και τις αυλές ή έφτιαχναν δικό τους μπαξέ που όμως φύλαγαν σκοπιά για να μην πάει κάποιος πεινασμένος να τους πάρει την κότα ή το λαχανικό».
Οι εφημερίδες την εποχή της Κατοχής ήταν γεμάτες με ειδήσεις από την κεντρική αγορά. Φουφούδες είχαν στηθεί στους δρόμους και πουλούσαν ζωμούς από κρέας, χωρίς να διευκρινίζεται για το τι κρέας μαγείρευαν. Οι μεταφορές γίνονταν με αυτοσχέδια καροτσάκια. Τα παπούτσια έλιωναν και άρχισαν οι Αθηναίοι σκάλιζαν ξύλα και τα φορούσαν. Τότε εμφανίστηκαν λοιπόν στην Αθήνα και τα τσόκαρα. Τα μαγαζιά με ηλεκτρικά είδη πουλούσαν μέχρι και σπιτικά γλυκά.
Πατατοφλουδοκεφτέδες και ροφήματα από φλούδες μήλων
“Μην το πάρετε για παραδοξολογία. Πρόκειται για φαγητό δοκιμασμένο και νοστιμότατο. Τότε έλεγε ότι πρέπει να: Βράζετε τις πατάτες, αφού τις πλύνετε καλά. Έπειτα τις ξεφλουδίζετε. Τι κάνετε τις φλούδες; Τις πετάτε. Πετάτε δηλαδή το πιο θρεπτικό και το πιο υγιεινό μέρος της πατάτας, αφού είναι πια γνωστό πως κάθε λαχανικό και φρούτο στο φλοιό του και γενικά προς τα εξωτερικά του στρώματα περιέχει τις διάφορες πολύτιμες βιταμίνες. Παίρνετε, λοιπόν, αυτές τις φλούδες, προσθέτετε μπόλικο κρεμμυδάκι ψιλοκομμένο, λιγάκι δυόσμο, αλάτι, πιπέρι, ζυμώνετε και τηγανίζετε. Θα απορήσετε για το αποτέλεσμα. Αν δεν πρόκειται να βράσετε τις πατάτες, αλλά να τις μαγειρέψτε αλλιώς όποτε θα τις παστρέψτε πριν τις βράσετε, πάλι μπορείτε να κάνετε τους κεφτέδες σας, βράζοντας τις φλούδες που θα είναι ακόμα πιο νόστιμες γιατί θα έχουν επάνω και λίγη πατάτα. Στις συνταγές της εποχής συγκαταλέγονται επίσης, τα ροφήματα ή γλυκίσματα από φλούδες μήλων, η χρησιμότητα των κουκουτσιών για περίφημα γλυκά και τα μπισκότα από ελάχιστο αλεύρι.

ΟΡΓΗ ΣΤΗΝ ΑΓΚΥΡΑ! Τι είπε Τούρκος ιστορικός για την Ελλάδα και τους έκανε… Τούρκους



Οργή προκάλεσε στην Αγκυρα δήλωση – έκπληξη Τούρκου ιστορικού. 
O ιστορικός Καντίρ Μισίρογλου σε ομιλία του ανέφερε: ¨Με κοροϊδεύουν αλλά μακάρι να είχαν νικήσει οι Έλληνες. Ούτε το χαλιφάτο θα είχε καταστραφεί. Ούτε η σαρία θα είχε καταργηθεί. Ούτε οι μεντρεσέδες θα διαλύονταν. Ούτε θα κρεμούσαν χοτζάδες. Τίποτε δεν θα συνέβαινε¨.
O πρόεδρος του ΜΗΡ Ντεβλέτ Μπαχτσελί στην ομιλία που έκανε στην κοινοβουλευτική του ομάδα, αντιδρώντας στις δηλώσεις του Καντίρ Μισίρογλου δήλωσε: ¨Είναι ντροπιαστικό να υπάρχουν κάποιοι που για να κακολογήσουν τον εθνικό αγώνα, δηλώνουν «Μακάρι να είχαν νικήσει οι Έλληνες». Aυτοί έχουν ως επάγγελμα να βρίζουν τον Ατατούρκ.
ΠΗΓΗ:.sondakika.com

Και αλλάζουμε και βουλιάζουμε!



Σε ατμόσφαιρα Τιτανικού έρχονται αμφότερες οι δηλώσεις Τσίπρα και ΓΑΠ. Εξάλλου το είπαμε... βλέπουμε μεγάλη ταύτιση τελευταία!
​Παπανδρέου: Το σύνθημα ή αλλάζουμε, ή βουλιάζουμε, παραμένει επίκαιρο!

Το βιολί του και... είναι και ξεκούρδιστο!

​"Η Ελλάδα είναι ξανά σε ένα σταυροδρόμι που θα έπρεπε προ πολλού να έχει αφήσει πίσω της, εάν μας άφηναν να ολοκληρώσουμε το έργο μας", τόνισε μιλώντας σε στελέχη του κόμματός του, ο πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατών Σοσιαλιστών (ΚΙΔΗΣΟ), Γιώργος Παπανδρέου. "Το 2017, το σύνθημα των εκλογών του 2009 "ή αλλάζουμε, ή βουλιάζουμε" παραμένει περισσότερο επίκαιρο από ποτέ [...] Εάν αυτές οι αλλαγές δεν προχωρήσουν άμεσα, τότε οι προσπάθειες του ελληνικού λαού θα είναι ημιτελείς ή ακόμα και χωρίς αντίκρισμα", προσέθεσε, λέγοντας πως για να γίνουν οι αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα χρειάζεται ένα σχέδιο που να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

Επέμεινε μάλιστα πως "λεφτά υπάρχουν, εάν -ΑΝ- χτυπήσουμε φαινόμενα φοροδιαφυγής, αδιαφάνειας, αναξιοκρατίας, κλειστών επαγγελμάτων, σπατάλης και γραφειοκρατίας που εμποδίζουν την υγιή επένδυση και πρωτοβουλία", και διερωτήθηκε: "Υπάρχει κανείς που να διαφωνεί με τη φράση, όπως εγώ την είπα το 2009 και όχι όπως με απάτη καιροσκόποι την "έκοψαν" και τη διαστρέβλωσαν". Προφανώς και δεν υπάρχει κανείς, ούτε όσοι την πολέμησαν, επισήμανε.

Με την φράση κανείς δεν διαφωνεί, μόνο με τις πράξεις: Την πάταξη φοροδιαφυγής του καστανά έναντι του εφοπλιστή!

Και ο Τσίπρας, που έχει καταπιεί κασετόφωνο (μπας και γίνεται οικονομία και έχουν τον ίδιο κειμενογράφο; Κάτι τέτοιο μας μυρίζει...) ανέφερε μετά το πέρας της συνόδου κορυφής της ΕΕ  ότι όλοι έχουν καταλάβει πως εάν δεν αλλάξουμε θα βουλιάξουμε.

«Είχαμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε για τον μετασχηματισμό και το μέλλον της Ευρώπης, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε το Brexit και το μεταναστευτικό ζήτημα, καθώς και τη σχέση ΕΕ-Τουρκίας» δήλωσε ο πρωθυπουργός, ενώ σχετικά με το Brexit, ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι αναγνωρίστηκαν σημαντικά βήματα, αλλά ακόμη έχουν να γίνουν πολλά. Όπως «η στάση μας απέναντι στον βρετανικό λαό δεν είναι τιμωρητική», «μας ενδιαφέρει η επόμενη ημέρα».

Τι τιμωρητική να είναι η στάση της Ελλάδας απέναντι στον βρετανικό λαό; Μόνο στον δικό της το λαό μπορεί να είναι, στους Βρετανούς τι τιμωρία μπορεί να τους επιβάλει; Να πάρει πίσω τους έλληνες μετανάστες ή φοιτητές; Ακούει τι λέει ή απλά παπαγαλίζει ότι λένε οι ισχυρές χώρες;

Α ναι, ξεχάσαμε! Μιλάει ως ο μεγάλος Ευρωπαίος ηγέτης που θα μεταμορφώσει την Ευρώπη!

Πάρτε και οι δυο σας 🍎🍎🍎🍎🍎 σάπια μήλα και μοιραστείτε τα! Αφού κάνετε πως δεν βλέπετε ότι, όσο "αλλάζουμε" τόσο βουλιάζουμε!

«Kolotoumba»: Πως ο Αλέξης έκανε τη λέξη διεθνή ορολογία!

Συνεχώς κομπάζουμε για τον αρχαίο μας τον πολιτισμό, για τα φώτα μας που μοιράσαμε απλόχερα στην υδρόγειο και για τις τόσες πολλές ξένες λέξεις που έχουν ρίζα ελληνική. Το ΄χουμε! Το 'χουμε ακόμα κι αυτό, χάρη στον πρωθυπουργό μας, τον δικό μας άνθρωπο, τον Αλέξη μας!

"Ποιος το περίμενε, λοιπόν, να γίνουμε ένα παρελθόν", τραγουδάει ο Πασχάλης Τερζής, αλλά όχι! Είμαστε ακόμα το παρόν, είμαστε και το μέλλον!

Πρώτα η ισπανική El Pais, χρησιμοποίησε τον όρο «kolotumba» για να περιγράψει την ισπανική υποχώρηση, του  Καταλανού ηγέτη. Τώρα, υπογραμμίζοντας ότι το αγγλικό συνώνυμό της είναι η λέξη «somersault», που σημαίνει «στροφή 180 μοιρών», οι βρετανικοί Financial Times χρησιμοποιούν την «kolotoumba», σε άρθρο τους, με τίτλο «Ελληνικά μαθήματα για τους οπαδούς του Brexit» («Greek Lessons for Brexiters»).

Το δημοσίευμα των Financial Times αναφέρει συγκεκριμένα: «Η "kolotoumba" έγινε της μόδας το 2015, ως αντίδραση στην τακτική του Αλέξη Τσίπρα. Του κάποτε ριζοσπάστη αριστερού πρωθυπουργού της Ελλάδας. Αφού επέμεινε για μήνες πως δεν θα υποχωρήσει μπροστά στους διεθνείς πιστωτές της Ελλάδας, ο κ. Τσίπρας "έκανε τούμπα" και αποδέχθηκε μια έκτακτη οικονομική διάσωση, της οποίας οι όροι ήταν πιο αυστηροί από εκείνους που είχαν προσφερθεί αρχικά».

Και συνεχίζει το άρθρο: «Σε ελληνοβρετανικό συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στο Ναύπλιο, οι συμμετέχοντες ήρθαν σε μια έντονη αντιπαράθεση σχετικά με το εξής: αν μια "kolotoumba" είναι πιθανή στην περίπτωση του Brexit. Θα ήταν εύλογο, παρά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του Ιουνίου του 2016, η Βρετανία να μην φύγει από την ΕΕ;

Πολλοί συμμετέχοντες υπερασπίστηκαν κάτι, ελάχιστοι, όμως, το θεώρησαν πιθανό. Ένας υπέρ του Brexit, τοποθέτησε τις πιθανότητες μιας κωλοτούμπας στο 0,1%. Αντιθέτως, ένας με αντίθετη άποψη έκανε λόγο για μια πιθανότητα του 10% με 30%.

Και το άρθρο συνεχίζει με τα υπέρ και τα κατά μιας πιθανής "kolotoumbas",  αλλά αναλύοντας και ποιοι θα ήταν αυτοί οι πολιτικοί που θα μπορούσε να αναλάβουν το ρίσκο να αρνηθούν να αποδεχθούν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος ως τελευταία λέξη του βρετανικού λαού πάνω στο Brexit.

Βλέπετε; Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά γιατί, όχι μόνο διδάξαμε μια τόσο χρήσιμη λέξη σε όλη την Ευρώπη, αλλά καθιερώσαμε στους ξενέρωτους Ευρωπαίους που έχουν μανία με δημοψηφίσματα μια νέα σχολή: Πως να υποβαθμίσεις ένα δημοψήφισμα σε απλή δημοσκόπηση. Ρωτάς τον λαό. Άμα σ΄αρέσει το αποτέλεσμα, λες ήταν δημοψήφισμα. Άμα δεν σ΄αρέσει, το μετράς ως απλή δημοσκόπηση για να δεις ποια είναι η άποψη του λαού και μετά... κάνεις τα δικά σου!

Το 'χουμε, λέμε! Έχουμε ηγέτη που υποσχέθηκε ότι θα αλλάξει την Ευρώπη και το κάνει!

Alexis Tsipras takes 🍎🍎🍎🍎🍎 rotten apples for being a big chief. No shit!

ΓΑΛΛΙΑ & ΒΕΛΓΙΟ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΝ ΤΗΝ ΠΟΡΝΕΙΑ ΩΣ ΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΥΠΕΡΧΡΕΩΣΗ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ !!!


Βρείτε έναν «sugar daddy»: Σπρώχνουν τους νέους στην πορνεία για να λύσουν το  πρόβλημα του τραπεζικού δανεισμού και της υπερχρέωσης !!!
Θέμα σήμερα στα μίντια ότι μετά τις Βρυξέλλες, τον περασμένο μήνα, μια ιστοσελίδα γνωριμιών καλεί τις φοιτήτριες να προτιμήσουν μια σχέση με έναν «πλούσιο» άνδρα κάποιας ηλικίας αντί να λάβουν τραπεζικό δάνειο για να χρηματοδοτήσουν τις σπουδές τους. Ωστόσο κανείς δεν αναφέρεται στην αντίστοιχη Ελληνική. Ακούει κανείς από τη Δίωξη;

Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΑΙΖΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ  (SUGARDATERS.GR)

Μάλιστα η ιστοσελίδα ξεκίνησε διαφημιστική καμπάνια έξω από πανεπιστήμια στο Παρίσι, προκαλώντας την οργή των αρχών αλλά και την παρέμβαση της δικαιοσύνης.

«Γεια σας, φοιτήτριες» γράφει η γιγαντοαφίσα, πάνω σε ένα φορτηγό, που διαφημίζει στη γαλλική πρωτεύουσα την ιστοσελίδα RichMeetBeautiful.fr.

«Ρομαντισμός, πάθος και όχι φοιτητικά δάνεια. Βγείτε ραντεβού με έναν Sugar Daddy, μια Sugar Mama» (σ.σ. εύποροι άνδρες και γυναίκες, κάποιας ηλικίας), συνεχίζει η διαφήμιση.



Οι άνδρες αυτοί «στηρίζουν» τις κοπέλες «προσφέροντάς τους απλόχερα δώρα ή χρήματα. Σε αντάλλαγμα, η Sugarbaby πρέπει να καταλάβει ότι οφείλει να είναι ευχάριστη, όμορφη (...) πρέπει να είναι πάντα ευέλικτη και να φροντίζει να είναι διαθέσιμη», εξηγεί η ιστοσελίδα. «Στο πλάι του θα μάθει (...) κερδίζοντας ταυτόχρονα χαρτζιλίκι για να πληρώσει τα δίδακτρα ή τα χρέη της», συνεχίζει.

Η διαφημιστική εκστρατεία προκάλεσε έντονες αντιδράσεις εκ μέρους κυρίως του δήμου του Παρισιού που προσέφυγε στη δικαιοσύνη. Η αντιδήμαρχος Ελέν Μπιντάρ εξήγησε ότι οι νέες γυναίκες μπορεί με τον τρόπο αυτό να εξωθούνται στην πορνεία. Επίσης, η υφυπουργός Ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών, Μαρλέν Σκιαπά, είπε ότι οι αρχές εξετάζουν τις νομικές πλευρές του ζητήματος. «Πρόκειται για συνευρεύσεις κατόπιν συγκατάθεσης ή για μαστροπεία και για κάποια μορφή υποκίνησης προς την πορνεία, που διώκεται ποινικά; Ειλικρινά, έχουμε αμφιβολίες», τόνισε.

Από την πλευρά της, η φοιτητική ένωση FAGE ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει μήνυση για μαστροπεία, εκτιμώντας ότι «η διαφήμιση αυτή έχει ως στόχο να προσελκύσει ευάλωτους φοιτητές-φοιτήτριες και να τους ωθήσει να δεχτούν να συμμετάσχουν σε σεξουαλικές πράξεις με πρόσωπα μεγαλύτερης ηλικίας». 

Αντί να βλέπουμε Γαλλία, δεν κοιτάμε τι γίνεται στην Ελλάδα;

Μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι κανένα από τα δημοσιεύματα που σχολιάζουν το γεγονός στη Γαλλία δεν αναφέρεται στην ύπαρξη παρόμοιας ιστοσελίδας στην Ελλάδα, στα ελληνικά και με κατάληξη gr.



Η πλατφόρμα πλασάρεται για να βρεις το ταίρι σου, για μακρόχρονη σχέση ή εφήμερο, ωστόσο η περιγραφή είναι σαφής: "Ανεξάρτητα αν ψάχνεις για αγάπη, για μια απλή σχέση, για φιλία ή για οικονομική ενίσχυση...

Και στη συνέχεια, πολύ ευγενικά, μιλάει για αμοιβαία "επωφελή σχέση". Ένας SugarDaddy, δηλαδή ένας πλούσιος παλιόγερος, θα μπορεί να έχει μια "επωφελή σχέση" με ένα "SugarBabe", δηλαδή, μια νεαρή κοπέλα, που δεν έχει στον ήλιο μοίρα, φτάνει φυσικά να έχει τα κατάλληλα προσόντα και απόγνωση.


Κάποιος να επιληφθεί του θέματος; Αντί να ασχολούμαστε μόνο με το Γαλλικό χωριό, δεν κοιτάμε τι γίνεται πρώτα στο δικό μας; Ακούει κανείς από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ή από το Τμήμα Ηθών;

Η αρχή του τέλους: Ξεκίνησε η αποστολή δυνάμεων στην Καταλονία – Επεισόδιο Ισπανίας-Ισραήλ

– Γιατί οι Ισπανοί «πάγωσαν» με ΗΠΑ-Βρετανία
Του Βασίλη Καπούλα
«Χτες, σήμερα και για πάντα θα υπερασπιζόμαστε τον νόμο και τα δικαιώματα όλων των Ισπανών» είπε ο εκπρόσωπος της Εθνοφρουράς και οι δυνάμεις αναχώρησαν. Ο Ραχόι στέλνει αστυνομικούς με τον Συλβέστερ και τον Τουίτι ενώ οι Καταλανοί πήραν βαλίτσες και «ταμπουρώνονται»! Φωτογραφίες του Reuters δείχνουν τον Ισπανό πρωθυπουργό, Μαριάνο Ραχόι, να διαβάζει κάποια έγγραφα πριν την υψίστης σημασίας συνεδρίαση του υπουργικού του συμβουλίου, μετά τις ραγδαίες εξελίξεις στην Καταλονία.
Ομως αυτό που πάγωσε τους Ισπανούς, ήταν ο δημοσιογράφος του Sky news ο οποίος είπε ότι «ένα νέο Έθνος γεννιέται» ενώ οι ΗΠΑ παρά τις διαβεβαιώσεις προς τον Ραχόι ότι δεν αναγνωρίζουν την Καταλονία, εντούτοις πολλοί θυμούνται τι έλεγαν και για την Σλοβενία 26 χρόνια πριν.
Εάν η Καταλονία αποσχιστεί από την Ισπανία, η περιοχή των Βάσκων θα είναι η επόμενη που θα αποσχιστεί από την Ισπανία, η Βαυαρία θα αποσχιστεί από τη Γερμανία και η Σιλεσία θα «γυρίσει» στην Πολωνία, έτσι δεν θα έχουμε πια ΕΕ.

Το περιφερειακό κοινοβούλιο της Καταλονίας ψήφισε ψήφους 70-10 υπέρ της ανεξαρτησίας από τη Μαδρίτη, με την εκδίωξη τόσο της ισπανικής κυβέρνησης όσο και της ΕΕ.
Και με αυτόν τον τρόπο, οι χειρότεροι φόβοι του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jean-Claude Junker έχουν ήδη πραγματοποιηθεί αλλά και όλων των «χρυσών φασιανών» στο παλάτι των Βρυξελλών που έστησαν μια ένωση χωρών που δεν την θέλει ούτε και ο Θεός λόγω του έντονα αντιχριστιανικού χαρακτήρα της και όχι μόνο .
Η ψήφιση από το κοινοβούλιο της ανεξαρτησίας είναι βέβαιο ότι έχει προκαλέσει φόβους για εμφύλιο πόλεμο, με την Μαδρίτη να διακηρύττει ότι το δημοψήφισμα είναι παράνομο και ότι η εξουσία στην περιοχή ανήκει στην Ισπανία.
Ο κ. Donald Tusk, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, δήλωσε ότι η ψηφοφορία δεν αλλάζει τίποτα, καθώς η ΕΕ θα συνεχίσει να «αναγνωρίζει μόνο μια ενιαία Ισπανία».
Όλα αυτά διαδραματίζονται σήμερα διότι από χθες η ισπανική Γερουσία έχει αποφασίσει την εφαρμογή του άρθρου 155 του ισπανικού Συντάγματος για την απομάκρυνση της περιφερειακής κυβέρνησης της Καταλανίας και την αφαίρεση όλων των εξουσιών της. Γνώριζαν ότι σήμερα οι Καταλανοί θα ανακοίνωναν την ανεξαρτησία τους από την Ισπανία.
Η εφαρμογή του άρθρου 155 θα τεθεί σε ισχύ από τον πρωθυπουργό Ραχόι αύριο Σάββατο.
Ο ίδιος θα διορίσει μια μη εκλεγμένη κυβέρνηση στην Καταλονία και θα καταλάβει το κοινοβούλιο της περιοχής και τους δημόσιους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς με τη στήριξη του ισπανικού στρατού ενώ η στρατοχωροφυλακή (Guardia Civil) και άλλες αστυνομικές μονάδες θα ελέγξουν πλήρως την περιοχή.
Η Γερουσία τεχνικά πρέπει να εγκρίνει την απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, αλλά το Λαϊκό Κόμμα (PP) του Ραχόι έχει την απόλυτη πλειοψηφία και η έγκριση θεωρείται απλή διαδικασία .
Η Μαδρίτη, η ΕΕ και η χρηματοπιστωτική αριστοκρατία στοχεύουν σε μια βίαιη αντιπαράθεση με τον πληθυσμό της Καταλονίας καθώς και με την υπόλοιπη Ισπανία, όπου υπάρχει μεγάλη αναστάτωση .
Την ίδια στιγμή σήμερα, πυροσβέστες, δάσκαλοι και εργάτες του καταλανικού δημόσιου δήλωσαν ότι δεν θα υπακούσουν σε οποιοσδήποτε εντολές της Μαδρίτης.
Τα μέτρα που εγκρίθηκαν από το υπουργικό συμβούλιο του Ραχόι αποτελούν άμεση απειλή για τους 200.000 δημόσιους υπαλλήλους στην Καταλονία.
Η εφαρμογή του άρθρου 155 όμως, αποτελεί τη σοβαρότερη απειλή στρατιωτικής αντιπαράθεσης στην Ισπανία και την Ευρώπη από το τέλος της δικτατορίας του Francisco Franco το 1978και εκθέτει την πτώχευση όλων των πολιτικών δυνάμεων που πέρασαν για δεκαετίες από την χώρα και απέτυχαν.
Λίγο μετά την κήρυξη της ανεξαρτησίας της Καταλονίας, η κυβέρνηση του Ισπανού πρωθυπουργού κ. Μαριάνο Ραχόι ψήφισε υπέρ της επιβολής άμεσης κυριαρχίας στην περιοχή.
Ο κ. Ραχόι ζήτησε ηρεμία και υποσχέθηκε να «αποκαταστήσει τη νομιμότητα» στην Καταλονία.
«Δεν θα ήθελα μια ΕΕ που σε 15 χρόνια να αποτελείται από 98 κράτη», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα Ευρωπαίος αξιωματούχος.
Οι ευρωσκεπτικιστές όμως έσπευσαν να κατηγορήσουν τον Jean-Claude Junker και τους συναδέλφους του για υποκρισία, υποστηρίζοντας ότι ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μιλάει για καταπίεση της δημοκρατίας μόνο όταν δεν επηρεάζεται άμεσα η δική του ατζέντα.
Κατηγορούν επίσης τις Βρυξέλλες ότι δεν επεμβαίνουν καθώς χιλιάδες πολίτες θέλησαν να ασκήσουν το δημοκρατικό τους δικαίωμα.
Στην πραγματικότητα, η ΕΕ τήρησε τους δικούς της κανόνες και δεν έχει την εξουσία να παρεμβαίνει τουλάχιστον τεχνικά, σε εσωτερικά συνταγματικά ζητήματα σε ένα από τα κράτη μέλη της.
Η ουσία είναι όμως αλλού ότι από περίμεναν οι Βρυξέλλες την πιθανή διάλυση της ανίερης ένωσης τραπεζών και όχι κρατών με το όνομα ΕΕ και από…αλλού τους έρχεται.