“Σβήνουν” τα ΤΕΙ από τον ακαδημαϊκό χάρτη της Ελλάδας, βάσει του σχεδίου του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για “πανεπιστημιοποίηση” των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων. Παρά το γεγονός ότι η εισαγωγή υποψηφίων με βαθμούς πολύ κάτω από τη βάση δεν έγινε μόνο εφέτος, εξαιτίας ωστόσο του σχεδίου Γαβρόγλου για συγχώνευση των Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ πολλοί φετινοί υποψήφιοι μπήκαν στα ΤΕΙ με 3 και θα δηλώσουν σε λίγα χρόνια απόφοιτοι Πανεπιστημίου.
Τα νέα πειράματα με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν ήδη αλλάξει ριζικά τον χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης καθώς ελάχιστα ΤΕΙ έχουν παραμείνει. Το σύνθημα που υιοθετεί το υπουργείο Παιδείας είναι κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο “χαϊδεύοντας τα αυτιά” τοπικών κοινωνιών και παραγόντων καθώς και μιας μεγάλης μερίδας της νεολαίας.
Μετά την πρώτη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά που δημιούργησε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής συγχωνεύονται δεκάδες ΤΕΙ με Πανεπιστήμια. Τη φετινή χρονιά εισήχθησαν περίπου 24000 φοιτητές στα ΤΕΙ οι οποίοι, βλέπουν τα τμήματα τους να συγχωνεύονται με τα Πανεπιστήμια. Οι σπουδαστές των ΤΕΙ δεν αντιδρούν καθώς αντιλαμβάνονται ως αναβάθμιση το νέο χάρτη της ακαδημαϊκής τους ζωής, όπως επίσης και οι διδάσκοντες των ΤΕΙ που μετεξελίσσονται σε πανεπιστημιακούς δασκάλους. Αντίθετα βλέπουν ιδιαίτερα θετικά την κατάσταση που δημιουργείται αφού μπήκαν σε ΤΕΙ και θα αποφοιτήσουν από Πανεπιστήμιο.
Αυτοί που αντιδρούσαν ήταν οι πανεπιστημιακοί και κυρίως οι πρυτάνεις, οι οποίοι είδαν στο τελευταίο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, ρύθμιση “μπόνους” του κ Γαβρόγλου για χορήγηση δυνατότητας στους νυν πρυτάνεις να θέσουν εκ νέου υποψηφιότητα για τον πρυτανικό θώκο.
Οι συμμαχίες που διαμορφώνονται μεταξύ υπουργείου Παιδείας και πανεπιστημιακής κοινότητας αποτυπώνονται στο νέο “τοπίο” της ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο σε προεκλογικό φόντο, όπως λένε πολλοί πανεπιστημιακοί οδηγεί στην συγχώνευση και στην μετατροπή όλων των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια. Πανεπιστημιακοί δεν παραλείπουν να μιλούν για τις συμμαχίες αυτές κάνοντας λόγο για υποβάθμιση στην ουσία της πανεπιστημιακής ζωής καθώς η συγχώνευση δεν λύνει από μόνη της τα όποια προβλήματα υπάρχουν.
O κ. Γαβρόγλου δημιούργησε επιτροπές διαλόγου για τις συγχωνεύσεις των Πανεπιστημίων σε κάθε Περιφέρεια, όπου βρήκε '”πρόθυμους” πανεπιστημιακούς και καθηγητές των ΤΕΙ για να συγχωνευθούν ακόμα και τα αποκαλούμενα τμήματα χαμηλής ζήτησης.
Η βουλευτής της ΝΔ Νίκη Κεραμέως δήλωσε για τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων με ΤΕΙ του υπουργείου Παιδείας οτι το υπουργείο Παιδείας «Προχωρά σε νέες καταργήσεις ΤΕΙ και συγχωνεύσεις με ΑΕΙ, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς να λαμβάνονται υπ´ όψιν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και, βεβαίως, χωρίς μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων».
Η κ. Κεραμέως προσθέτει ακόμα ότι «με περισσή, δε, υποκρισία, ο πρωθυπουργός μίλησε για επιδίωξη εξωστρέφειας μέσω της δημιουργίας ξενόγλωσσων προγραμμάτων, όταν με τον νόμο Γαβρόγλου για την ανώτατη εκπαίδευση, τα ανώτατα ιδρύματα της χώρας μπήκαν σε εποχή περίκλειστης και φοβικής εσωστρέφειας, καθώς φιμώθηκαν τα κατ' εξοχήν εξωστρεφή προγράμματα, με την εισαγωγή ενός υπέρμετρα περιοριστικού και γραφειοκρατικού πλαισίου».
Η ΠΟΣΔΕΠ κάνει λόγο για άκριτη ένταξη προσωπικού ΤΕΙ σε πανεπιστημιακές βαθμίδες. Συγκεκριμένα η ομοσπονδία είναι αντίθετη με τις κινήσεις του υπουργείου Παιδείας που αφορά τις συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ είναι η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) που επισημαίνει ότι “Γίνεται άκριτη ένταξη του προσωπικού των ΤΕΙ στις πανεπιστημιακές βαθμίδες, ενώ όπου υπάρχει κάποιας μορφής διαδικασία κρίσης για ένταξη (π.χ. στην πρώτη βαθμίδα), γίνεται με καινοφανείς διαδικασίες που δεν έχουν καμιά σχέση με την καθιερωμένη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ”.«Η κυβέρνηση συνεχίζει την πολιτική τής κατά συρροήν συγχώνευσης πανεπιστημίων με ΤΕΙ, με συνοπτικές διαδικασίες και με μια “βιομηχανία νομοσχεδίων” χωρίς να έχει ακόμη τεκμηριώσει με πειστικό τρόπο την αναγκαιότητα αυτής της τακτικής και κυρίως της διαφαινόμενης κατάργησης του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης, αντί της αναβάθμισής του λόγω της ιδιαίτερης φυσιογνωμίας και αποστολής του», αναφέρει. Συγκεκριμένα, η ΠΟΣΔΕΠ, μεταξύ άλλων, καταγγέλλει:”Ιδρύονται σχολές και πολυάριθμα νέα τμήματα με ποικίλα γνωστικά αντικείμενα χωρίς να εντάσσονται σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό, ενώ σε άλλα πανεπιστήμια το υπουργείο Παιδείας έχει απορρίψει την πρόταση ίδρυσης αντίστοιχων ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς αιτιολόγηση. Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ιδρύονται 22 νέα τμήματα, στο Γεωπονικό τρεις σχολές και το ΕΚΠΑ αποκτά νέα σχολή με τρία τμήματα στα Ψαχνά Ευβοίας και άλλα τέσσερα τμήματα επίσης στα Ψαχνά, μαζί με μια Τεχνόπολη στη Χαλκίδα”.
Αυτές τις ημέρες διενεργούνται διαδικασίες προκειμένου τα τελευταία ΤΕΙ που δεν συγχωνεύτηκαν να προχωρήσουν άμεσα στην “πανεπιστημιοποιήσής” τους.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ΤΕΙ Κρήτης που δεν τα ''βρήκε” με τα δύο Ιδρύματα του νησιού και θα ανωτατοποιηθεί μόνο του. Στοίχημα για το ΤΕΙ Κρήτης είναι η” πανεπιστημιοποίησή” του να γίνει πριν από τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού από τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, δήλωσε ο Πρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης Νίκος Κατσαράκης σε τοπική εφημερία, τονίζοντας:
“Το νησί αποκτά ένα τρίτο Πανεπιστήμιο που θα στηριχτεί στο ΤΕΙ Κρήτης, στα γνωστικά αντικείμενα τα οποία θεραπεύει το Ίδρυμα και σε μεγάλο βαθμό λειτουργούν συμπληρωματικά του Πανεπιστημίου και του Πολυτεχνείου Κρήτης. Είναι πολύ σημαντικό για μας να προλάβουμε να νομοθετηθεί το πόρισμα της επιτροπής και να είμαστε ως Πανεπιστήμιο στο μηχανογραφικό το 2019, αλλιώς θα έχουμε άλλη μια φουρνιά φοιτητών σε μεταβατικό στάδιο και αυτό δεν είναι φρόνιμο. Είναι σημαντικό όλη η Κρήτη, φορείς, αυτοδιοίκηση, βουλευτές να συμβάλουν σε αυτή την κατεύθυνση”.
Προβλήματα καταγράφηκαν στη σύσκεψη του υπουργείου Παιδείας με τους Πρυτάνεις του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Πελοποννήσου για τη συγχώνευση των δύο Ιδρυμάτων, καθώς υπάρχουν ακόμα κάποιες αντιδράσεις για τη συγχώνευσή τους. Οι Πρυτάνεις ζήτησαν από τον υπουργό Παιδείας να διατυπώσεις τις αντιρρήσεις ως προς το πόρισμα της Επιτροπής για να τις μεταφέρουν στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Δημοσίευση σχολίου