Κυριακή 27 Μαΐου 2018

Μ Α Ν Α - Μερσίνα Ιωακείμ.

Η σκηνή χωρίζεται νοερά στο μέσον . Το αριστερό μέρος δείχνει ένα δρόμο . Είναι σοκάκι κεντρικής λεωφόρου . Φτάνει ο απόηχος κίνησης αυτοκινήτων, κορναρίσματα και έντονης κυκλοφορίας και ζωής . Στο σοκάκι η ζωή κυλά σε βραδύτερους ρυθμούς.


Είναι Κυριακή πρωί . Ηλιόλουστο πρωινό , ήσυχο . Μια ομάδα παιδιών παίζει και οι φωνές τους πέφτουν σ' αυτήν την ήρεμη ησυχία σαν βότσαλα στην ακίνητη επιφάνεια λίμνης . Αριστερά του στενού , ένα τυπικό προσφυγικό σπίτι . Χαμηλό , με μικρά χαμηλά παράθυρα και μικρή χαμηλή πορτούλα με δυο -τρία σκαλοπάτια εμπρός . Στο περβάζι υπάρχει μία γλάστρα μ ' ένα μισοξεραμένο τζιράνι . Στα σκαλοπάτια κάθεται μια νέα γυναίκα με πρόσωπο τσακισμένο . Έχει τα μαλλιά της στα μπικουτί , φοράει καινούργια καπιτονέ ρόμπα , φανταιζί σοσόνια στα πόδια κι ένα ζευγάρι παντόφλες από άσπρο πλαστικό δέρμα κι άσπρη γουνίτσα γύρω-γύρω γδαρμένη και βρώμικη . Κρατάει ένα κατσαρόλι με φαί και προσπαθεί να ταίσει ένα κοριτσάκι γύρω στα 5 χρόνια . Είναι κι αυτό βρώμικο , φτωχοντυμένο και τσαλαβουτάει στις λάσπες του δρόμου.
Βουτάει τα δάχτυλα μέσα και πασαλείβει τα μάγουλα και τα χείλη όπως έχει δεί να κάνει η μάνα της όταν βάφεται.
ΜΑΝΑ Μπέμπα ! δεν ακούς καλέ που σου μιλάω ;
ΜΠΕΜΠΑ (Ατάραχη πασαλείβεται με λάσπη )
ΜΑΝΑ (Υστερικά κι απειλητικά ) Μπέμπα ! ! !
ΜΠΕΜΠΑ (Πετιέται πάνω τρομαγμένη και βάζει γοερά κλάματα , χωρίς δάκρυα όμως . Προχωρεί προς τη μάνα της . )
ΜΑΝΑ (Παίρνει μια κουταλιά φαί και της το χώνει στο στόμα . ) Φάε σκασμένο .Φάε που να ' ναι το ύστερό σου . Εσύ θα μου φας τη ζωή . (ταυτόχρονα της σκουπίζει μ' ένα πατσαβούρι τα χείλη και της στρώνει τα μαλλιά ).
ΜΠΕΜΠΑ (Μπουκώνεται , σωπαίνει και ξαναγυρνά στις λάσπες της .)
Δίπλα συνεχίζεται χαμηλός μισοερειπωμένος τοίχος με μεγάλη σκουριασμένη αυλόπορτα.


Στο βάθος φαίνεται το σπίτι διώροφο παλιό , με χαγιάτια , κουρτινάκια στα παράθυρα , τενεκέδες με φτωχολούλουδα ή με σκέτο χώμα . ΄Ένας κρατάει μέσα του μια θαλερή γαρουφαλιά με ένα μεγάλο κόκκινο γαρύφαλο που φωτάει όλο το γύρω μίζερο περιβάλλον . Μπροστά στην αυλόπορτα κάθονται σε χαμηλά σκαμνιά δύο γέροι. Φορούν σκούρα ρούχα φτωχικά. Είναι ρυτιδιασμένοι με σάπια δόντια . Στα πόδια τους αποθεμένος ένας σωρός λεμόνια . Στη μέση του σωρού μια ταμπελίτσα με την τιμή. Οι γέροι τσακώνονται.
ΓΡΗΑ Και στο 'πα χριστιανέ μου , τί θα τα κάνεις τόσα λεμόνια ;
ΓΕΡΟΣ (Με κατεβασμένο το κεφάλι φτύνει ανάμεσα στα πόδια του και κουνάει νευρικά το κεφάλι σαν από τικ . )
ΓΡΗΑ (Συνεχίζει με ψιλή στριγγλή φωνή . ) Αμ , απ' ανέκαθεν τέτοιος ήσουν ξεροκέφαλος κι εγωιστής . Εγώ ήμουν μόνο για να πλένω πιάτα . Αλλά τα τραβάω και γω μαζί με σένα . Εμπόριο με λεμόνια ήθελες . Να, τώρα!!!
ΓΕΡΟΣ ( Ξεσπάει με σπασμένη φωνή και κουνώντας απ' το τικ το κεφάλι του.) Μόλις αγόρασα εγώ τα λεμόνια την επαύριο έπεσε στα μισά η τιμή τους . Φταίω εγώ ή οι μπάσταρδοι που φτιάχνουν αυτά τα τερτίπια ;
ΓΡΗΑ (Τον κόβει ) Σώπα καημένε , κι όλο τα ίδια λες . Πες ότι δεν είσαι άξιος εσύ για τα εμπόρια .
ΓΕΡΟΣ Πανάθεμα σε γρηά χολέρα . Μ' έφαγες με την γκρίνια σου . Αφ' ότου σε παντρεύτηκα καταστράφηκα !
ΓΡΗΑ (Φουντωμένη ) Εγώ σε κατάστρεψα ή το ξερό σου το κεφάλι ; Σου βρώμισα που με πήρες καημένε . Νά ! (κάνει μια χαρακτηριστική κίνηση με τα χέρια της 
θέλοντας να δείξει πολλούς ) Νά ! με ζητούσαν να με πάρουν .Αλλά εγώ στραβώθηκα και πήρα σένα τον γρουσούζη .
Δεξιά του δρόμου , ανάμεσα στα φτωχόσπιτα , σπίτι αστικό ,δίπατο με φιλοδοξίες μεγαλοαστικού . Φαρδιά μαρμάρινα σκαλοπάτια, μαρμάρινοι παραστάτες στην πόρτα πού ' ναι ξύλινη με χρυσά μονογράμματα του ιδιοκτήτη επάνω. Η όλη εικόνα είναι υπερβολική και πολυτελής κι έρχεται σε αντίθεση με το φτωχικό περιβάλλον. 
Στο μπαλκόνι βγαίνει μια γυναίκα κάπου 40-45 χρονών. Καλοχτενισμένη ,μακριά ρόμπα , πασούμια , δαχτυλίδια και πολλά βραχιόλια βέργες που κουδουνίζουν . Σκύβει από μπαλκόνι και φωνάζει γλυκά.


ΚΥΡΙΑ Μιχαλάκη , Μιχαλάκη , καλέ Μιχακάκη ! (τα παιδιά συνεχίζουν το παιχνίδι τους) .
ΚΥΡΙΑ Τούλα , έλα αγάπη μου , πετάξου στο φούρνο να μου πάρεις ένα κιλό ψωμί .
ΤΟΥΛΑ (Μασάει τσίχλα αδιάφορη . )
ΚΥΡΙΑ Έλα εσύ , Δημητράκη , που 'σαι καλό παιδί ! Κράτησε και τα ρέστα να πάρεις καραμέλλες .
ΔΗΜΗΤΡΗΣ (Ένα αχαμνό αγοράκι . Το παντελόνι του ξεσκισμένο, ασουλούπωτο . Στέκεται με κρεμασμένα χέρια και κατεβασμένα μάτια μπροστά στο μπαλκόνι και λέει απολογητικά .) Δεν μπορώ, κυρία .
ΚΥΡΙΑ (Γλυκά ,κι ελαφρώς εκνευρισμένη ) Γιατί, Δημητράκη μου;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Δεν μ'αφήνει ο αρχηγός .
ΚΥΡΙΑ (Απορία ) Και γιατί δε σ' αφήνει ο αρχηγός ;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Κάνουμε αντίσταση .
ΚΥΡΙΑ (Εκνευρισμένη) Εναντίον τίνος ;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Δεν ξέρω , κυρία , ο αρχηγός ξέρει.
ΚΥΡΙΑ (Έξαλη ) Και ποιός , τέλος πάντων , είναι ο αρχηγός σας ;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ (Δείχνει παραδίπλα ένα ¥ηλό αγόρι που παρακολουθεί με στοχαστικά μάτια ). Ο Μιχαλάκης , κυρία.
ΚΥΡΙΑ (Προς το Μιχαλάκη .) Ελεεινό παιδί ! Βρέ , από μένα τρώς ψωμί και σύ και όλο σου τ' ασκέρι . αν δεν έπαιρνε ο άντρας μου νυχτοφύλακα τον ανεπρόκοπο τον πατέρα σου , θα ζητιάνευες τώρα ,βρέ !
Ανοίγει η πόρτα του πλαινού χαμόσπιτου και βγαίνει μια φτωχοντυμένη τσακισμένη γυναίκα.
Στρέφεται στο μπαλκόνι .
ΓΥΝΑΙΚΑ (Δουλικά ) Τί ' ναι , κυρά-Μαρίκα μου ;
ΚΥΡΙΑ Ο γυιός σου , ο προκομμένος , μου κάνει αντίσταση . Νά ! αυτό είναι . δεν πάει να δουλέ¥ει κοτζάμ άντρας παρά τον στέλνετε στα σχολεία . δεν κοιτάτε την φτώχια σας καλλίτερα !
ΓΥΝΑΙΚΑ (Κυνηγάει τον γυιό της ) Τί έκανες πάλι , πανάθεμα σε; Τί έκανες; που φωτιά να σε κά¥ει βρωμόπαιδο . (Σταματάει το κυνηγητό και λέει πρός το μπαλκόνι.)
Τί θέλεις , κυρία Μαρίκα μου ; να πάω να στο πάρω εγώ.
ΚΥΡΙΑ Ένα κιλό ψωμί τον έστελνα να πάρει τον ακαμάτη και του 'πα να κρατήσει και τα ρέστα.
ΓΥΝΑΙΚΑ Μήν συγχίζεσαι , κυρία Μαρίκα μου, θα πάω να σου πάρω εγώ . (Λύνει την ποδιά της και την δίνει στον γυιό της που στέκει πίσω της με καταβασμένο κεφάλι και κλωτσάει με λύσσσα το χώμα. ) Πάρε. Κακοψοφονάχεις , αχάριστο σκυλί ! (Φεύγει )
Ολες αυτές οι συνομιλίες μπλέκονται μεταξύ τους ή αντηχούν ξέχωρα . Στιγμές , στιγμές γίνονται παύσεις σαν χάσματα . Από τον κεντρικό δρόμο φτάνει συνεχώς ο θόρυβος από την κίνηση των αυτοκινήτων σαν μουσική υπόκρουση με αυξομειούμενη ένταση.
Παύση μεγάλη , κενή.
Στην αρχή του δρόμου εμφανίζεται ένα περίεργο ζευγάρι. Προχωρεί αργά στο προσκήνιο.


Εκείνη είναι γύρω στα 60 , βαριά κατασκευή, πρόσωπο πλατύ, στρογγυλό με γερά κόκκαλα , φοράει μαύρα και μαύρο τσεμπέρι . Περπατά βαριά .Πού και πού γυρίζει το κεφάλι και χαιρετά κάποια γειτόνισα. Από το χέρι σέρνει εκείνον. Νέος γύρω στα 25. Άηλός. Περπατά με τα πόδια να μπερδεύονται τό 'να με τά 'λλο , τα χέρια κρεμασμένα , το κεφάλι κλυδωνίζεται και τα χοντρά του χείλη μισάνοιχτα. Φορά κουστούμι σκούρο και γραβάτα . Γυρνούν από την εκκλησία.
ΓΕΙΤΟΝΙΣΑ Βοήθεια σας , κυρά-Θοδώρα.
ΜΑΝΑ Φχαριστώ .
ΓΕΙΤΟΝΙΣΑ Μετάλαβες καιτον Σωτηράκη;
ΜΑΝΑ Ναί ! Με τη χάρη του Θεού.
ΓΕΙΤΟΝΙΣΑ ΄Αντε , Σωτηράκη . Καί του χρόνου λοιπόν .
Προχωρούν και μπαίνουν σε μια σαραβαλιασμένη σκουριασμένη πόρτα. Τοκτίσμα φαίνεται μισοερειπωμένο , μουχλιασμένο . Κάπου έχει ένα ενοικιάζεται . Μπαίνουν ανεβαίνουν μια σιδερένια ελεεινή σκάλα και μπαίνουν στο δωμάτιο . Ενόσω διαρκεί αυτή η πορεία , τα φώτα χαμηλώνουν στο δρόμο αρχίζει να φωτίζεται ή κάμαρη . Η δράση μεταφέρεται εκεί . Είναι ένα πατάρι μ' ένα κρεββάτι , μία φωτογραφία , ένα καντήλι κάτω από την φωτογραφία , πάνω από το κρεββάτι , μια κουρτίνα απέναντι . Το κρεββάτι σιδερένιο με ξεφτισμένη μπογιά κ.τ.λ.Η φωτογραφία δείχνει έναν άντρα 30-35 χρονών . Όλα αυτά κρέμονται από πάνω υποδηλώνοντας τους τέσσερις τοίχους .
Μπαίνουν η μάνα κάθεται βαριά σε μιά καρέκλα , βγάζει ένα τσαλακωμένο μαντήλι και σκουπίζει τον ιδρώτα της . Αυτός στέκει στη μέση στο δωμάτιο . Κάνει μερικά βήματα πρός μιά κατεύθυνση και σκουντουφλά . Αλλάζει πορεία , κουνά χέρια , πόδια , κεφάλι ασταμάτητα σαν ξεκούρντιστα . Μουρμουρίζει . Σιγά , σιγά το μουρμουριτό γίνεται άναρθρος λόγος που όσο πάει και δυναμώνει , όπως και το πήγαινε-έλα.
ΜΑΝΑ Σκάσε πιά χτικιό!
(Τον κοιτά . Σκέπτεται ακίνητη . Εκείνος κοκκαλώνει στοάκουσμα της φωνής της . Την κυττά κιαυτός με ύφος χαμένο . Τέλος η μάνα σηκώνεται βαριά . Αναστενάζει ,)
Ήμαρτον , Χριστέ μου ! (βγάζει την ζακέτα της ) Έλα δώ κακορίψυχο . (εκείνος στέκει ασάλευτος και χαμένος .Τον κοιτάζει και ξανααναστενάζει . Προχωρεί πρός εκείνον με τα βαριά της μέλη . ) Έλα καμάρι μου , έλα αητέ μου. Κοινώνησε σήμερα το βλαστάρι μου . Έλα, έλα , γυιόκα μου . Έλα να βγάλουμε το σακκάκι . Έτσι μπράβο , γυιόκα μου . Καί τη γραβάτα . Μπράβο του . Γαμπρός ήτανε σήμερα ο γυιός μου γαμπρός ! Όλες οι τσούπρες στην εκκλησιά τον τρωγαν με τα μάτια τους ! ψμ , τί ! Τέτοιο λεβέντη πού ' χω γώ !
Καμάρι μου εσύ ! (τραγουδά . Μάρε γυιέ , μάρε γυιέ , μάρε γυιέ μου κανακάρη κ.τ. λ. ........ Ενώ τραγουδά , τον χαιδέυει , βάζει μια καρέκλα μπροστά στο τραπέζι τον καθίζει και του φέρνει ένα πιατο φαί , ¥ωμί , νερό . Κάθεται δίπλα του και προσπαθεί να τον ταίσει , χαιδεύοντας τον . Εκείνος την σπρώχνει .Όσω επιμένει , τόσο εκείνος εκνευρίζεται . Μουγκρίζει , γυρνά το κεφάλι από την άλλη , χτυπάει τα πόδια του , συστρέφει τα χέρια του . Εκείνη κάνει υπομονή .
Έλα , γυιέ μου , φάε μια στάλα φαί . Έλα άνοιξε το σταματάκι σου . αχ , γιατί με σπρώχνεις; Καλά, καλά, μη μου κακοκαρδίζεσαι βλαστάρι μου . Ξέρω γώ.
Θέλεις να φας μόνος σου . Έμ , μεγάλωσες πια . Αύριο , μεθαύριο θα σε παντρέψω , δα ! αχ , και τί κοπελιά που θα σου βρώ ! Όλοι θα την ζηλεύουν , όλοι ! Έλα τώρα , έλα , έλα να φάς μόνος σου . (Του βάζει το κουτάλι στο χέρι . ) Σχώρα με την καημένη . Έχ , για μένα είσαι πάντα μικρούλης . Σχώρα με , γυιέ μου , σχώρα με . Το ξέρω δα ότι μού 'γινες κοτζάμ άντρας . Αλλά νά . . . . .η μάνα . . . . . . αχ , αυτή η μάνα . . . . . . (Τον αφήνει ήσυχο με το κουτάλι στο
χέρι . Εκείνος ασάλευτος κυττά το πιάτο . Μετά με το κουτάλι πετά 
το φαγητό τριγύρω . Γελάει άγρια , κτηνώδικα , κουνάει με μανία χέρια και πόδια . ψγρια 
χαρά είναι ζωγραφισμένη στο πρόσωπο του . Η μάνα γυρνά και τον βλέπει 
σαστισμένη . Ξεσπά . ) αχ ! πιά , άχ ! Μεδούλι απ' τα κόκαλα μου σου δίνω 
και σύ το πετάς . Μέσ' απ' τα πιό βαθιά μου σπλάχνα σου δίνω τους χυμούς και μ' αυτούς σε τρέφω . Και συ τους σκορπάς στους πέντε ανέμους . Τί μοβόρο θεριό είσαι σύ ! Νισάφι πιά , νισάφι . Στέρεψα , στέγνωσα . Ολημερίς μου ρουφάς το αίμα , ολημερίς με ποτίζεις με το δηλητήριο της απονιάς σου και της αδιαφορίας σου . Πάνω μου στηρίζεσαι , πάνω μου στέκεις , πάνω μου . Τί θα γίνεις σαν πέσω εγώ ; Το χάος θα σε καταπιεί , έρημε . Τί θα γίνεις σα στερέψω ;
Τις σάρκες σου θα φάς ! Έχ ! ολημερίς γυρνώ . Μόνη , ολομόναχη .
Ξεχασμένη , κι έρημη . Με σένα πάνω μου να μου βυζαίνεις τα σπλάχνα και να τα φτύνεις με σιχασιά . Μά ποιός Θεός το θέλει αυτό ; Πλάστη μου , τόση ερημιά , τόση ερημιά . (Εκείνος συνεχίζει να πετά και να γελά . Όλη αυτή η σκηνή είναι ένα κρεσέντο . Εκείνος γελά , εκείνη λέει και κλαίει και φωνάζει .
Τελειώνει εξουθενωμένη . Στέκεται ίδια μάσκα απελπισίας με κρεμασμένα χέρια .
Η σιωπή συνεφέρει κι αυτόν που σταματά . Τον παίρνει και τον 
καθίζει παράθυρο . Γυρνά πίσω . Στέκεται αμήχανη . Κάθεται βαριά στο κρεββάτι με το 
βλέμμα άδειο στυλωμένο μακριά . Τέλος σηκώνεται βαριά κι ετοιμάζει να 
θυμιατίσει . Ξαφνικά αυτός στο παράθυρο βγάζει ακατάληπτες κραυγές , 
μουγκρίζει . Ακούγονται φωνές απ' έξω . )
Α ΦΩΝΗ Ούστ , από δώ καταραμένε !
Β ΦΩΝΗ Μπέμπα , ή θα φάς ή θα σε δώσω να σε φάει ο μπαμπούλας . Τον βλέπεις στο παράθυρο ; Μια χαψιά θα σε κάνει .
Γ ΦΩΝΗ Τί τον θέμε ανάμεσα μας τον εξαποδώ ;
ΓΥΙΟΣ (Ακούγονται φωνές παιδιών που τον πειράζουν . Εκνευριζεται πάλι . Τους μουτζώνει ) Να!



Α ΦΩΝΗ Απάνω σου καταραμένε . Φτού σίχαμα .

Β ΦΩΝΗ Κυρά-Θοδώρα , κυρά-Θοδώρα .
Γ ΦΩΝΗ Στο άσυλο , εκεί είναι η θέση του , όχι ανάμεσα μας , ανάμεσα σε νοικοκυραίους ανθρώπους ! Ολημερίς μπροστά μας , μπροστά στα παιδιά μας . Θα φωνάξουμε την αστυνομία να τον πάρει . Αλλιώς δε γίνεται .
Κινδυνεύουν τα παιδιά μας .
Α ΦΩΝΗ Ή να τον κλείσει σε άσυλο ή να σηκωθούν να φύγουν από το σοκάκι μας .
ΜΑΝΑ (Στο παράθυρο ) Δεν πάτε στο διάολο , λέω εγώ ! Και σείς και τα νοικοκυριά σας και μπαστάρδικα σας . ψν δεν τον πειράξετε , δεν σας πειράζει , θεριά . (Τον ηρεμεί πάλι σιγά, σιγά .Παίρνει το θυμιάτό και θυμιάζει μπροστά στην φωτογραφία του άντρα . ) Μας άφησες και σύ μονους . Ζής ; Πέθανες ; Ποιός το ξέρει ; Καί να ζείς , Πες πως είσαι πεθαμένος . Ούτ' ακούγεσαι , ούτ' φαίνεσαι πιά ! (Σταυροκοπιέται . Θυμιάτίζει όλο το δωμάτιο . Εκείνος αρχίζει να 
εξάπτεται πάλι . Λέει ακατάληπτες λέξεις . Ουρλιάζει. 
Εκείνη αφήνει το θυμιατό και τρέχει στο παράθυρο . Τον τραβά μέσα .)
Α ΦΩΝΗ Φτού σου , πανάθεμασε , φτού σου έξαποδώ .
Β ΦΩΝΗ Από δώ κοπέλλα μου , μήν φοβάσαι , μην δίνεις σημασία , είναι η πληγή , το έμπυο της γειτονιάς .
ΜΑΝΑ (Εκείνος χτυπιέται . Τον τραβά μέσα και προσπαθεί να τον καθίσει κάπου να τον ηρεμήσει . Αυτός γαντζώνεται στα κάγκελα του κρεββατιού . Χτυπιέται , συστρέφεται και ουρλιάζει . Βρίσκεται σε έξαλη κατάσταση . Τον ξεκολάει από τα κάγκελα . Παλεύουν . Τέλος ακουμπάει πάνω τους , σηκώνει το φουστάνι της και τον αγκαλιάζει . Εκείνος γραπώνεται πάνω της . Σιγά , σιγά ηρεμεί . Τα φώτα σταδιακά σβήνουν και μένει φώς μόνο στο πρόσωπο της . Δείχνει , στρογγυλό , αυλακωμένο από δάκρυα , γαλήνιο , με κλειστά μάτια . 
Ακούγονται η ρυθμική λαχανιασμένη ανάσα εκείνου και η φωνή της μακρινή , ουδέτερη . ) Γυιέ μου, γυιέ 
μου . Τυρανισμένε , καταραμένε να οργώνεις μάταια τα σπλάχνα που βγήκες και που σ' αυτά θα ξαναγυρίσεις . Μάταια , μάταια , μάταια, μάταια ...............................
Το φώς σβήνει από το πρόσωπο της και στον τοίχο πίσω της 
προβάλλει η εικόνα 
της γής που γυρίζει.-----------------------------
Τ Ε Λ Ο Σ

Ευρώ: Πού θα σταματήσει η πτώση;

 
Tης Νατάσας Στασινού  
 Σε τροχιά υποτίμησης βρίσκεται και σήμερα το ευρώ, αποχαιρετώντας ακόμη μία εβδομάδα- την έκτη διαδοχικά- με απώλειες. Από την επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας, που αναγκάζει την ΕΚΤ, να αποφύγει προς το παρόν τη στροφή σε πιο περιοριστική νομισματική πολιτική έως τις ανησυχίες για νέα κρίση στην Ευρωζώνη- αυτή τη φορά εξαιτίας των εξελίξεων στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία της- και τη διαρκή ένταση στη διεθνή σκηνή, όλοι οι παράγοντες διατηρούν το ενιαίο νόμισμα υπό πίεση. 
 Σήμερα η ισοτιμία του έναντι του αμερικανικού νομίσματος υποχώρησε ενδοσυνεδριακά έως και τα 1,1691 δολάρια ανά ευρώ, πολύ κοντά δηλαδή στα χαμηλά 6,5 μηνών του 1,1676δολ. Η αποστροφή από το ρίσκο είναι εμφανής στην αγορά ξένου συναλλάγματος, με τους επενδυτές να στρέφονται όχι μόνο στο αμερικανικό δολάριο, εν μέσω προσδοκιών για νέα αύξηση των επιτοκίων από τη Federal Reserve- αλλά και στα παραδοσιακά καταφύγια του ελβετικού φράγκου και του γιεν. 
   Το διεθνές περιβάλλον   
 Όπου και να στρέψουν το βλέμμα οι επενδυτές, εντοπίζουν κινδύνους. Στο μέτωπο του εμπορίου, λίγα 24 ωρα μετά την ανακοίνωση ότι «παγώνει» ο πόλεμος ΗΠΑ- Κίνας, αλλά και την απόφαση του Πεκίνου να μειώσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων, η κυβέρνηση Τραμπ απάντησε... απειλώντας να αυξήσει τους δικούς της δασμούς στις εισαγωγές οχημάτων. Η κίνηση έρχεται να εντείνει την κόντρα της με την Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικά τη Γερμανία. Ο απρόβλεπτος Αμερικανός πρόεδρος φρόντισε δε να φέρει νέα αναστάτωση στην κορεατική χερσόνησο και τις αγορές, με την απόφασή του να ακυρώσει την ιστορική Σύνοδο Κορυφής με τον ηγέτη της Πιονγιανγκ. Και τούτο παρά το γεγονός ότι το βορειοκορεατικό καθεστώς, σε μία κίνηση καλής θέλησης ανατίναξε πυρηνικές εγκαταστάσεις της. 
   Τα ευρωπαϊκά σύννεφα   
 Το γεωπολιτικό ρίσκο ωστόσο ήταν στα ύψη και τις δύο προηγούμενες χρονιές, χωρίς αυτό να σταθεί ικανό να μπει φρένο στην ανατίμηση του ευρώ. Οι επιπτώσεις από την περσινή άνοδο του νομίσματος (κατά περίπου 8%) αποτυπώθηκαν στα δεδομένα για την πορεία της γερμανικής οικονομίας το εφετινό πρώτο τρίμηνο,που έδειξαν απροσδόκητη πτώση των εξαγωγών της. Το σκηνικό έχει αλλάξει πλέον άρδην και το φθηνότερο ευρώ θα μπορούσε να προσφέρει στήριγμα στην ανάκαμψη, που έχει χάσει την ορμή της. 
 Όσο όμως η οικονομία δεν ανεβάζει ταχύτητα και ο πληθωρισμός παραμένει υπό πίεση, η πολιτική της ΕΚΤ θα αποκλίνει από εκείνη της αμερικανικής κεντρικής τράπεζας και οι πιέσεις στο ευρώ θα διατηρούνται.Τα τελευταία στοιχεία της IHS Μarkit ήταν άκρως απογοητευτικά, καθώς έδειξαν ότι η δραστηριότητα στον ιδιωτικό τομέα της Ευρωζώνης αναπτύσσεται με τους βραδύτερους ρυθμούς των τελευταίων 18 μηνών. 
 Στα οικονομικά σύννεφα έρχονται να προστεθούν και τα πολιτικά και αυτά ίσως να είναι πιο επικίνδυνα. Οι εξελίξεις στην Ιταλία έχουν επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη βιωσιμότητα της νομισματικής ένωσης- τουλάχιστον στη σημερινή μορφή της. Και εάν το δράμα μίας μικρής οικονομίας, όπως η ελληνική, ταρακούνησε την Ευρωζώνη, οι περιπέτειες ενός ιδρυτικού μέλους, θα μπορούσε να προκαλέσει πολύ μεγαλύτερα ρήγματα. Προς το παρόν βέβαια όλοι τηρούν στάση αναμονής, αποφεύγοντας τις κινήσεις πανικού, καθώς οι προεκλογικές δεσμεύσεις πολιτικών δυνάμεων και οι υποσχέσεις να ανατρέψουν τα πάντα- όπως μας έχει διδάξει το πρόσφατο παρελθόν- πολλές φορές μένουν μόνο στα λόγια. 
 Η Goldman Sachs προειδοποίησε χθες για έντονες πιέσεις στο ευρώ σε περίπτωση «διάχυσης» της ιταλικής κρίσης στην υπόλοιπη περιφέρεια. Οι περισσότεροι αναλυτές βλέπουν το επόμενο σημείο στήριξης στο 1,15 δολ.. Εάν αυτό «σπάσει» τότε δεν αποκλείεται να επιστρέψουν τα σενάρια για απόλυτη ισοτιμία ευρώ- δολαρίου. 
naftemporiki.gr

Τι αλλάζει στη στάση του ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος



Του Γ. Αγγέλη
Είναι αναμφισβήτητο ότι το ΔΝΤ μέχρι την τελευταία στιγμή θα αυξάνει την πίεσή του στους Ευρωπαίους εταίρους του για μια συμφωνία η οποία θα στηρίζεται στην "αυτοματοποίηση" της ελάφρυνσης του χρέους σε συνάρτηση με την πορεία της οικονομίας μεσομακροπρόθεσμα.
Αυτό, δηλαδή, που το Βερολίνο δεν δέχεται μέχρι στιγμής, χωρίς τον περιορισμό των εγκρίσεων ενεργοποίησής του από το γερμανικό κοινοβούλιο...
Η διελκυστίνδα αυτή, όμως, δεν είναι τόσο αδιέξοδη όσο φαίνεται. Ήδη το ΔΝΤ πέρα από τις προσαρμογές προσέγγισης που έχει κάνει προς τις εκτιμήσεις των ευρωπαϊκών "θεσμών" όσον αφορά τα στοιχεία της ελληνικής οικονομίας μεσομακροπρόθεσμα, έχει προχωρήσει και σε αναπροσαρμογή της προσέγγισής του όσον αφορά το θέμα της αξιολόγησης της βιωσιμότητας του χρέους.
Ο διαχωρισμός της αξιολόγησης σε βιώσιμο και μη βιώσιμο (ή ακόμα και εξαιρετικά μη βιώσιμο) έχουν αντικατασταθεί με μια ενδιάμεση προσέγγιση η οποία εισαγάγει ως σημείο αναφοράς τη σχετική βιωσιμότητα του χρέους.
Ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2015 έχει δημοσιεύσει την προσέγγιση αυτή σε κείμενο με τίτλο "The Fund's lending framework and sovereing debt – Further consideration". Στην πολυσέλιδη μελέτη στην οποία επανεξετάζονται όλες οι περιπτώσεις παρέμβασης του Ταμείου, διατυπώνεται η ανάγκη για "αυξημένη ευελιξία" παρέμβασης σε περιπτώσεις που το χρέος μπορεί να θεωρηθεί υπό προϋποθέσεις "βιώσιμο". Στη βάση αυτή η εισήγηση αλλαγών όσον αφορά την αξιολόγηση και τη συμμετοχή του Ταμείου είναι αξιοπρόσεκτη και διευρύνει τα περιθώρια παρέμβασής του.
Γκρίζα περιοχή
Συγκεκριμένα, στο κείμενο αναφέρεται ότι οι αλλαγές αυτές αφορούν έκτακτες περιπτώσεις όπου η βιωσιμότητα του χρέους βρίσκεται σε γκρίζα περιοχή.
Οι αλλαγές που εισαγάγει "θα επιτρέπουν στο Ταμείο να δανείζει σε τέτοιες περιπτώσεις με αναδιάρθρωση χρέους μικρότερης κλίμακας (π.χ. αναδιάταξη) απ’ ό,τι απαιτείται στο πλαίσιο του υφιστάμενου πλαισίου, εάν βελτιώνεται η βιωσιμότητα του χρέους και ενισχύονται επαρκώς οι διασφαλίσεις για τους πόρους του Ταμείου.
Πρώτον, η αναδιάταξη ενδεχομένως να δώσει πολύτιμο ζωτικό χώρο σε ένα κράτος με περιορισμένη ρευστότητα και να επιτρέψει ένα λιγότερα περιοριστικό μονοπάτι προσαρμογής, υποστηρίζοντας έτσι την ανάπτυξη και βελτιώνοντας τη βιωσιμότητα του χρέους.
Δεύτερον, θα μπορούσε να ενθαρρύνει την εγχώρια υποστήριξη για το πρόγραμμα.
Τρίτον, η διατήρηση της έκθεσης των μη προτιμησιακών πιστωτών θα παρέχει εγγυήσεις για το μέλος και το Ταμείο με τη μορφή της επιλογής να εφαρμοστεί μία πιο οριστική αναδιάρθρωση χρέους αργότερα εάν χρειαστεί, όπως στο ενδεχόμενο υλοποίησης καθοδικών κινδύνων (σ.σ.: Σ' αυτό έχει προσαρμοσθεί η λειτουργία της γαλλικής πρότασης). Η αναδιάταξη αναμένεται να μειώσει, επίσης, το επίπεδο της πρόσβασης σε πόρους του Ταμείου που χρειάζεται το μέλος.
Τέταρτον, σε σχέση με μια διάσωση (bail-out), η αναδιάταξη θα υποστήριζε τις προοπτικές για την επανάκτηση πρόσβασης στις αγορές: οι πιστωτές είναι πιο πιθανό να εμπλακούν ξανά όταν ένα μεγαλύτερο μερίδιο του χρέους είναι μη προνομιούχες απαιτήσεις (non-senior claims) καθώς έτσι μειώνεται ο κίνδυνος υποταγής στις απαιτήσεις του επίσημου τομέα στο ενδεχόμενο μιας αναδιάρθρωσης χρέους σε μεταγενέστερο στάδιο.
Μια αναδιάταξη δεν θα είναι αναγκαία εάν, παρά την γκρίζα ζώνη ή την αβέβαιη αξιολόγηση της βιωσιμότητας [του χρέους], το μέλος διατηρεί πρόσβαση στις αγορές ή η έκθεση των πιστωτών διατηρείται με άλλους τρόπους (όπως, μεταξύ άλλων, με νέα χρηματοδότηση)...".
Σ' αυτό το νέο πλαίσιο εξελίσσεται η συζήτηση τις τελευταίες εβδομάδες με τους εκπροσώπους του ΔΝΤ να επιχειρούν να διασφαλίσουν μέσω της "γαλλικής πρότασης" την ενίσχυση της μελλοντικής βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, ακόμα και αν οι μέχρι στιγμής ελαφρύνσεις του με βάση τις αποφάσεις του Μαΐου του 2016 και του Ιουνίου του 2017, κρίνονται από τους τεχνικούς του Ταμείου ως "μη επαρκείς".
Απέναντι στην πίεση αυτή το Βερολίνο επιμένει στο να θέτει ως προϋπόθεση για την εφαρμογή της "γαλλικής πρότασης" (σύνδεση των ετήσιων δαπανών για το χρέος με την πορεία της οικονομίας) την κάθε φορά έγκριση του γερμανικού κοινοβουλίου. Πράγμα που, βέβαια, ακυρώνει τον "αυτοματισμό" της λειτουργίας του μηχανισμού εφαρμογής της γαλλικής πρότασης.
Η οποία, βέβαια, αφορά χρονικά διαστήματα 5ετίας, που θα κρίνουν την αναγκαιότητα ενεργοποίησής της, γεγονός που καθιστά τη διαφορά θέμα που θα μπορούσε να ανακύψει σε έναν σχετικά μακρινό χρονικό ορίζοντα...
Η ιταλική κρίση επισπεύδει "συμφωνία" για Ελλάδα
Η ταχύτατα αναπτυσσόμενη κρίση στην Ιταλία με αφορμή τον σχηματισμό μιας καθαρά αντι-ευρωπαϊκής κυβέρνησης, έχει τροφοδοτήσει με νέο κύμα αβεβαιότητας τις αγορές κρατικού χρέους. Η πίεση αυτή είναι καταφανής πλέον στα αυξανόμενα spreads των χωρών της Ν. Ευρώπης που έχουν συμπαρασύρει και την Ελλάδα. Η πίεση αυτή είναι σαφής πλέον και στις συναλλαγματικές ισοτιμίες του ευρώ με το δολάριο.
Το γεγονός αυτό έχει υποχρεώσει την Ευρωζώνη να αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ανάγκης συμφωνίας για το θέμα του χρέους της Ελλάδας με μεγαλύτερη βιασύνη από ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν. Το Eurogroup αναγνωρίζει ότι το μέτωπο που ανοίγει με την Ιταλία είναι εξαιρετικά σημαντικό και αδυνατίζει τη θέση της Ευρωζώνης, πολύ περισσότερο αν αυτό κινείται παράλληλα με το πρόβλημα του χρέους της Ελλάδας. Παρότι κανείς δεν θέλει να αναφερθεί σ' αυτό, εντούτοις σε όλες σχεδόν τις ανεπίσημες εκτιμήσεις τους τα στελέχη του ESM, της Κομισιόν αλλά ιδιαίτερα της ΕΚΤ, πιέζουν για άμεση συμφωνία με την Ελλάδα. Η αβεβαιότητα αυτή, άλλωστε, έχει οδηγήσει εκπροσώπους της ΕΚΤ τελευταία να αναφέρονται στο ενδεχόμενο παροχής μιας προληπτικής γραμμής στήριξης στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι πολιτικά αυτό είναι αδύνατο να περάσει από τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια.   
capital.gr

Μπουτάρης.

Εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί στα δελτία ειδήσεων ο Μπουτάρης και το ξύλο που του έδωσαν οι ...φασίστες. 
Βρήκαν και τους ενόχους κάποιοι από τους οποίους είναι αστυνομικοί. 
Πήγε και ο Τσίπρας και του έδωσε το χρίσμα για τις επόμενες εκλογές.  
Το σκηνικό συμπλήρωσαν όλοι οι "δημοκράτες" που μίλησαν για βία και δημοκρατία και όλα έγιναν κατά τις επιταγές της επουράνιας βασιλείας, αυτού που αποκαλούμε «σύστημα».
Το μόνο που δεν τους βγήκε ήταν ο λαός στους δρόμους, όταν οργάνωσαν εκδήλωση-συγκέντρωση συμπαράστασης του λαού για τον Μπουτάρη.


Ας κάνουμε ένα αλματάκι.

 Νόμος 4285/2014 – ΦΕΚ Α 191 – 10.09.2014

«Άρθρο 2 -Δημόσια επιδοκιμασία ή άρνηση εγκλημάτων"
1. Όποιος με πρόθεση, δημόσια, προφορικά ή δια του τύπου, μέσω του διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, επιδοκιμάζει, ευτελίζει ή κακόβουλα αρνείται την ύπαρξη ή τη σοβαρότητα εγκλημάτων γενοκτονιών, εγκλημάτων πολέμου, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας, του Ολοκαυτώματος και των εγκλημάτων του ναζισμού που έχουν αναγνωριστεί με αποφάσεις διεθνών δικαστηρίων ή της Βουλής των Ελλήνων και η συμπεριφορά αυτή στρέφεται κατά ομάδας προσώπων ή μέλους της που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου ή την αναπηρία, όταν η συμπεριφορά αυτή εκδηλώνεται κατά τρόπο που μπορεί να υποκινήσει βία ή μίσος ή ενέχει απειλητικό ή υβριστικό χαρακτήρα κατά μίας τέτοιας ομάδας ή μέλους της, τιμωρείται με τις ποινές της παραγράφου 1 του προηγούμενου άρθρου.
2. Αν η πράξη της προηγούμενης παραγράφου τελέστηκε από δημόσιο λειτουργό ή υπάλληλο, κατά την άσκηση των ανατεθειμένων σε αυτόν καθηκόντων, επιβάλλεται φυλάκιση έξι (6) μηνών έως τριών (3) ετών και χρηματική ποινή δέκα χιλιάδων έως είκοσι πέντε χιλιάδων (10.000 – 25.000) ευρώ.»
Ο Μπουτάρης είναι δήμαρχος και κατά συνέπεια δημόσιος λειτουργός και εκτός από το "χέστηκα" και την αμφισβήτηση "σκότωσαν η όχι Έλληνες" είπε και πολλά άλλα καλούδια για τα οποία θα έπρεπε να καθίσει στο σκαμνί αν οι νόμοι που ψηφίζουν ίσχυαν και για τους ίδιους. 
Επειδή όμως τους νόμους τους ψηφίζουν για να δυναστεύουν το λαό, επειδή είναι φασίστες όπως και οι νόμοι τους, επειδή κατέλυσαν το σύνταγμα, αλλά και επειδή "H τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Eλλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία" θα έπρεπε, όλοι αυτοί αντί για την βουλή να ήταν φυλακή και ο Μπουτάρης να μην ήταν στη θέση δημάρχου αλλά να έκανε ότι έμαθε να κάνει τα προηγούμενα χρόνια της ζωής του. 
Συμπέρασμα.
1. Οι φασίστες έβαλαν προβιά και το παίζουν δημοκράτες.
2. Πληρώνουν δικούς τους για να τους ρίξουν μερικές φάπες ώστε να γίνουν ήρωες και να αρπάξουν την ψήφο του λαού. 
3. Μαυρίστε τους. 

Ανδρέας Κεσίδης. 

''3+1'' - του φωτη μισοπουλου

πρόζα για τέσσερις πειρασμούς

''....ο Θωμάς πρόσμενε μόνο τρεις πειρασμούς, σύμφωνα με το προηγούμενο του Ιησού στην έρημο''
σχόλιο Γ. Σεφέρη - Τ. Σ. ΕΛΙΟΤ, ΦΟΝΙΚΟ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ




Α' ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ : .......έπιανα μια γωνιά για να σιγουρευτώ πρέπει να ζήσουν όλοι το μικρό καφενεδάκι απέναντι στην είσοδο της εκκλησιάς όπου συναντώ τον Προυστ- η ''vraie madeleine de Proust'' [1] ''θα σάς ειδοποιήσω'', δεν μ' ενδιέφερε, - ο Τέταρτος Πειρασμός παρουσιάζεται ντυμένος,-  και με το προσωπείο του Έλιοτ[2], κάποιος αναίτια μου θύμισε το πράσινο γαρύφαλλο του Γουάιλντ ή το πλατύγυρο καπέλο του Ζιντ κι ότι ο Μαρξ κοιμόταν με την υπηρέτριά του- ''τι έγινε είπα , δε βλέπω τίποτα'', κάποτε καρπώνονται οι άχρηστοι την ευμάρεια ενός ανείπωτου  χρόνου μέσα στην επιβεβαίωση που προσφέρει το ρολόι όταν η ηχώ μάς εγκαταλείπει - φαντάσου ένα βιβλίο όπως μιλάμε, αυτοματισμός κίνησης και γραφής, δε γλύτωσε ούτε η σποδός του Τόμας Μπέκετ ανατινάχτηκε με τηλεβόλο απ' τον Ερρίκο τον Η'- τον βλάσφημο-, όλα τα λείψανα, ο ιερός κονιορτός διάσπαρτος στη γη, ωστόσο και πάλι ευλογία, - λίγες φορές καταφέρνω να κοιμηθώ λέγοντας ξανά και ξανά για τη μυρουδιά του νερού, φωνάζω ''γη και σποδός'', είδα τελευταία φορά το ποτάμι, σκιώδεις ανυπαρξίες - ήμουν ή δεν ήμουν υπαρκτός, μια ταινία μικρού μήκους όπως ένας πίνακας ζωγραφικής [γελάει]- τα πνευματικά δικαιώματα διανύουν εις τους αιώνας πορείες παράλληλες κι απατηλές, μαζί με την φεουδαρχία και τον κλήρο κακοποίηση απεριόριστη στη χρήση της τέχνης ή του προορισμού της- τα έργα ζούνε περισσότερο από τον αναγνώστη διηγούνται με άγρια γαλήνη τους πειρασμούς -''σάς καταλαβαίνω'', μου λέει, ''επιτέλους γυρίσαμε σπίτι, βέβαια, - μοιάζει με κρατητήριο - το μόνο ταίρι μιας ποίησης που εξολοθρεύεται εύκολα'' : ''Φονικό, στην εκκλησιά''. Ο Τέταρτος Πειρασμός, - ανήκει στον Εαυτό, μόνο ο Κύριος δεν πειράζεται από Αυτόν, ο ήλιος είχε κρυφτεί πίσω από τον υψηλό περίβολο - κάποτε περιφέρει τις δοκιμασίες του στα πέρατα του κόσμου, το ήξερα- θ' αργοπορούσα όπως πάντα, οι παράλογες χαρές των άλλων μάς δυστυχούν - οι Πειρασμοί, λοιπόν, ήταν τρεις, - μεταμφιεσμένοι, απρόσκλητοι, ''σε περίμενα από καιρό'', έκανε ο Προμηθέας [3]- καθώς σάς προείπα, ο Τέταρτος Πειρασμός ήταν μια ατελεύτητη στιχομυθία με το Είναι [σκοτάδι. /φως]


 Β' ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ : .........[κατά Λουκά, 4 : 11-13]  
1. .....ο Ιησούς, λοιπόν, έφυγε από τον Ιορδάνη, έχοντας δεχθεί μέσα του το Άγιο Πνεύμα και το Πνεύμα τον μετέφερε στην έρημο. 
2. ......και επί σαράντα μέρες τον υπέβαλε στο μαρτύριο της πείνας ο Διάβολος. Κι εκείνος δεν έτρωγε τίποτα, αλλά μόλις πέρασαν οι σαράντα μέρες, πείνασε          
3. ......του είπε τότε ο Διάβολος : ''Αν είσαι Γιος του Θεού, πες σ' αυτήν την πέτρα να να γίνει ψωμί'' 
4 ......Κι ο Ιησούς του είπε : ''Είναι γεγραμμένο : μόνο με ψωμί δε ζει ο άνθρωπος''
5 .....Κι ο Διάβολοςτον σήκωσε ψηλά, του έδειξε όλα τα βασίλεια της γης, μαζί την ίδια στιγμή 
6 .....και του είπε : ''Βλέπεις δόξα και εξουσία;;; Είναι όλη δική μου. Τη δίνω σε όποιον θέλω
7 .....και θα σου τη δώσω, αν με προσκυνήσεις'' 
8 .....Και του απάντησε ο Ιησούς : ''Είναι γραμμένο : Μόνο τον Κύριο τον Θεό σου να προσκυνήσεις και να λατρέψεις'' 
9 Τον έφερε τότε ο Διάβολος στην Ιερουσαλήμκαι τον ανέβασε στην άκρη της στέγης του ναού και του είπε : ''Αν είσαι Γιος του Θεού, πέσε κάτω''. 
10 .......γιατι είναι γραμμένο θα προστλαξει τους αγγέλους τυ να σε σώσουν, 
11 ......να σε πάρουν στα χέρια τους και να σε σηκώσουν, για να μην χτυπήσεις στις πέτρες κάτω  
12 .....Κι ο Ιησούς του απάντησε : ''Έχει ειπωθεί : Μη ζητάς αποδείξεις από τον Κύριο τον Θεό σου'' 
13 ......Και αφού τέλειωσε με τους τρεις πειρασμούς, ο Διάβολος έφυγε προς το παρόν [σκοτάδι./ φως]  



ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ ΤΟΥ ΕΛΙΟΤ ή Ο ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ : .......ο μόνος αντίπαλος, ο καθρέφτης, - η υποχονδρία του Φλωμπέρ όσο κι αν είναι δοξαστικός[4]- η Ισαβέλλα Τυσόν[5] πεθαίνει μέσα στο χρόνο αν δε σταματήσει το ποτό ή το όπιο σαν την γυναίκα του Rossetti [6]- πραγματικότητα αποξηραμένη ''πώς μπαίνουν χωρίς να χτυπήσουν κουδούνι'' μετέωρα ερωτήματα - οι πειρασμοί δε φαίνονται, - μόνο ακούγονται -/ ''Είναι κανείς εδώ;;' - το κέρμα ήταν υγρό και ζεστό, γενικά μια οσμή αχνή από μέταλλο - Διαπύλια ή Πορθμεία - το ιερό μιας εκκλησιάς ποτισμένης απ' τη μετάφραση των Γραφών και το αίμα
ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ ΤΟΥ ΟΣΚΑΡ ΟΥΆΙΛΝΤ : .......μοναχικά συλλογίζομαι πώς είναι αυτή η τρεχάμενη σιωπή, ποιος είναι ο διψασμένος μέσα στην έρημο, έμπαινε λοξά το φως κι έπεφτε στα πρόσωπα που υψώνονταν μες στο σκοτάδι ή ''έρριψεν αυτήν επί της γης και εγένετο όφις''χαμένα βήματα από θρησκευτική καταληψία θα ξεχυθούν προς την έξοδο 
ΤΟ ΠΛΑΤΥΓΥΡΟ ΚΑΠΕΛΟ ΤΟΥ ΖΙΝΤ : ....θάλεγα πως ισοδυναμεί μ' εκείνη την ανυπέρβλητη ωραιότητα του αετού, η πιο βαθιά συμπόνια προκάλεσε την οδύνη, τον λυγμό του Προμηθέα : ο Πρώτος αποτελούσε έναν κοσμικό κύριο - όνειδος επί της γης, ο Δεύτερος είναι αυλικός ή πολιτικός, κατέχει τα πολιτικά tricks [7], ο Τρίτος Πειρασμός είναι το κόμμα των βαρώνων [8]
Η ΑΝΥΠΑΡΧΤΗ ΕΡΩΜΕΝΗ : ....κάθε μέρα εξιχνιάζω και μια σκοτεινή υπόθεση, στη στροφή του δρόμου υποπτεύομαι πάντα τη θανάσιμη λύση που δεν μπορώ να εκφέρω, έπειτα υποχωρώ, θα έρθουν οι άλλοι - θα έχουν μια ολοφώτιστη σκάλα για να διαβούν το πεπρωμένο, ''πού είσαι'', μου λέει, ''απαντά ένας άλλος με τη φωνή σου και στη θέση σου, γι' αυτό καλύτερα να διακινδυνεύσουμε - τον αποχωρισμό'' - είμαστε ήδη νεκροί, κάποιοι μεταφέρουν στην πλάτη τους το σπίτι - χωρίς να βλέπει κανείς. Δικαιοσύνη. 
  


Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ ΜΠΕΚΕΤ : 

Κύριε, 

Μίλησέ μου για τον έξω κόσμο βλέπω αρχίζει η σύναξη στα δέντρα στην πίσω αυλή η ύψωση και η πτώση των νερών του Νείλου μου φάνηκε πώς άκουσα την μπάντα να παίζει παράφωνα στεκόμουν στην άκρη της πλατείας εξ αιτίας μου περιφέρω την πείνα κάθε τόσο στα πέρατα του κόσμου, - δεν είχαν ανάψει φώτα γύρισα σπίτι, πότε θα πάψεις να είσαι μια αφηρημένη επιβεβαίωση - μπορώ να γίνω πολύ όμορφος σήμερα, αύριο, μεθαύριο - τι χρειάζεται για να πετάξεις πιο γρήγορα,- η ασάφεια σκύβει με το πρόσωπό σου - πηγαίνω αργά, ξαναγυρίζω αργά- άφες τους νεκρούς θάψαι τους εαυτών νεκρούς, - έμοιαζα σαν καμωμένος από μπρούντζο με χακί πουκάμισο γιατί τελικά ποια είναι η αληθινή μας ζωή, πες μου, τι σκέφτεσαι, πες μου, απ' τη μεριά της σκιάς η νύχτα συναντιέται με τα λιμνασμένα νερά, ένοιωθα ωφέλιμος στους άλλους χωρίς ασχολίες -κάτω απ' την βελανιδιά λοιπόν, απ' την μεριά του ήλιου ανάσα αργή σαν απόμακρη κι ο χωματόδρομος τρέχοντας προτού φτάσω στη γέφυρα, θα πουληθεί το σπίτι, όπως ο Βυσσινόκηπος - πρέπει να υπάρξουμε θάρθει ένα βράδυ ο Αντόν Πάβλοβιτς. αλλοιώς θα είναι σα να μην έζησε, ''πού πάτε Αντόν Πάβλοβιτς, ποιος είναι αυτός που περπατά πάντα στο πλάι δεξιά σας'' γιαί κάθε ερώτηση εχει απαντοχές μιας προσευχής που άφησε τα σημάδια του ταξιδιού ανέπαφα [παύση] - τότε ψάξε να βρεις κι άλλη λάσπη ένα στέρεο έδαφος όπου πατώ κι αν γυμνωθήκαμε ήταν κι αυτό μέσα στο θείο Έργο -''θέλημα Κυρίου'', είπαμε, κι αφήστε τις σκάλες που ανεβοκατεβαίνω κάθε γιορτή για ν' αποδείξω τη φιλοφρόνηση ''ποιον ψάχνετε'', μου λέει, ''ησυχία'', ''πυρ'' απάντησα - ''κι έτσι, Κύριε, όταν βρέχει δε μάς βλέπει κανείς, ας αναλάβουν οι Σαδδουκαίοι να διαψεύσουν κάθε επερχόμενοεμείς ερωτευτήκαμε για να μπορέσουμε να γλυτώσουμε την εμπιστοσύνη'' 
[σκοτάδι. Λίγο φως. αυλαια]
                                                                                             ΤΕΛΟΣ


ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 
[1] Αλέξης Πανσέληνος, Domaine Publique, περ. Η λέξη, οχτώβρης 84, τ.38
[2] Τ.Σ.Έλιοτ, Φονικό στην Εκκλησιά, μτφρ. Γ. Σεφέρης, Ίκαρος, 1974 [βλ. σχόλια] 
[3] Αντρέ Ζιντ, Ο Προμηθέας ελεύθερος δεσμώτης, Καστανιώτης, 2010, μτφρ Γεωργία Ζακοπούλου
[4] Αλέξης Πανσέληνος ο.π.
[5] Βιρτζίνια Γουλφ, Η κυρία στον καθρέφτη, μτφρ. Βασ. Δημητράκος-ΟΚΤΑΣΕΛΙΔΟ του Μπιλιέτου, τ. 55, 2006 [η Ισαβέλλα Τυσόν, ειναι το όνομα της ηρωίδας του διηγήματος]
[6] βλ. εισαγωγή- μτφρ. Χάρης Βλαβιανός, ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ, Χιου Σέλγουιν Μώμπερλυ, Εστία, 1989 [Ο Ροσσέττι θάβει με την γυναίκα του, τα ποιήματά του και τα ξεθάβει- όταν ξεθάβει και την ίδια λίγα χρόνια αργότερα]
[7] βλ. σχόλια Γ. Σεφέρη και μτφρ. στο Φονικό στην εκκλησιά ο.π.
[8] ο.π.