"Το νέο μηνμόνιο έγινε για να γίνει δημόσιο το χρέος των τραπεζών και ειδικότερα τα 92 δις που έλαβαν μέσω του ELA. 
Κανένας λοιπόν δεν πρέπει να αμφιβάλλει ότι μας ληστεύουν και εμείς κοιμόμαστε".

Με την υποβολή των στοιχείων για τα δάνεια των ελληνικών τραπεζών, ξεκινάει κι επίσημα η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Ο έλεγχος, που θα κρίνει το ύψος των κεφαλαιακών αναγκών του τραπεζικού συστήματος, γίνεται κάτω από ένα ασφυκτικό πλαίσιο και αυστηρά χρονοδιαγράμματα, με στόχο τόσο ο έλεγχος και ο προσδιορισμός του κεφαλαιακού ανοίγματος όσο και η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης να τελειώσουν πριν από τα τέλη του 2015.
 Σύμφωνα με το χρόνοδριάγραμμα, στις 25 Αυγούστου περίπου αναμένεται να ξεκινήσει η δεύτερη φάση των stress tests με την προϋπόθεση φυσικά ότι θα έχουν αποφασιστεί οι ανάλογες παράμετροι και θα έχουν ληφθεί υπ' όψιν, τόσο η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας όσο και η κατάσταση των κόκκινων δανείων.

Έτσι μέχρι τα τέλη Αυγούστου, η ΤτΕ θα εκδώσει όλες τις αναγκαίες διατάξεις για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και θα γίνουν όλες οι αλλαγές στους νόμους για τα κόκκινα δάνεια. 

Αυτό, προκειμένου να αποφευχθεί η εφαρμογή της οδηγίας για το bail in, δηλαδή το "κούρεμα" μετόχων, ομολογιούχων και εντέλει καταθετών άνω των 100.000 ευρώ, που ψηφίστηκε πρόσφατα από το ελληνικό Κοινοβούλιο και θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2016

Μολονότι μέχρι την καταληκτική ημερομηνία του Δεκεμβρίου μεσολαβούν τέσσερις μήνες, τα χρονοδιαγράμματα είναι σφιχτά, δημιουργώντας συνθήκες πίεσης στις τράπεζες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο προγραμματισμός είναι τόσο αυστηρός, που προβλέπει ότι ο έλεγχος του δανειακού χαρτοφυλακίου, με τα στοιχεία που αναφέρονται στις 30 Ιουνίου, θα τρέξει παράλληλα με τα stress test, που ουσιαστικά θα στρεσάρουν τα αποτελέσματα σε βάθος διετίας με βάση τα μακροοικονομικά μεγέθη. 

Ο έλεγχος των AQRs έχει ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, και να σημειωθεί ότι δόθηκε παράταση στις τράπεζες μέχρι τις 17 Αυγούστου προκειμένου να παραδώσουν όλες το υλικό για τον έλεγχο των δανειακών τους χαρτοφυλακίων.

Οι πρώτες ενδείξεις

Οι πρώρες ενδείξεις για το AQR αναδεικνύουν βελτίωση της δομής και μείωση του επιχειρησιακού ρίσκου των τραπεζών καθώς και αύξηση των collaterals κατά το τελευταίο έτος, παρ όλα αυτά οι ισολογισμοί τους είναι ιδιαίτερα επιαβαρυμένοι η ρευστότητα ανύπαρκτη και η βιωσιμότητά τους κρίνεται οριακή.

Υπ αυτό το πρίσμα η ανάγκη ολοκλήρωσης του AQR κρίνεται επιτακτική για την πρόληψη επικίνδυνων καταστάσεων που θα μπορούσαν να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες. Στόχος είναι η διασφάλιση της βιωσιμότητας των τραπεζών, υπό την έννοια του όρου «solvent» καθώς θεωρείται σίγουρο ότι μετά τη διεξαγωγή των ασκήσεων θα επιβεβαιωθεί η κρίση ρευστότητας "illiquid".

Η άμεση ανάληψη δράσης τόσο για την ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας αλλά και της αποκατάστασης της ρευστότητας του συνόλου του τραπεζικού συστήματος προϋποθέτει σε αυτή τη φάση ενδελεχή γνώση των κινδύνων και ξεκάθαρες πολιτικές διαχείρισής τους.
Σε αυτή την κατεύθυνση μπορεί να συμβάλλουν και οι τροποποιήσεις στο Νόμο Κατσέλη όπου προβλέπεται ενίσχυση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, αύξηση των εργαλείων ενεργητικής διαχείρισης δανείων και ταχύτερες νομικές διαδικασίες. Παράλληλα τίθενται συγκεκριμένα και αυστηρά εισοδηματική κριτήρια ώστε να παταχθεί το φαινόμενο των "μπαταχτσίδων".

Πιο πρόθυμοι -τώρα- οι ξένοι επενδυτές

Με δεδομένο ότι κλείδωσε η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και θεσμών για το τρίτο πακέτο διάσωσης της χώρας μας, τραπεζικά στελέχη θεωρούν πως οι ξένοι θα είναι πιο πρόθυμοι να τοποθετήσουν κεφάλαια στο εγχώριο banking.

Σημειώνεται πως αυτή είναι η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος . Η πρώτη πραγματοποιήθηκε πριν από δυο χρόνια, με τις Eθνική, Πειραιώς και Alpha Bank να αντλούν 3,1 δισ. ευρώ ιδιωτικά κεφάλαια από την αγορά

Η δεύτερη έλαβε χώρα την άνοιξη του 2014, με τις συστημικές τράπεζες να προχωρούν σε αυξήσεις κεφαλαίου 8,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 95% περίπου καλύφθηκε από ξένους. Παράλληλα από τις εκδόσεις ομολόγων άντλησαν άλλα 2,2 δισ. ευρώ. Οι παραπάνω κινήσεις είχαν ως αποτέλεσμα οι ελληνικές τράπεζες να περάσουν με επιτυχία τα ευρωπαϊκά stress tests.

Αγωνία για το ύψος του λογαριασμού

Στα επιτελεία των τραπεζών διατυπώνεται έντονη η αγωνία για το ύψος του... λογαριασμού που θα προκύψει και για το ενδεχόμενο οι τελικές ανάγκες να προσδιοριστούν πάνω από τα 10-15 δισ. ευρώ, που είναι σήμερα οι εκτιμήσεις. Το τελικό ύψος των απαιτούμενων κεφαλαίων θα εξαρτηθεί, σε μεγάλο βαθμό, από τις παραδοχές για τα μακροοικονομικά σενάρια, δηλαδή την ύφεση της οικονομίας και το ύψος της ανεργίας, που θα κρίνουν την ικανότητα των νοικοκυριών να αποπληρώνουν τις οφειλές τους και των επιχειρήσεων να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους.

Στο μικροσκόπιο του ελέγχου για την ποιότητα του χαρτοφυλακίου των τραπεζών (Asset Quality Review) μπαίνουν τα επιχειρηματικά δάνεια, που θα αξιολογηθούν μέσα από ένα ευρύ δείγμα 1.000 περίπου δανείων ανά τράπεζα. Τα κλιμάκια των ελεγκτών, υπό την καθοδήγηση του SSM, της ΕΚΤ αλλά και της ΤτΕ, θα εξετάσουν φάκελο φάκελο τα δάνεια προς τις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και ένα σημαντικό δείγμα μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αξιολογώντας τα οικονομικά στοιχεία των πιστούχων, με βασικότερο κριτήριο το περιθώριο EBITDA, δηλαδή την ικανότητα της επιχείρησης να αποπληρώνει τα δάνειά της από την κερδοφορία της.

Αντίστοιχα, το δείγμα των στεγαστικών δανείων –500 περίπου ανά τράπεζα – που θα αντληθεί από το σύνολο του χαρτοφυλακίου, με κριτήρια το ύψος του δανείου, το είδος του ακινήτου, καθώς και τη συμπεριφορά του δανειολήπτη πριν ή μετά τη ρύθμιση, εφόσον έχει ενταχθεί σε τέτοια, θα αναχθεί στον συνολικό πληθυσμό των δανείων, προκειμένου να αξιολογηθεί η επάρκεια των προβλέψεων που έχουν πάρει οι τράπεζες. 

Στην άσκηση, όπως είναι φυσικό, θα προσμετρηθεί η πτώση των τιμών των ακινήτων που, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, συνεχίστηκε με αμείωτο ρυθμό το 2015, απομειώνοντας περαιτέρω τα collateral, τα οποία έχουν στη διάθεσή τους οι τράπεζες. 

"Πηγή:sofokleousin.gr"

Δημοσίευση σχολίου