Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τους λόγους για τους οποίους το τίμημα για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ από 485 εκατ. ευρώ εξηγούν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, με την υπόθεση να έχει βρεθεί στο επίκεντρο της κριτικής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που έχει θέσει ερωτήματα διαφάνειας και χρηστής διοίκησης.
"Η Κυβέρνηση επιχείρησε να παραχωρήσει με απευθείας ανάθεση το "Ελευθέριος Βενιζέλος” για επιπλέον 20 χρόνια, έναντι μόλις 483 εκατ. ευρώ. Με παρέμβαση της ωστόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνον έκρινε ότι ήταν ευτελές το τίμημα αλλά επί της ουσίας υποχρέωσε την κυβέρνηση να επανεκκινήσει τη διαδικασία. Με συνέπεια το αεροδρόμιο να δοθεί τελικά έναντι τιμήματος 1,3 δισ. ευρώ. Δηλαδή 131% παραπάνω από την αρχική τιμή!", έχει αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Νέα Δημοκρατία.
Τι αναφέρουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ
Ωστόσο, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, αποκρούουν τις αιτιάσεις περί σκανδάλου, σημειώνοντας ότι:
-Το αρχικό τίμημα, ύψους 485 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), προέκυψε από την εφαρμογή οικονομετρικών μοντέλων των οποίων την αρτιότητα πιστοποίησαν οι ανεξάρτητοι σύμβουλοι προτού καταβληθεί το τίμημα.  Πρόκειται, κατά τις ίδιες πηγές, για την KPMG και την ICF που, ως ανεξάρτητοι εκτιμητές, προχώρησαν στην αποτίμηση της αξίας της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Στη νέα συμφωνία (που προβλέπει τίμημα 1,3 δισ. ευρώ), η KPMG Advisors A.E. λειτουργεί ως ανεξάρτητος αποτιμητής και η Nomura International plc είναι ο πάροχος γνωμοδότησης για το εύλογο και δίκαιο του τιμήματος (fairness opinion).
Επίσης, η τράπεζα Eurobank και η Lamda Infrastructure Finance S.A. ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη (έως το 2046), ενώ στη δικηγορική εταιρεία Ποταμίτης Βεκρής και τη νομική εταιρία Clifford Chance, έχει ανατεθεί το έργο του νομικού συμβούλου. Ακόμη οι επιχειρηματικές παραδοχές μελετήθηκαν από την SDG (Steer Davies Gleave), εξειδικευμένο τεχνικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ και το οικονομικό μοντέλο ελέγχθηκε από την PwC.
"Η SDG έχει παράσχει συμβουλευτικές υπηρεσίες για το αεροδρόμιο στο Καστέλι και για θέματα οδικών αξόνων, ενώ έχει επιλεγεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως συνομιλητής και ως σύμβουλος για πληθώρα έργων" αναφέρουν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.
-στις διαπραγματεύσεις μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2016, χρησιμοποιήθηκαν τα δεδομένα (μεγέθη επιβατικής κίνησης, οικονομικά αποτελέσματα κτλ.) της 31ης Δεκεμβρίου 2015.
- η συνθετότητα της συναλλαγής σε συνδυασμό με τη γραφειοκρατία σε Ελλάδα και Βρυξέλλες και την εξασφάλιση πληθώρας εγκριτικών αποφάσεων καθυστέρησαν περίπου κατά ένα χρόνο την ολοκλήρωση των συζητήσεων. Ωστόσο, κατά τις πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, τα στοιχεία του 2015 έπρεπε να χρησιμοποιηθούν ως βάση, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, θα λάμβανε χώρα μία αέναη διαπραγματευτική διαδικασία που θα τροφοδοτούνταν από νέα δεδομένα.
-Η καθυστέρηση όμως, τουλάχιστον κατά έναν χρόνο, των διαπραγματεύσεων -από τον Μάρτιο 2016 μέχρι τον Μάρτιο 2017- άλλαξε τα πραγματικά δεδομένα της επένδυσης. Ως εκ τούτου, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑ) ενέκρινε, το σχέδιο της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης τον Σεπτέμβριο του 2017, έχοντας βασιστεί σε δεδομένα για το ΔΑΑ της 31ης Δεκεμβρίου 2015.
- με πρόκριμα του ΤΑΙΠΕΔ, πριν υπογραφεί η σύμβαση, τέθηκε διαλυτική αίρεση, σύμφωνα με την οποία, εάν η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Com) δεν παράσχει θετική εισήγηση, η σύμβαση παραχώρησης θα θεωρηθεί άκυρη.
- Η DG Com δεν προσδιόρισε το ύψος του νέου τιμήματος της σύμβασης παραχώρησης, αλλά διατύπωσε αρνητική εισήγηση που στηρίχθηκε στη βελτίωση των επιδόσεων της οικονομίας και του τουρισμού. Ακολούθησαν, όπως αναφέρουν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, διαπραγματεύσεις με τους μετόχους του ΔΑΑ με αντικείμενο την αύξηση του τιμήματος λόγω των νέων συνθηκών στην οικονομία και τον τουρισμό. "Ασκήθηκε τόση πίεση στους μετόχους του ΔΑΑ για την αναπροσαρμογή προς τα πάνω του τιμήματος που η συναλλαγή κόντεψε να τιναχθεί στον αέρα" αναφέρουν πηγές.
-Εν τέλει, οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν σε τίμημα ύψους 1,3 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπεται η υλοποίηση επενδύσεων συνολικής αξίας 2 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης που θα  ολοκληρωθεί το 2046.
Η συναλλαγή εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς, με το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης να είναι προς αποστολή για έγκριση στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
capital.gr

Δημοσίευση σχολίου