«Όλα τα έθνη με αρχαίους πολιτισμούς μοιράζονται την ίδια επιθυμία, η διάσπαρτη πολιτιστική κληρονομιά να επιστρέψει στο σπίτι της», τόνισε o γενικός διευθυντής του Μουσείου της Απαγορευμένης Πόλης στο Πεκίνο, δρ Σαν.
Στο ερώτημα εάν υποστηρίζει το αίτημα της Ελλάδας για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, και συμπληρώνει: «Είναι η καλύτερη επιλογή, όταν ένα αντικείμενο διατηρηθεί να εμφανίζεται στην αρχική του τοποθεσία. Η αρχική προέλευσή του είναι και το καλύτερο σπίτι. Νομίζω ότι η Κίνα, η Ελλάδα και άλλες χώρες με αρχαίους πολιτισμούς θα πρέπει να ενώσουμε τα χέρια μας για να έρθουν πίσω τα αντικείμενα που έχουν εξαχθεί από τις χώρες μας».
Ο ίδιος έχει επισκεφθεί αρκετές φορές την Ελλάδα και έχει «παρακολουθήσει με ιδιαίτερη προσοχή τον ελληνικό πολιτισμό, συμπεριλαμβανομένης της κατάστασης της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη διαχείριση των μουσείων στην Ελλάδα». Στη συνέντευξή του στο Πρακτορείο αναφέρθηκε επίσης στην πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στο Μουσείο της Απαγορευμένης Πόλης και τα ελληνικά μουσεία στον τομέα της διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και στο πολύ καλό επίπεδο της Ελλάδας στον τομέα αυτόν. «Είμαστε τυχεροί που έχουμε βοήθεια από τον ελληνικό φορέα διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ελληνική κυβέρνηση», είπε και εξέφρασε την επιθυμία για περαιτέρω επέκταση της συνεργασίας με τα ελληνικά μουσεία.
Ο δρ Σαν παραχώρησε τη συνέντευξη στον πρόεδρο και γενικό διευθυντή του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων Μιχάλη Ψύλο, ο οποίος επισκέφθηκε πριν λίγες ημέρες το Πεκίνο, προσκεκλημένος του διεθνούς φόρουμ για την Προστασία των Αρχαίων Πολιτισμών που πραγματοποιήθηκε στην κινεζική πρωτεύουσα.
Ερ. Θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τον σκοπό αυτού του σημαντικού φόρουμ.
Απ. Έχουμε προετοιμαστεί για να κρατήσουμε το Φόρουμ για την Προστασία Αρχαίων Πολιτισμών για μεγάλο χρονικό διάστημα. Οκτώ χρόνια πριν, όταν ήμουν γενικός διευθυντής της Κρατικής Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, υπέγραψα Μνημόνιο Συνεργασίας με τον πρώην υπουργό Πολιτισμού της Ελλάδας για την πρόληψη της κλοπής, παράνομης ανασκαφής και της παράνομης εισαγωγής και εξαγωγής πολιτιστικών αγαθών. Μετά την τελετή υπογραφής, ο υπουργός μάς δώρισε ένα αγαλματίδιο που απεικονίζει το περιστέρι της ειρήνης. Μιλήσαμε για την παγκόσμια ειρήνη. Εμείς δεν νομίζαμε ότι ζούσαμε σε έναν κόσμο ειρηνικό, ειδικά στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το λαθρεμπόριο και ο πόλεμος προκάλεσαν την καταστροφή. Μερικά έθνη με αρχαίους πολιτισμούς είχαν επίσης παρόμοιες εμπειρίες. Έτσι καταλήξαμε σε μια συμφωνία προώθησης της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς σε χώρες με αρχαίους πολιτισμούς. Κατά την τελευταία μου επίσκεψη στην Αθήνα, άκουσα ότι ο υπουργός Πολιτισμού είχε αποσυρθεί. Αλλά έχουμε ακόμη τη συμφωνία στο μυαλό μας και έχουν γίνει προετοιμασίες για την προώθηση των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ των χωρών με αρχαίους πολιτισμούς ώστε να δημιουργήσουμε έναν πιο αρμονικό κόσμο.

Έχοντας εργαστεί ως γενικός διευθυντής της Κρατικής Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς για δέκα χρόνια, ήρθα στο Μουσείο του Παλατιού ως διευθυντής του. Το Μουσείο του Παλατιού ιδρύθηκε βάσει των δυναστειών των Μινγκ και των Τσινγκ. Έτσι έχουμε στη συλλογή μας έναν μεγάλο αριθμό αντικειμένων που αντανακλούν στον κόσμο των πολιτισμών. Την ίδια στιγμή, το αρχιτεκτονικό συγκρότημα της Απαγορευμένης Πόλης είναι ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Έχουμε αναπτύξει σχέσεις συνεργασίας με διεθνείς οργανισμούς και μουσεία, έτσι ώστε να ενημερωνόμαστε για τις συνθήκες της προστασίας της παγκόσμιας κληρονομιάς. Μετά από επικοινωνία με τα έθνη με αρχαίους πολιτισμούς, είμαστε έτοιμοι να διατηρήσουμε αυτό το φόρουμ.
Ερ. Μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Τσίπρα, τον Ιούλιο, νομίζω ότι δημιουργήθηκε ένα Ελληνο-κινεζικό εργαστήριο. Μπορείτε παρακαλώ να μας πείτε κάτι σχετικά με αυτό το έργο;
Απ. Στις 3 Οκτωβρίου 2016, παρακολουθήσαμε ένα φόρουμ με τίτλο «Διάλογος μεταξύ κινεζικών και ευρωπαϊκών Πολιτισμών» που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Ήταν η τρίτη μου επίσκεψη στην Αθήνα. Έχω παρακολουθήσει με ιδιαίτερη προσοχή τον ελληνικό πολιτισμό, συμπεριλαμβανομένης της κατάστασης της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη διαχείριση των μουσείων στην Ελλάδα. Στο φόρουμ είχαμε την τιμή να λάβει μέρος ο κ. Τσίπρας. Στις 5 Ιουλίου, ο κ. Τσίπρας επιθεώρησε το αρχιτεκτονικό μας συγκρότημα, τις εκθέσεις και ειδικότερα το εργαστήριο συντήρησης αρχαιοτήτων. Μαζί με τον κ. Τσίπρα εγκαινιάσαμε το εργαστήριο διατήρησης των υλικών από πέτρα με τεχνολογία λέιζερ. Ευλογημένα με μακρά ιστορία, τα ελληνικά αρχιτεκτονικά συγκροτήματα είναι πολύ καλά δείγματα των ευρωπαϊκών γλυπτών, είναι καλά συντηρημένα και έχουν αποτυπωθεί στο μυαλό μας.
Ενώ η Απαγορευμένη Πόλη είναι κατασκευασμένη κατά βάση από ξύλο, οι επισκέπτες συχνά αγνοούν το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν στο συγκρότημα και πέτρινα υλικά. Για παράδειγμα, φωτογραφηθήκαμε χθες με την ομάδα μας στην αίθουσα της Ανώτατης Αρμονίας. Κάτω από την αίθουσα υπάρχει μια ψηλή βεράντα οκτώ μέτρων. Οι εγκαταστάσεις αποχέτευσης και τα κιγκλιδώματα είναι κατασκευασμένα από κινεζικό μάρμαρο. Τα στόμια που συλλέγουν το βρόχινο νερό είναι πάνω από 1.200 ετών. Το κινεζικό μάρμαρο δεν είναι τόσο σκληρό όσο ο γρανίτης. Η ατμοσφαιρική ρύπανση, η όξινη βροχή και ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελούν μεγάλες προκλήσεις για τη διατήρηση της κληρονομιάς μας. Έχουμε προσπαθήσει σκληρά για να προστατευθούν από τις καιρικές συνθήκες, τη διάβρωση και τις ζημιές. Είμαστε τυχεροί που έχουμε βοήθεια από τον ελληνικό φορέα διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ελληνική κυβέρνηση. Με τη βοήθεια της προηγμένης τεχνολογίας, θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε για να μειώσουμε την ταχύτητα γήρανσης πολύτιμων αντικειμένων και να τα διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση. Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας εγκαινίασε αυτό το εργαστήριο. Αντανακλά την κοινή αντίληψη και κοινή δράση μας για τους αρχαίους πολιτισμούς μας. Θα ήθελα να σας δώσω ακόμα μια καλή είδηση: Σε δύο μήνες, το εργαστήριο θα αναβαθμιστεί σε νέο κέντρο συντήρησης αρχαιοτήτων, το λεγόμενο «Νοσοκομείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Έχουμε προσκαλέσει τον Έλληνα πρέσβη στην Κίνα για να είναι παρών σε αυτή την ιδιαίτερη στιγμή.
Ερ. Έχετε κάποια νέα σχέδια για την προώθηση των ανταλλαγών μεταξύ του Μουσείου του Παλατιού και ελληνικών μουσείων;
Απ. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών μου στην Ελλάδα, οι συνάδελφοί μου και εγώ επισκεφθήκαμε μερικά ελληνικά μουσεία, των οποίων τα συστήματα προστασίας είναι πολύ καλά. Το πιο σημαντικό είναι πως οι Έλληνες συνάδελφοι έχουν προχωρήσει και βελτιώσει το επίπεδο προστασίας. Είναι έμπειροι στη συλλογή και τη διατήρηση, την έκθεση και τη διαχείριση των επισκεπτών. Όπως σας παρουσίασα χθες το βράδυ και είδατε με τα μάτια σας, το Μουσείο του Παλατιού ασκεί την ίδια πολιτική.
Χρειάζεται διεθνής συνεργασία. Κατά τη διάρκεια των επισκέψεών μας στην Ελλάδα, είδαμε ότι θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε με τους Έλληνες συναδέλφους μας με πολλούς τρόπους. Οι Έλληνες συνάδελφοι μας εξέφρασαν επίσης την ίδια επιθυμία. Έχουμε καλή συνεργασία. Για παράδειγμα, ο διευθυντής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης υπομονετικά μας έδειξε το εργαστήριο συντήρησης και ασφάλειας εγκαταστάσεων του Μουσείου, μας έκανε εντύπωση. Συζητήσαμε για τη σύνταξη ενός Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των δύο μουσείων μας. Οι τομείς στους οποίους θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε είναι οι εξής:
I. Βελτίωση του περιβάλλοντος συλλογής και διατήρησης
II. Συλλογή και αποκατάσταση
III. Ανταλλαγή εκθεμάτων
IV. Κατάρτιση ενδιαφερόμενων
V. Κοινωνική εκπαίδευση
VI. Διάδοση του πολιτισμού και η ανάπτυξη πολιτιστικών προϊόντων μέσω ψηφιοποίησης.
Ελπίζουμε να συνεργαστούμε με περισσότερα ελληνικά μουσεία. Προτείνω το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων να οργανώσει μια επίσκεψη από πενήντα Έλληνες διευθυντές μουσείων στο Μουσείο του Παλατιού. Εμείς θα σας καλωσορίσουμε θερμά και θα είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε μια σειρά από Μνημόνια Συνεργασίας.
Ερ. Όσον αφορά το αίτημα της Ελλάδας για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα, είστε υπέρ της κίνησης αυτής;
Απ. Η ανάκτηση της πολιτιστικής σας κληρονομιάς. Είναι μια τραγωδία που προκλήθηκε από τη λεηλασία, την κλοπή, την παράνομη ανασκαφή και το λαθρεμπόριο. Όλα τα έθνη με αρχαίους πολιτισμούς μοιράζονται την ίδια επιθυμία, η διάσπαρτη πολιτιστική κληρονομιά να επιστρέψει στο σπίτι της. Πιστεύω ότι αυτό που οι λαοί θα ήθελαν να ανακτήσετε δεν είναι μόνο τα συγκεκριμένα αντικείμενα, αλλά και την ηθική συνείδηση όπως και μια νέα φιλική και αρμονική διεθνή τάξη. Βλέπω την πολιτιστική κληρονομιά, όπως τα έμβια όντα. Σύμφωνα με την εμπειρία της ζωής τους, θα πρέπει να τα σεβόμαστε. Ο λόγος που γεννήθηκαν σε συγκεκριμένα μέρη είναι η ιστορική αναγκαιότητα. Είναι η καλύτερη επιλογή, όταν ένα αντικείμενο διατηρηθεί να εμφανίζεται στην αρχική του τοποθεσία. Η αρχική προέλευσή του είναι και το καλύτερο σπίτι. Νομίζω ότι η Κίνα, η Ελλάδα και άλλες χώρες με αρχαίους πολιτισμούς θα πρέπει να ενώσουμε τα χέρια μας για να έρθουν πίσω τα αντικείμενα που έχουν εξαχθεί από τις χώρες μας παράνομα. Για παράδειγμα, νομίζω ότι θα είναι ένα πολύ καλό σύμβολο σεβασμού του πολιτισμού, η Καρυάτιδα να επιστρέψει στο Ερέχθειο. Επίσης μια τέτοια ευνοϊκή συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες θα δώσει ένα πολύ καλό παράδειγμα σε ολόκληρο τον κόσμο να καταλάβει τι είναι Πολιτισμός. Όταν το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης άνοιξε, ο πρώην πρωθυπουργός ανέφερε στην ομιλία του ότι για τον σκοπό αυτό χτίζουμε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Η ομιλία του αποτυπώθηκε βαθιά στο μυαλό μου.


Δημοσίευση σχολίου