Πολιτικά, η Ελλάδα έχει από καιρό ευθυγραμμιστεί με τη Δύση. Εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ το 1952 και στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 1981. Και, σε αντίθεση με σχεδόν όλους τους γείτονές της στη νοτιοανατολική Ευρώπη, παρέμεινε εκτός της σοβιετικής σφαίρας επιρροής κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. 


 Σε θέματα ωστόσο που αφορούν τη θρησκεία, την εθνική ταυτότητα και τον τόπο των θρησκευτικών μειονοτήτων, οι Έλληνες, όπως και οι γείτονές τους στην Ανατολή, εκφράζουν περισσότερο εθνικιστικές παρά αποδοτικές απόψεις συγκριτικά με τους Δυτικοευρωπαίους, σύμφωνα με νέα έρευνα του Pew Research Center σε 34 χώρες σε ολόκληρη την ήπειρο. 
 Οι Έλληνες φαίνεται να το αναγνωρίζουν: Επτά στους δέκα συμφωνούν ότι «υπάρχει σύγκρουση μεταξύ των παραδοσιακών αξιών της Ελλάδας και εκείνων της Δύσης». Και η πλειονότητα των Ελλήνων τρέφει κάποια συμπάθεια τη Ρωσία: Επτά στους δέκα Έλληνες υποστηρίζουν ότι μια ισχυρή Ρωσία είναι απαραίτητη για να εξισορροπηθεί η επιρροή της Δύσης. 
 Ομοίως συμβαίνει και με τους περισσότερους Ανατολικοευρωπαίους (περίπου το 57% συνδέει τη θρησκεία με την εθνικότητα), σε αντίθεση με τους Δυτικοευρωπαίους (34%). Επιπλέον, μόλις το ένα τρίτο των Ελλήνων δηλώνουν πρόθυμοι να δεχτούν στην οικογένεια τους μουσουλμάνους (31%) ή Εβραίους (35%), όπως και σε άλλες χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης. 
 Η θρησκεία είναι επίσης πιο σημαντική στην προσωπική ζωή των Ελλήνων απ’ ό,τι σε πολλούς Δυτικοευρωπαίους. Εννέα στους δέκα Έλληνες (92%) πιστεύουν στον Θεό. Μεταξύ αυτών, ένα 59% πιστεύει με απόλυτη βεβαιότητα, ενώ μόλις το 15% των Δυτικοευρωπαίων είναι βέβαιο για την ύπαρξη του Θεού. Επίσης, το 55% των Ελλήνων ενηλίκων λένε ότι η θρησκεία είναι πολύ σημαντική στη ζωή τους – ποσοστό μεγαλύτερο από το διπλάσιο απ’ ό,τι στην Ιρλανδία, την Ιταλία και την Ισπανία και πενταπλάσιο απ’ ό,τι στη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Βρετανία. 
 Σε αυτό το θρησκευτικό πλαίσιο, οι Έλληνες είναι πολύ περισσότερο αντίθετοι στον γάμο των ομοφυλοφίλων και στις αμβλώσεις από ό, τι οι Δυτικοευρωπαίοι. Επτά στους 10 Έλληνες τάσσονται κατά του γάμου μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου, μια προοπτική ευρέως αποδεκτή στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, ενώ η συντριπτική πλειονότητα και στις 15 χώρες της Δυτικής Ευρώπης τάσσεται υπέρ του γάμου μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου. Διχασμένοι είναι οι Έλληνες και στο εάν η άμβλωση θα πρέπει να είναι νόμιμη ή παράνομη (45% έναντι 52%), ενώ η πλειονότητα σε ολόκληρη τη δυτική Ευρώπη υποστηρίζει τη νόμιμη άμβλωση. 
 Όπως οι Ρώσοι, οι Πολωνοί και γενικά οι πολίτες της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπης, έτσι και οι περισσότεροι Έλληνες εκτιμούν ότι είναι σημαντικό να έχουν γεννηθεί στη χώρα τους (74%) και να έχουν οικογενειακό υπόβαθρο εκεί (85%) για να είναι πραγματικά Έλληνες, υπονοώντας ενδεχομένως ότι οι μετανάστες δεν μπορούν πραγματικά να ανήκουν στη χώρα τους. Πολύ λιγότεροι Δυτικοευρωπαίοι ενστρενίζονται αυτές τις απόψεις. Επιπλέον, η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων υποστηρίζει ότι ο ελληνικός πολιτισμός είναι ανώτερος από τους άλλους – ομοίως στη Γεωργία και την Αρμενία. 
 Ασφαλώς η Ελλάδα δεν ευθυγραμμίζεται με τους γείτονές της στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη σε κάθε ζήτημα. Η αρχαία Ελλάδα θεωρείται η γενέτειρα της δημοκρατίας και το 77% των Ελλήνων τονίζει ότι η δημοκρατία είναι προτιμότερη από κάθε άλλου είδους κυβέρνηση - άποψη που δεν συμμερίζονται στη Ρωσία, την Ουκρανία και αλλού στην κεντρική και την ανατολική Ευρώπη. 
 Επίσης, ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός πρωτοστάτησε στον ελληνικό κόσμο και οι περισσότεροι Ορθόδοξοι Χριστιανοί αναγνωρίζουν τον πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ως την ανώτατη αρχή της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Αντιθέτως, πολλοί άλλοι ορθόδοξοι χριστιανοί στην Ανατολική Ευρώπη θεωρούν ότι ο πατριάρχης της Μόσχας (ή ο δικός του πατριάρχης) κατέχει αυτόν τον ρόλο. 
   naftemporiki.gr


Δημοσίευση σχολίου