Του Σπύρου Δημητρέλη
Την ξεκάθαρη προτίμηση της κυβέρνησης να πετυχαίνει δημοσιονομικούς στόχους μέσω της –ευκολότερης πολιτικά– αύξησης των φόρων αντί της –δυσκολότερης πολιτικά αλλά περισσότερο αποτελεσματικής οικονομικά– μείωσης των κρατικών δαπανών αναδεικνύουν ανάγλυφα τα στοιχεία για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Μάλιστα, ενώ χρόνο με τον χρόνο η κυβέρνηση προχωρούσε σε ολοένα και μεγαλύτερη αύξηση φόρων προκειμένου να επιτύχει τους δημοσιονομικούς στόχους του τρίτου Μνημονίου, προχωρούσε παράλληλα και στην αύξηση των κρατικών δαπανών προκειμένου να μη γίνει πολιτικά δυσάρεστη στον χώρο του κράτους, με τον οποίο θεωρεί ότι διαθέτει προνομιακή εκλογική σχέση.
Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά των παραπάνω:
- Στο δωδεκάμηνο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2014 το σύνολο των φορολογικών εσόδων που εισέπραξε το Δημόσιο ανερχόταν στα 44,26 δισ. ευρώ.
- Στον Προϋπολογισμό του 2018, για την εκτέλεση του οποίου δεν έχουν ακόμη εκδοθεί τα τελικά στοιχεία, προβλέπεται ότι τα συνολικά φορολογικά έσοδα θα ανέλθουν στα 48,83 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με άλλα λόγια, μέσα σε τέσσερα χρόνια τα συνολικά φορολογικά έσοδα του Δημοσίου αυξήθηκαν κατά 4,57 δισεκατομμύρια ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση αυτή των φορολογικών εσόδων ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 10% και προέρχεται σε συντριπτικό ποσοστό από την υπερφορολόγηση, καθώς την τελευταία τετραετία το συνολικό εθνικό εισόδημα δεν παρουσίασε ιδιαίτερη αύξηση. Ενώ, λοιπόν, τα συνολικά φορολογικά έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 10,3%, το συνολικό εθνικό εισόδημα παρουσίασε μέσο ρυθμό αύξησης κατά 0,8%. Πρόκειται, δηλαδή, για μια καθαρή αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 9 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από την αύξηση του εθνικού εισοδήματος.
Η αύξηση αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι την τελευταία τετραετία επιβλήθηκαν περισσότεροι από είκοσι νέοι φόροι και επιβαρύνσεις. Πρόκειται για τις εξής παρεμβάσεις:
- Αύξηση ΦΠΑ από το 23% στο 24%.
- Μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης από τον μειωμένο συντελεστή 13% στον κανονικό 24%.
- Κατάργηση μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
- Αύξηση συντελεστών της εισφοράς αλληλεγγύης.
- Μείωση αφορολόγητου ορίου.
- Αύξηση ανώτατου συντελεστή φορολογικής κλίμακας από 42% σε 45%.
Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης του εισοδήματος από ελευθέριο επάγγελμα 26% έως 33% και φορολόγηση με συντελεστές που φτάνουν ακόμα και το 45%.
- Αύξηση συντελεστών για το εισόδημα από ενοίκια.
-Αύξηση προκαταβολής φόρου για όλους τους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το 55% στο 100%.
- Αύξηση εταιρικού συντελεστή από 26% σε 29%.
- Αύξηση συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%.
- Αύξηση του συντελεστή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης από το 10% στο 13% επί του ετήσιου τεκμηρίου για τα Ι.Χ. άνω των 2.500 κυβικών, τις πισίνες και τα αεροσκάφη, ενώ επιβλήθηκε ο φόρος και στα σκάφη αναψυχής.
-Καταργήθηκε ο μειωμένος ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) για τα οινοπνευματώδη ποτά στα Δωδεκάνησα.
- Επιβλήθηκε φόρος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση.
- Επιβλήθηκε φόρος 5% στην σταθερή τηλεφωνία και στο Internet.
- Αυξήθηκε ο ΕΦΚ στα οινοπνευματώδη ποτά και τα τσιγάρα.
- Αυξήθηκε ο φόρος στην μπίρα.
- Επιβλήθηκε ΕΦΚ στο κρασί (καταργήθηκε πρόσφατα, έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που τον έκρινε αντισυνταγματικό).
- Επιβλήθηκε ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ηλεκτρονικό τσιγάρο.
- Αυξήθηκε ο φόρος στην αμόλυβδη, στο ντίζελ κίνησης, στο υγραέριο κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης.
- Επιβλήθηκε ειδικό τέλος διανυκτέρευσης για όλα τα τουριστικά καταλύματα.
- Επιβλήθηκε φόρος στις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών (π.χ., Airbnb).
- Επιβλήθηκε φόρος στον καφέ.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.
- Αυξήθηκαν οι συντελεστές για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ στα οικόπεδα.
- Αυξήθηκε ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα νομικά πρόσωπα.
- Αυξήθηκε το φορολογούμενο εισόδημα ως παροχή σε είδος για την παροχή εταιρικών Ι.Χ. από τις επιχειρήσεις στους εργαζομένους τους.
- Επιβλήθηκε τέλος στη χρήση πλαστικής σακούλας.
- Επιβλήθηκε φόρος στις φορητές ψηφιακές συσκευές πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
- Αυξήθηκαν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε περίπου 4.000 περιοχές (ζώνες).
Μάλιστα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί και για νέες φορολογικές παρεμβάσεις, τις οποίες όμως έχει μεταφέρει για την επόμενη κυβερνητική θητεία. Στις παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνεται:
- Ο περιορισμός του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος της ελληνικής ναυτιλίας. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την επιβολή ενός νέου φόρου στα μερίσματα από ναυτιλιακά κέρδη που εισέρχονται στην Ελλάδα και στη χρονική επέκταση της εθελοντικής εισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας.
- Η πραγματοποίηση δύο νέων αυξήσεων στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, το 2019 και το 2020. Με την πρόσφατη αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών δεν ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με τους "θεσμούς", η ευθυγράμμισή τους με τις εμπορικές αξίες. Θα πρέπει να γίνουν άλλες δύο αυξήσεις, τις οποίες η κυβέρνηση δεν πραγματοποίησε λόγω πολιτικών-εκλογικών σκοπιμοτήτων, αφού οι αυξήσεις θα πρέπει να γίνουν στις λεγόμενες "λαϊκές" περιοχές.
- Η μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020. Από τη μείωση του αφορολόγητου θα προκληθεί μια επιβάρυνση για τους μισθωτούς και συνταξιούχους έως και 650 ευρώ ετησίως. Η επιβάρυνση αυτή θα πλήξει κυρίως τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους.
Η αύξηση των φορολογικών εσόδων, όμως, συνοδεύτηκε και με ουσιαστική μεγέθυνση του κράτους, όπως αυτή μετράται ως δαπάνη. Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού:
- Το 2014 οι συνολικές πρωτογενείς δαπάνες του Δημοσίου, δηλαδή οι δαπάνες στις οποίες δεν περιλαμβάνονται οι τόκοι και τα χρεολύσια, ανέρχονταν σε 41,92 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό των πρωτογενών δαπανών του Δημοσίου, αντί να συγκρατείται ή να μειώνεται, παρουσίασε αύξηση τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Το 2018 οι συνολικές πρωτογενείς δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 44,8 δισ. ευρώ. Δηλαδή μέσα σε τέσσερα χρόνια οι πρωτογενείς δαπάνες του Δημοσίου αυξήθηκαν κατά 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Έτσι, η συντριπτική πλειονότητα των πρόσθετων φορολογικών εσόδων διοχετεύθηκε στην αύξηση των κρατικών δαπανών.
capital.gr
Δημοσίευση σχολίου