Οι προσδοκίες που έχει καλλιεργήσει στον κλάδο της ναυτιλίας η εκλογή Tραμπ προκαλούν έντονη κινητικότητα μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι προετοιμάζουν τις επόμενες κινήσεις τους ώστε να επωφεληθούν το μέγιστο από τις αλλαγές που σχεδιάζει ο νέος Αμερικανός πρόεδρος ιδιαίτερα στον ενεργειακό κλάδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Tραμπ έχει θέσει ως προτεραιότητα της διακυβέρνησής του την τόνωση του κλάδου παραγωγής ενέργειας, μιλώντας για μια νέα επανάσταση για το περίφημο shale gas και shale oil (σχιστολιθικό αέριο και πετρέλαιο). Ταυτόχρονα, έχει υποσχεθεί ευνοϊκές αλλαγές στους κανονισμούς των εξαγωγών, δέσμευση που, εφόσον υλοποιηθεί, θα ενισχύσει το μεταφορικό έργο της ναυτιλίας ιδιαίτερα στους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με εκθέσεις διεθνών
ενεργειακών οργανισμών, ο κλάδος με τη μεγαλύτερη προοπτική ανάπτυξης τα
επόμενα χρόνια είναι το εμπόριο του υγροποιημένου φυσικού αερίου
LNG, που αναμένεται μέχρι το
2040 να κυριαρχήσει και να ξεπεράσει σε όγκο το εμπόριο μέσω αγωγών (μερίδιο
53%). Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει, μάλιστα, ότι η παγκόσμια ζήτηση
θα αυξάνεται με ρυθμό 1,5% ετησίως και ότι το 60% της νέας ζήτησης θα
καλύπτεται από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους
Έλληνες εφοπλιστές; Αυτήν τη στιγμή ο ελληνικός στόλος δεξαμενοπλοίων
LNG είναι ο μεγαλύτερος
ιδιωτικός, ο τρίτος μεγαλύτερος σε χωρητικότητα και ο δεύτερος μεγαλύτερος σε
αξία. Σε σύνολο 448 πλοίων LNG που βρίσκονται σε λειτουργία, 75 πλοία είναι
ελληνικά (15%), ενώ σε παραγγελία βρίσκονται 125 πλοία, εκ των οποίων τα 25 θα
καταλήξουν σε Έλληνες εφοπλιστές (20%).
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά
της αγοράς του LNG είναι ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να μπουν νέοι παίκτες,
καθώς το κόστος απόκτησης ενός πλοίου είναι υψηλό (περί τα 200 εκατ. δολάρια),
ενώ η απόσβεση είναι μακροχρόνια και φτάνει τα 30 χρόνια. Το LNG, δηλαδή, είναι
μια αγορά για γερά πορτοφόλια και ισχυρούς παίκτες, που μπορούν να εξασφαλίσουν
μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα με αξιόπιστους ναυλωτές. Εφόσον επιβεβαιωθούν τα σενάρια
των διεθνών ενεργειακών οργανισμών, η νέα ζήτηση για μεταφορά αερίου θα
προέλθει από αμερικανικές και αυστραλιανές εταιρείες όπως οι Cheniere, Exxon
Mobil, Chevron, Shell, Woodside, οι περισσότερες εκ των οποίων έχουν ήδη σχέση
με ελληνικών συμφερόντων εταιρείες.
Γιάννης Αγγελικούσης
Η Maran Gas Maritime του Γ.
Αγγελικούση είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης στόλου LNG στον κόσμο, με
συνολικά 19 πλοία, αξίας 3,595 δισ. δολαρίων. Όλα τα πλοία του στόλου είναι
μεγάλης χωρητικότητας (από 145.000 έως 174.000 κυβικά μέτρα) και ικανοποιούν
τις ανάγκες για εμπόριο υγροποιημένου αερίου μεγάλων αποστάσεων. Τους
τελευταίους μήνες παραλήφθηκαν 4 νέα πλοία, χωρητικότητας άνω των
173.000-174.000 κυβικών μέτρων το καθένα. Η Maran Gas έχει παραγγείλει ακόμα 12
πλοία μεγάλης χωρητικότητας, εκ των οποίων δύο παραδίδονται εντός του 2016, ενώ
τα υπόλοιπα θα παραδοθούν σταδιακά μέχρι τον Νοέμβριο του 2019. Ο ίδιος ο Γ.
Αγγελικούσης πρόσφατα, μιλώντας σε συνέδριο στη Ν. Υόρκη, υπογράμμισε την
εκτίμησή του για την πορεία του κλάδου του LNG, καθώς υπάρχουν αξιόπιστοι
ναυλωτές, φορτία φιλικά προς το περιβάλλον και ταυτόχρονα υψηλά εμπόδια για την
είσοδο νέων παικτών. Ο ίδιος τόνισε ότι ενδιαφέρεται για την αγορά των πλωτών
τερματικών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU).
Πήτερ Λιβανός
Μέσω των δύο εταιρειών του
(GasLog Ltd και GasLog Partners), ο Πητ Λιβανός ελέγχει έναν στόλο 21 πλοίων,
συνολικής αξίας 3,554 δισ. δολαρίων. Η GasLog διαθέτει τον πέμπτο σε αξία στόλο
LNG στον κόσμο και τον δεύτερο μεγαλύτερο ελληνόκτητο. Το τελευταίο διάστημα η
εταιρεία του έχει υπογράψει πολυετή ναυλοσύμφωνα με κορυφαίες ενεργειακές
εταιρείες, όπως τη βρετανική Centrica, τη γαλλική Total και την αγγλοολλανδική
Shell. Η GasLog έχει σε παραγγελία συνολικά 5 πλοία, χωρητικότητας από 174.000
έως 180.000 κυβικά, τα οποία και θα παραδοθούν το 2018 και το 2019.
Γιώργος Προκοπίου
Η τρίτη ελληνική δύναμη στον
τομέα του LNG είναι η Dynagas του Γ. Προκοπίου, η οποία ελέγχει έναν στόλο 15
πλοίων, χωρητικότητας 149.000-155.000 κυβικών μέτρων και αξίας 3,147 δισ.
δολαρίων. Τα πλοία της έχουν ναυλοσύμφωνα με εταιρείες-κολοσσούς, όπως τη
ρωσική Gazprom, τη νορβηγική Statoil και τη βρετανική British Gas. Η Dynagas
έγραψε ιστορία το 2012, όταν το δεξαμενόπλοιό της 'Ob River ' ήταν το πρώτο
τάνκερ LNG που διέσχισε την περίφημη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας. Σύμφωνα με
τις ανακοινώσεις της εταιρείας, ο στόλος της έχει ναυλωθεί για το 2017 σε
ποσοστό 88%, με μέση διάρκεια των ναυλοσυμφώνων στα 10,1 έτη.
Xρήστος Οικονόμου
Ο γιος του εφοπλιστή Γ.
Οικονόμου διαχειρίζεται, μέσω της εταιρείας TMS Cardiff Gas, έναν στόλο 5
πλοίων LNG χωρητικότητας 147.000-160.000 κυβικών μέτρων και αξίας 806 εκατ.
δολαρίων. Η εταιρεία φέρεται να είναι μεταξύ εκείνων που εξετάζουν προτάσεις
για μετατροπή πλοίων της σε πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης
(FSRUs).
Νικόλας Μαρτίνος
H Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου
διαθέτει έναν στόλο τριών πλοίων LNG, χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων το
καθένα, συνολικής αξίας 527 εκατ. δολαρίων. Τα πλοία κατασκευάστηκαν από το
2013 έως το 2015, ενώ η εταιρεία έχει ακόμα 4 παραγγελίες, οι οποίες, όμως, δεν
αφορούν το υγροποιημένο φυσικό, αλλά πλοία μεταφοράς υγραερίου LPG.
Χανδρής - Τσάκος - Ά.
Αγγελικούση
Το ελληνικό Τop-10 συμπληρώνεται
από τον όμιλο Χανδρή, που διαθέτει δύο LNG carriers αξίας 376 εκατ. δολαρίων,
την TEN του Νίκου Τσάκου, που επίσης διαθέτει δύο δεξαμενόπλοια αξίας 320 εκατ.
δολαρίων, και την Alpha Gas S.A. της Άννας Αγγελικούση με ένα πλοίο αξίας 177
εκατ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι το δεύτερο πλοίο της TEN παρελήφθη τον
Οκτώβριο, έχει χωρητικότητα 174.000 κυβικά μέτρα και εξασφαλισμένο πολυετές
ναυλοσύμφωνο.
*Αναδημοσίευση από το 'Κεφάλαιο
' που κυκλοφορεί.
Δημοσίευση σχολίου